Stutlake skrev 2011-03-07 18:11:41 följande:
Hej!
Vad roligt att du ska ut och prova klänningar!
Jag har gjort hornsgatan några gånger och har äntligen hittat en klänning i en av butikerna där.
Huruvida man får ta med barnvagn in har varit lite olika och jag har svårt att minnas i vilken affär de sade vad. Jag hade själv ingen vagn med mig men jag vet att det var i någon affär som vagenen fick lov att stå där man hängde av sig. (Inte tillåtet att ha ytterskor eller ytterkläder på sig i någon av butikerna)
Så nu till servicen. Den har varierat och jag tycker ofta att det mer har berott på person än affär.
Det är samma ägare till söders högtidkläder och bröllopskällan (som är de andra två butikerna på hornsgatan och den ägaren har även bröllopsbutiken på st:eriksplan) varför exåediterna i dessa affärer ibland kan byta plats med varandra.
Av de tre affärer som har samma ägare så är det bröllopskällan som är den lite billigare av dem medan högtidskläder och bröllopsbutiken ligger på ett medel till högt pris.
Jag har sett andra på bröllopstorget som inte blivit bra bemötta på bröllopskällan och jag kän hålla med om att någon jag mötte där inne var lite nonchalant. Lite uttryckslös och uttråkad liksom. Men en annan expidit där var helt underbar och det var hon som hjälpte mig att komma fram till rätt beslut.
På söders högtidskläder var de alldagliga när jag var där. Varken otrevliga eller väldigt trevliga. På brud och fest var de definitivt flest som var väldigt positiva och jag pratade med flera gulliga tjejer där och även om inte alla var solstrålar så var det ingen som var otrevlig.
Om ni rör er från hornsgatan så vill jag varna för en kvinna i bröllopsbutiken på st:eriksgatan. Jag har sett henne vara otrevlig mot många och hon är riktigt snorkig och bestämd över vad folk passar i och inte. Tror att hon heter Mona. Men du lär märka om du stöter på henne.
Mitt råd är iaf att våga prova sånt som du kanske inte hade tänkt från början. Mitt val föll på en klänning som var en bra bit ifrån det jag hade tänkt mig från början trots att jag trodde jag var helt klar över vad jag ville ha. Mitt andra råd är att skratta bort konstiga kommentarer från expediter och inte låta de ta för stor plats eller för mycket energi. Är nog lättare om man är två också. Jag var ensam och hade ibland svårt att inte påverkas allt för mycket av vad expediterna sa. Man ska inte vara rädd för att säga ifrån om det inte känns bra.
Oj, vad långt det blev. Men hoppas det hjälpte lite iaf och att du får en underbar dag!
Stort lycka till!
Gör inget att det blev långt, massa bra information! Tack så mycket för allt. Bra det där med att skaka av sig konstiga kommentarer också. Lite därför jag vill ha med tärnan, som jag faktiskt litar på att hon säger vad hon tycker på ett bra sätt. Annars föredrar jag att kolla på kläder själv egentligen, kan känna mig stressad av att jag "slösar" andras tid. :-P Mona eller vad hon heter ska jag försöka se upp med om vi förflyttar oss. Sådana människor är jag inte intresserad av när jag ska testa klänningar.
Jag ska försöka testa andra klänningar och ha öppet sinne. Jag har en hyfsat god bild av vad jag gillar men det är klart att klänningen med stort K kanske är helt annorlunda, eller så ser jag inte klok ut i den modellen jag tänkt mig! Men de har väl klänningar för de flesta former så... :-P
Bra att du sa det där med ytterkläder och skor också. Kan ju vara bra att ha en handväska med värdesakerna med sig in då, känns inte bekvämt att låta de vara i jackan i hallen...
Tack för all info!
Finns det några fler som minns hur det var med barnvagnar exakt? Vilket ställe man måste lämna den utanför?