• Kit73

    Vi som vill ha ett pampigt borgeligt bröllop!!

    Nu är det dags att en gång för alla ändra på myten att borgerliga bröllop måste vara över på två minuter i rådhuset, utan bröllopsgäster, ingen musik och utan bröllopsklänning.

    Här kan vi samlas vi som har eller ska gifta oss borgerligt. Eller som kanske funderar i dom banorna!

    Vi byter idéer och ger tips, inspiration och råd til varandra, som hjälper oss till ett riktigt fint och pampigt bröllop!

    I sommar gifter jag mig på ett slott;  utomhusvigsel med levande musik!
    Hur ser ditt bröllop ut?
    Hur har ni lagt upp er ceremoni?
    Berätta!

    Ser fram emot att spräcka en del fördomar som vissa av våra gäster, har om vad ett borgerligt bröllop innebär!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-08 13:35
    Vill bara tydliggöra att jag med pampigt inte nödvändigtvis menar dyrt!

  • Svar på tråden Vi som vill ha ett pampigt borgeligt bröllop!!
  • ClaraH
    Höstbröllop 2011 skrev 2011-03-13 12:11:05 följande:
    Jag funderar på en sak och skulle behöva er expertis och era råd här i tråden!

    När vår vigselakt är över så kommer det bli riskastning och champagne med chokladdoppade jordgubbar utanför lokalen där vi gift oss. Sen går vi till middagen som äger rum några hundra meter därifrån vid resturangen på slottsgården.

    Det jag funderar över är hur går vi från Orangeriet (där vi gifter oss) till restaurangen på ett snyggt sätt, ska vi bara gå som gästerna och prata och mingla eller ska man fixa något finare? Känns löjligt att fixa nån transport för den lilla sträckan så det är uteslutet. Och väl framme vid middagen så kommer det stå en skylt över bordsplaceringarna så alla vet var de ska sitta, men eftersom det är en buffe vet jag inte hur jag ska lägga upp det. Ska alla sätta sej för att sen resa sej igen och ta mat?

    Min tanke är:

    * Alla gästerna kommer in till restaurangen
    * Tar sina platser
    * Någon hälsar välkommen till festen och säger "varsågoda"

    Blir det kaka-på-kaka att hälsa välkomna eftersom det redan varit på vigseln? Vem ska i så fall hälsa dem välkomna? Mycket tankar runt små detaljer, men vill ju ha det så bra det bara går!
    När jag gifte mig första gången vigdes vi i kyrkan. Sen skulle vi bara över vägen till dit vl skulle ha middagen. Vi skulle bl.a. passera genom en allé. Då hade några ordnat fram flaggor/fanor (det här var på Svenska flaggans dag) och så gick vi i procession efter flaggorna till middagen. Det blev faktiskt rätt så maffigt.

    Vid minglet så skålas det ju för er. Har ni en toastmaster eller värdpar så kan den personen/personerna utbringa skålen. Vid festen så är det naturligt att alla intar sina platser och toastmaster/värd hälsar välkommen till festen och berättar hur det är meningen att man ska ta maten från buffé. Man kanske ska gå i en viss ordning osv.

    Har ni ingen toastmaster kan någon av era föräldrar ta den rollen. I vårt fall kommer vi själva vara värdpar eftersom vi betalar och bjuder in till festen. Men förr var det vanligt att brudens föräldrar bjöd in och att de var värdpar. Vi ska ha en toastmaster på vårt bröllop-
    .
  • ClaraH

    Vi hade också musik i följet förresten, en som spelade dragspel och gick först.

    Det hela var en överaskning för oss.

  • Margris

    Levidag: Jag har mailat till dig nu! Hoppas att det är till någon hjälp :)
     

  • Margris

    Petitmoi: Jag har en del förlag som jag har lyckats hitta på internet. Jag kan maila det till dig om du vill.

