• Adelaide

Kuvert hit eller shit?

Vi kommer ta ett kuvertpris på 500:- pp i bröllopsgåva.

Har ni varti/hör om bröllop med kuvertpris och vad är era tankar kring det?

Det är trerätters inkl. 2 glas dryck och vi själva kommer att bjuda på en hel del annat.

• Svar på tråden Kuvert hit eller shit?
  • eigollet
    TheD skrev 2011-03-07 23:34:48 följande:
    Knapert eller vanlig svensson........ :)
    Ja, det är ju en definitionsfråga.
    Personligen kan nog alla i min bekantskapskrets (därmed inte sagt att det är någon norm på nåt sätt...) göra av med en femhundring om man väljer att festa till det på en 3 rätter middag på restaurang med ett par glas vin. Det behöver ju inte vara något märkvärdigt för att man ska komma upp i det.

Sen kanske inte alla tycker det är värt det för ett bröllop. Men likväl som jag kan tacka ja till inbjudan för en kväll på stan med mina vänner så kan jag tänka mig att betala för mig på deras bröllop och bidra till deras stora dag.

Sen prioriterar vi alla olika, det måste man acceptera , både den som bjuder och den som blir bjuden. Skrattande
  • eigollet
    kandersson174 skrev 2011-03-07 23:41:13 följande:
    Jag ger hellre en present för 1000 kr än jag betalar kuvertavgift på 500kr! Faktum är att jag nog skulle tacka nej till detta bröllop. Man får rätta mun efter matsäcken och det  går att ordna en trevlig fest med kuvertavgift på 250 kr som så många har påpekat.
    Tänk på en grej till om du tar kuvertavgift- du kan knappast ha en dyr brudklänning eller åka på en bröllopsresa jorden runt, det sticker också i ögonen på dem som varit tvungna att sponsra!
    Det skulle inte sticka i mina ögon, jag sponsrar gärna!
  • Houdini

Jag har gift mig två gånger nu, och har inte fått något någon av gångerna som står och samlar damm i ett skåp.

Personligen skulle jag artigt tacka nej till ett bröllop/en fest där jag förväntas betala för mig.

Man "bjuder" inte till fest om man vill att folk ska betala festen.

Sen som andra redan sagt om jag mot förmodan skulle gå skulle jag bli skitsur om det var en svindyr klänning, fotograf hela dagen osv.

I min värld betalar man sitt bröllop själv möjligtvis får man hjälp av sin familj.

Senaste bröllopet gjorde vi så att vi efter vigseln hade en liten mottagning på församlingshemmet. Sen hade vi meddelat att vi skulle gå ut och äta på kvällen ocg dom som ville kunde följa med men dom fick betala för sig själva. Inga problem för någonav de som följde med. Sen att en av min mans släktingar betalade vår nota hade vi definitivt inte räknat med.

• eigollet

Okej, jag måstee få slänga in ett annat argument. Rätt eller fel finns inte eftersom vi alla tänker olika.
    Vi kan se det såhär:
    Värdparet (som faktiskt inte nödvändigtvis är brudparet!) ANORDNAR ett bröllop för X och Y. Till det blir man INBJUDEN och får betala en kuvert avgift för en del av maten. Blir det annorlunda då?
    Jag förstår inte riktigt det här med att man ska bli bjuden på allt heller när man går på kalas, går man på bal tex så är det kuvertavgift och jag skulle inte kunna bry mig mindre om vems ficka i typ Riddarhuset de hamnar!Skrattande
    När jag och mina vänner har middag tex så köper  var och en sin dricka och den som handlar, lagar mat och ordnar festen räknar ner notan för maten och alla delar lika. Funkar skitbra och ALLA oavsett ekonomi kan bjuda hem hela gänget utan ett stort hål i plånkan.

• impegno di nozze

Jag tycker att det är som med många andra saker som diskuteras här på BT, det som är rätt för er är det som är det "rätta". Personligen är jag emot kuvertavgift. Skulle jag bli bjuden på ett röllop till en nära vän som väljer att ha kuvertavgift skulle jag så klart betala och gå. Jag skulle respektera deras beslut. Själv skulle jag inte kunna ta en kuvertavgift av våra gifter. 

