• laloo

Är det orimligt av mig att inte vilja gå på barnkalas dagen efter bröllopet?

Min blivande mans bror med familj ska ha barnkalas för sin son dagen efter vårt bröllop, och jag undrar nu om det är orimligt av mig att inte vilja gå?

Vi gifter oss i maj och har inte tagit ut någon ledighet i samband med bröllopet, så söndagen efter bröllopet är egentligen den enda dagen vi har ledigt tillsammans, där vi bara kan få ägna oss åt, och rå om, varandra. Och dels vill man väl kanske bara få slappna av och ta det lite lugnt den dagen. Jag känner inte alls för att dedikera den dagen till ett barnkalas.

Hur skulle ni andra resonera?

• Svar på tråden Är det orimligt av mig att inte vilja gå på barnkalas dagen efter bröllopet?
  • Minuz

Kan man inte fira barnet en annan dag?

Dagen innan? Bara en liten snabbfika iaf.........

Även lite taskigt av föräldrarna som lägger kalaset dagen efter bröllopet.

• Sarah

Va sjuttan, ungen fyller väl år fler gånger! Gå nästa år istället. Förövrigt finns det säkert folk som avstår kalaset med sämre ursäkter.

• Moemoe

Tycker inte du är barnslig eller oresonlig! Jag och blivande kommer stänga av mobiler, dra ut telefonjack och bara hänga med varandra hela dagen. Och vi ses varje dag och hänger med varandra varje helg, men vi vill bara vara med varandra den dagen ändå. Tycker däremot din karl låter lite oresonlig, tror säker födelsedagsbarnet överlever utan er.

Och håller med här ovan, kunde de inte lagt födelsedagskalaset en annan dag? Lite konstigt att bli bjuden på bröllop och planera barnkalas samma helg (eftersom jag får intrycket av att ni bjudit in till fest innan de bjöd in till kalaset)?

• queen eileen

Jag måste säga att jag håller med övriga som säger att det inte alls skulle vara konstigt att avstå ett barnkalas dagen efter sitt egna bröllop. Jag menar - du påpekar ju själv att du inte träffat dem så många gånger så då kan det ju knappast vara närmsta släktingarna... och oavsett - jag har väldigt svårt att se att det skulle betyda hela världen för barnet ifråga om ni kommer eller inte.. barn brukar vara mer upptagna av presenterna :) Och som någon sa - varför inte komma senare och äta lite tårta då med ;)
    Ibland måste man få sätta sig själv och sina önskemål först.

• TheD

Men jösses! Stanna hemma eller på hotellet,nu var ni kommer befinna er.

Se det så här:

Ni gifter er EN gång och det är EN dag!

Sonen fyller år VARJE år :)

• Aniara4
    TheD skrev 2011-03-14 20:53:32 följande:
    Men jösses! Stanna hemma eller på hotellet,nu var ni kommer befinna er.

Se det så här:

Ni gifter er EN gång och det är EN dag!

Sonen fyller år VARJE år :)
    Fast problemet här är ju inte att övertyga TS utan hennes make!
  • TheD
    Aniara4 skrev 2011-03-14 21:10:28 följande:
    Fast problemet här är ju inte att övertyga TS utan hennes make!
    Det vet jag. Men hon kan ju fömedla detta vidare!!! :)
  • laloo
    TheD skrev 2011-03-14 21:24:20 följande:
    Det vet jag. Men hon kan ju fömedla detta vidare!!! :)
    Det har jag gjort!! :)

Jag tror att han också börjar förstå att det kanske inte är en skitbra idé att gå på kalas dagen efter bröllopet. Han säger i alla fall att han förstår hur jag känner och att vi får prata om det och komma fram till en bra lösning, vilket känns bra.
  • Emsie

Jag tycker absolut inte att ni behöver gå om ni inte vill och du är inte egoistisk eller barnslig men om det är viktigt för din blivande kanske ni kan kompromissa lite och åka dit en snabbis och säga grattis och lämna ett paket men sen spendera dagen på egen hand.

• Junibrud

Allvarligt talat! Man ordnar inte ett barnkalas precis dagen efter ens brors bröllop! Låter väldigt konstigt! Och sen tonen din blivande använder mot dig är inte alls ok! 