  • Titaniah
    Margris skrev 2011-03-10 21:25:36 följande:
    Lev idag: Jag håller med dig. Själva cermonin är det absolut svåraste att få till. Jag har samlat på mig det jag har hittat på nätet om hur andra har lagt upp det, vad de har sagt och gjort och sedan pusslat ihop en egen som känns rätt för oss.
    Jag kan maila till dig det jag har om det skulle vara till någon hjälp :) 
    Hej! Åh vilken toppenbra tråd, säger som så många andra tidigare: HÄRLIGT att se att borgerlig vigsel är så populärt och att det finns så många bra idéer kring hur man kan ordna en fin tillställning!

    Margris - skulle bli otroligt tacksam om du skulle kunna tänka dig att även mejla till mig det som du samlat på dig om ceremonin, om det går bra? Jag finns på titaniah81@hotmail.com.

    Ett tips på prisvärda lokaler för alla som vill försöka hålla budgeten nere och ändå få utrymme till fin vigelceremoni och middag är att titta på BYGDEGÅRDAR. Vi gifter oss borgerligt i sommar i bygdegården som ligger nära vår sommarstuga, och kommer ha både vigselceremonin och bröllopsmiddagen där i samma lokal. För bara 2500 kr får vi tillgång till lokalerna 3 dygn (fre-sön)! Nu finns det säkert bygdegårdar som är dyrare än så, men tror många har rätt så bra priser. Det finns stor entré/kapphall, 3-4 toaletter, stort kök som är fullt utrustat, ett stort rum med några bord för t.ex. förvaring, samt en riktigt stor lokal med bord och stolar samt en upphöjd stor scen i ena änden. Gott om parkeringsplatser finns det utanför också. Perfekt! Skrattande
  • petitemoi
    Margris skrev 2011-03-13 16:07:53 följande:
    Petitmoi: Jag har en del förlag som jag har lyckats hitta på internet. Jag kan maila det till dig om du vill.
    Ja tack det hade varit supersnällt:D
    cz_c1lla@hotmail.com
    Det är vid sådana här tillfällen man älskar BT, att få hjälp av varandra är toppen!
  • Höstbröllop 2011
    ClaraH skrev 2011-03-13 16:03:29 följande:
    När jag gifte mig första gången vigdes vi i kyrkan. Sen skulle vi bara över vägen till dit vl skulle ha middagen. Vi skulle bl.a. passera genom en allé. Då hade några ordnat fram flaggor/fanor (det här var på Svenska flaggans dag) och så gick vi i procession efter flaggorna till middagen. Det blev faktiskt rätt så maffigt.

    Vid minglet så skålas det ju för er. Har ni en toastmaster eller värdpar så kan den personen/personerna utbringa skålen. Vid festen så är det naturligt att alla intar sina platser och toastmaster/värd hälsar välkommen till festen och berättar hur det är meningen att man ska ta maten från buffé. Man kanske ska gå i en viss ordning osv.

    Har ni ingen toastmaster kan någon av era föräldrar ta den rollen. I vårt fall kommer vi själva vara värdpar eftersom vi betalar och bjuder in till festen. Men förr var det vanligt att brudens föräldrar bjöd in och att de var värdpar. Vi ska ha en toastmaster på vårt bröllop-
    .
    Vi har inte utsett nån toastmaster/värd ännu men jag har funderat på om jag ska fråga vår vigselförättare, eftersom det är min faster och hon kommer vara gäst på bröllopet också. Vad tror ni om det?
  • ClaraH
    Höstbröllop 2011 skrev 2011-03-13 18:25:43 följande:
    Vi har inte utsett nån toastmaster/värd ännu men jag har funderat på om jag ska fråga vår vigselförättare, eftersom det är min faster och hon kommer vara gäst på bröllopet också. Vad tror ni om det?
    Det passar säkert utmärkt. Hon är säkert bra på att prata inför många människor.
Svar på tråden Vi som vill ha ett pampigt borgeligt bröllop!!