• MrsT2011
    Houdini skrev 2011-03-08 01:26:55 följande:
    Jag har gift mig två gånger nu, och har inte fått något någon av gångerna som står och samlar damm i ett skåp.

Personligen skulle jag artigt tacka nej till ett bröllop/en fest där jag förväntas betala för mig.

Man "bjuder" inte till fest om man vill att folk ska betala festen.

Sen som andra redan sagt om jag mot förmodan skulle gå skulle jag bli skitsur om det var en svindyr klänning, fotograf hela dagen osv.

I min värld betalar man sitt bröllop själv möjligtvis får man hjälp av sin familj.

Senaste bröllopet gjorde vi så att vi efter vigseln hade en liten mottagning på församlingshemmet. Sen hade vi meddelat att vi skulle gå ut och äta på kvällen ocg dom som ville kunde följa med men dom fick betala för sig själva. Inga problem för någonav de som följde med. Sen att en av min mans släktingar betalade vår nota hade vi definitivt inte räknat med.
    Precis så här resonerar jag också. Det är stor skillnad att säga "häng gärna med till en restaurang och beställ vad ni önskar samt betala själva". Jag tycker knäckfrågan här är att brudparet vill ha kuvertavgift för maträtter och viner som gästerna inte ens fått vara med och välja!
  • Sackhina
    eigollet skrev 2011-03-07 23:51:56 följande:
    Ja, det är ju en definitionsfråga.
    Personligen kan nog alla i min bekantskapskrets (därmed inte sagt att det är någon norm på nåt sätt...) göra av med en femhundring om man väljer att festa till det på en 3 rätter middag på restaurang med ett par glas vin. Det behöver ju inte vara något märkvärdigt för att man ska komma upp i det.

Sen kanske inte alla tycker det är värt det för ett bröllop. Men likväl som jag kan tacka ja till inbjudan för en kväll på stan med mina vänner så kan jag tänka mig att betala för mig på deras bröllop och bidra till deras stora dag.

Sen prioriterar vi alla olika, det måste man acceptera , både den som bjuder och den som blir bjuden. Skrattande
    Men åter igen då, VARFÖR?
    Om man nu utan problem skulle kunna hosta upp 1000 kr för en helkväll, varför kan man då inte som brudpar spara och bjuda, iaf en del av kostnaden?
    Fattar inte tänket!
    Är brudparaet de enda i umgängeskretsen då som inte har pengar? (naturligtvis är jag medveten om att det 'är stor skillnade på nån tusenlapp och ett helt bröllop, men man sparar ju länge till ett bröllop, eller? Vi gör det!
  • MrsT2011

Fattar inte heller tänket. Hade nog hellre tiggt till mig ett lån av mina föräldrar än att be mina vänner pröjsa för vår bröllopsmiddag. Varför är det så viktigt med en stor middag som man själv bestämmer om man nu inte har råd med det? Finns ju så många budgetalternativ som inte sticker i ögonen lika mycket:

- Förmiddagsvigsel med lunch eller fika efteråt
    - Grillfest i trädgården
    - A la carte på restaurang, fritt val för var och en.

• loluna

500kr låter alldeles för mycket för mig.  Jag skulle nog inge köpt en present för mer än 300-400kr från hela familjen, så 2000 låter horribelt :( Det är pinsamt att inte ha råd, men det är tyvärr många som inte har.

• MrsT2011
    loluna skrev 2011-03-08 10:21:12 följande:
    500kr låter alldeles för mycket för mig.  Jag skulle nog inge köpt en present för mer än 300-400kr från hela familjen, så 2000 låter horribelt :( Det är pinsamt att inte ha råd, men det är tyvärr många som inte har.
    Tycker inte det är det minsta pinsamt att inte ha råd att lägga en förmögenhet på andras bröllop. Det blir (som redan påpekats) tillräckligt med möhippa, resa, ev boende, kanske nåt nytt att ha på sig, etc etc.
Svar på tråden Kuvert hit eller shit?