Hoppas det löser sig ändå 

• TheD
    laloo skrev 2011-03-15 08:37:51 följande:
    Det har jag gjort!! :)

Jag tror att han också börjar förstå att det kanske inte är en skitbra idé att gå på kalas dagen efter bröllopet. Han säger i alla fall att han förstår hur jag känner och att vi får prata om det och komma fram till en bra lösning, vilket känns bra.
    :)
  • prinsessanogrodan

Det låter lite grann som att det är eller har varit nån osämja/känslomässigt avstånd mellan bröderna eller tolkar jag det fel? Om det är TS blivande mans bror och TS endast träffat dom ett par gånger....så tolkar jag det som att det varit lite si och så med kontakten mellan bröderna av någon orsak, det kan ju vara bråk eller andra anledningar, det behöver ju inte vara brödernas val eller "fel" att det blivit lite si och så med kontakten dom emellan - det kan ju vara av anledningar som bröderna själva inte rått på s.a.s. Och så nu har dom tagit upp kontakten igen och då råkar barnets födelsedag sammanfalla med bröllopet, stämmer min tolkning av det hela TS?

Det verkar nästan som att mannens bror tjatar om om att TS och mannen ska komma på kalaset inte för barnets skull utan för sin egen skull på nåt vis och att TS man sen tagit efter broderns beteende? Eller att TS blivande man är ivrig att ta få mer kontakt och träffa brodern oftare och så tyckte han det var en bra start att gå på kalaset? Jag tror verkligen inte att barnet (som ju borde vara den det ska handla om, inte dom vuxna!) surar ihop över att TS och mannen inte kommer exakt den dagen kalaset är utan kommer med presenter en annan dag. Om barnets föräldrar surar ihop och visar barnet att man SKA sura över det hela DÅ kanske barnet surar ihop, inte annars.

Men oavsett så måste ju brorsan m familj kunna acceptera att TS och mannen inte kan/vill komma och så får dom komma på tårta en annan dag? Jag står min syster väldigt nära och jag älskar hennes barn men jag och m2b har inte kunnat komma på deras födelsedagskalas och då har vi åkt dit en annan dag, inget konstigt alls. och då har vi alltså varit iväg på semestrar eller bara valt att göra nåt annat den dagen det varit kalas och varken min syster eller hennes man eller barnen har blivit sura, barnen har snarare älskat att få ha 2 kalas och fp presenter vid två olika tillfällen

• 1995 11 17

Jag kan oxå känna som någon skrev att jag inte förstår att dem valt att lägga barnkalaset dagen efter ert bröllop. Jag skulle aldrig få för mig att göra något sådant. Det måste ju vara mer än ni som gifter er som är med på ert bröllop som oxå är bjudna på kalaset dagen efter. Och som någon skrev, hur kul är det för barnet när alla vuxna är trötta och kanske irriterade och bakfulla.
    Men jag har oxå lite svårt att förstå att din blivande gick emot dig så om att prompt gå på kalaset, kändes skönt att läsa att han mjuknat och vill hitta en bra lösning för er båda.
    Jag frågade min blivande lite försiktigt igår kväll vad han vill göra dagen efter vårt bröllop. Han tyckte vi skulle bli i sängen hela dan och bara mysa, gosa och prata om allt som hände på bröllopsfesten. Plocka fram mat och sitta i sängen och äta och mata varandra.  Precis vad jag oxå har tänkt mig så det kändes jätta skönt. Han skojade lite oxå att vi kunde ta en tur till Köpenhamn Glad

• Flodis Hjärtat

Skulle aldrig falla mig in att gå på barnkalas dagen efter bröllopet. Aldrig!

Stanna hemme eller på hotellet eller var ni befinner er och ta hand om varndra, extra viktigt om ni inte ska åka på ngn resa direkt efteråt.

• jossann

Det är verkligen inte orimligt av dig att vilja stanna hemma dagen efter ditt bröllop!
    Snarare dumt av brodern att lägga barnets kalas dagen efter?
    Kommer han själv att orka hålla i ett kalas dagen efter erat bröllop?
    Stå på dig och mys med varandra på eran lediga dag tillsammans :) 

Svar på tråden Är det orimligt av mig att inte vilja gå på barnkalas dagen efter bröllopet?