• Sebastiána

Måste jag gå på möhippan när jag inte känner bruden?

Lina Lina skrev 2011-03-10 17:00:09 följande:
    Jag och min blivande fästman är bjudna på bröllop i sommar. Det är min sambos gamla studiekompis som ska gifta sig. Först hade min sambo inte planerat att bjuda denna kompis (och hans tjej) till vårt bröllop men efter att vi fått deras inbjudan fick han lite kalla fötter och bjöd dem till vårt vilket är helt ok med mig då han är kompis med killen.

Nu har jag fått en inbjudan till brudens möhippa... Jag förstår inte varför då jag träffat tjejen i fråga i typ 1 timme för 2 år sedan. Även om våra blivande fästmän känner varandra så betyder det ju inte att hon och jag automatiskt blir vänninor.

Jag vill inte gå på hennes möhippa och jag vill inte att hon ska komma på min. Inte för att jag ogillar henne men jag känner ju henne inte och jag vill helst fira min hippa i lugn och ro med mina närmsta vänninor (helst mina vänner då jag har lika många killkompisar som tjejkompisar men det är tydligen inte så vanligt).

Hur ser ni andra på detta? Får man tacka nej utan att skämmas?
    Om man blir bjuden till något blir man bjuden. Det är ingen inställelseorder. Man FÅR tacka nej. Vill du inte gå så gå inte!
  • Sebastiána
    In Wonderland skrev 2011-03-11 03:27:20 följande:
    Jag skulle personligen tycka att det var en trevlig gest om jag var bjuden på ett bröllop där jag inte kände bruden och brudtärnan bjöd in mig till möhippan. Jag skulle dock inte gå, utan hittat på en liten vit lögn, tackat för inbjudan och önskat dem en trevlig dag!

Jag tycker att man ska tänka på att det finns de gäster som kanske inte känner så många på bröllopet och då blir detta deras möjlighet att lära känna lite folk innan. Dessutom finns det kanske dem som vill känna fler vänner i vardagslivet (som kanske flyttat nyligen och så) och detta är då ett utmärkt tillfälle.

Dock tycker jag man ska bolla detta med bruden först för att se hur hon vill ha det. Vissa vill ju bara ha sina närmsta. Själv har sagt till mina tärnor att de gärna får bjuda in alla (även om jag inte träffat alla). Om det är någon modig själ som kommer utav dessa blir jag jätteglad! 
    Varför ska man bolla det med bruden+ Hon bestämmer ju inte vilka som ska vara med och ordna möhippa för henne. Hon ska inte veta något alls. Det ska ju vara en överaskning!
    Emblas Mamma skrev 2011-03-11 08:09:47 följande:
    Själv skulle jag som brud skämmas om det kom folk jag inte kände.
    Sen om ni inte skulle göra  det är ju en helt annan femma ;)
    Fast bruden har ju faktiskt bjudit denna person på bröllopet.
  • Sebastiána
    passionsblomman skrev 2011-03-10 23:17:27 följande:
    Man får faktiskt ordna möhippa helt UTAN att vara bjuden om man så vill. Det är ett EGET initiativ och något man själv är med och utformar.
    Om man ser till vad möhippan har varit genom tiderna dvs.
    När en av mina väninnor gifte sig ordnade hennes arbetskamrater en egen hippa för henne. Hon kunde omöjligt bjuda dem, men de ville ändå ta tillfället i akt och fira henne.
Svar på tråden Måste jag gå på möhippan när jag inte känner bruden?