• inlove­wetrus­t
    Äldre 13 Mar 19:20
    3517 visningar
    7 svar
    7
    3517

    Tågluff Europa

    Detta inlägg handlar egentligen inte om bröllopsresa, men ändå. Jag och pojken har sedan ett halvår planerat en resa till USA/Karibien till hösten. Nu överraskade han mig med ett frieri förra lördagen - med planer på bröllop sommaren 2012.

    Vi funderar nu på att göra en billigare resa nu till hösten och spara USA/Karibien till bröllopsresan. Är det någon som har en aning om vad för budget man kan tänkas behöva ha för ca 3 veckors tågluff i Europa? På de flesta andra forum finns det bara inlägg om backpackerstandard - lite mer än så är vi nog efter. Det behöver inte vara 5-stjärnig standard - men eget rum med dusch och toalett och hyfsat centralt vill vi nog bo.

    Är det någon som har gjort en liknande resa och kan komma med en uppfattning?

  • Svar på tråden Tågluff Europa
  • TheJoh­anna
    Äldre 13 Mar 19:51
    #1

    Vi tågluffade tre veckor i mars förra året. Hade sådana där kort där man får resa hur mycket som helst under 22 dagar (vi passade på i mars eftersom vi ville resa innan min bm fyllde 26 och allt sådant blir dyrare). Tror att vi hade en budget på mellan 10 000 pocj 15000 per person men jag kan minnas helt fel också.. Ett tips är hostelworld.com där vi bokade alla våra boenden. Nästan alla hostel hade trådlösa nätverk och vi hade min minidator med oss så vi kunde hela tiden boka tågbiljetter och boende på nästa stopp och planerade därför rutten efter vägen och hade bara en ungefärlig plan i början.

  • MrsT20­11
    Äldre 13 Mar 23:38
    #2

    När jag tågluffade med mina vänner för tio år sedan och bodde på riktigt sunkiga ställen kostade tre veckor ändå 10000 kr per person. Vet inte om interrail har ändrat priserna, men då fick man i alla fall betala minst 100 spänn för varje sträcka med snabbtåg och på de flesta sträckor fanns inga "mjölktåg" som alternativ...

    Med bättre boende, högre priser och lite annat så skulle jag nog säga mellan 15000 - 20000 kr per person. Fast då utgår jag från att ni också väljer västeuropa, väljer ni östeuropa kan det kanske bli billigare.

  • TheJoh­anna
    Äldre 14 Mar 07:47
    #3

    Ja, precis! Man måste hela tiden betala extra för platsbiljetterna. För oss kostade det mellan 50 och som max 400 kronor eller något sådant, tror jag. De dyra platsbiljetterna var rätt surt att betala men man hade ju inget val.

  • schmet­terlin­g
    Äldre 14 Mar 08:06
    #4

    Jag och min sambo tågluffade och båtade till Kreta förr-förra sommaren (Berlin - Budapest- Thessaloniki- Aten- Kreta) och då la vi nog omkring 30000 kr för hela resan som varade i 4,5 veckor. Dock betalde vi inte boende sista två veckorna på Kreta eftersom min syster bodde där hela den sommaren.

    Skulle vi göra om samma resa idag, tåg från Sverige till Aten skulle jag täkna med att lägga ca 25 000 kr för oss båda och då är allt inräknat, tåg, boende och mat. Detta baserar jag på att jag och en kompis åkte till Italien i somras med tåg och då kostade ca två veckor 15000 kr men då spenderade vi rätt friskt på både hotell, mat och andra nöjen.

    Vad priset blir beror ju också på i vilka länder man vill åka och om man köper inter-railkort. Vi åkte inte på inter-rail eftersom vi båda var över 26 och då måste man åka rätt mycket om det ska löna sig i de länder vi ville till eftersom det är billigt med tåg i både Ungern, Serbien, Makedonien och Grekland. Det är mycket dyrare med tågbiljetter i t ex Frankrike och Tyskland.

  • inlove­wetrus­t
    Äldre 14 Mar 09:20
    #5

    Tack för svaren!

    Så om vi räknar 40000:- tillsammans så känns det rimligt att få en bra semester för det?

  • MrsT20­11
    Äldre 14 Mar 09:53
    #6
    inlovewetrust skrev 2011-03-14 09:20:47 följande:
    Tack för svaren!

    Så om vi räknar 40000:- tillsammans så känns det rimligt att få en bra semester för det?
    Absolut! Men fokusera hellre på sydeuropa och resmål i öst som t.ex. prag eller krakow, mer valuta för pengarna där än i t.ex. england, frankrike och tyskland.
  • schmet­terlin­g
    Äldre 15 Mar 08:29
    #7

    Ja 40000 kr kommer man långt med. Om man vill komma neråt syeuropa snabbt finns det en hel del bra direkttåg från Köpenhamn som går över natt till t ex München eller Basel. På bahn.de brukar det dessutom finnas rätt bra boka-tidigt rabatter för annars brukar dessa tåg bli rätt dyra.

Svar på tråden Tågluff Europa