• Precious Love

Kvalité på 0.1 ct briljanter?

Jag har hittat en ring som tilltalar mig på nätet och har möjlighet att välja kvalité på stenarna hur jag vill och funderar lite över vilken kvalitet man ska/bör välja. Jag är inne på att ta ringen med 0.1ct briljanter på en rödguldsskena och ber därför om hjälp av er lite mer kunniga. :)

Är den billigaste varianten med I1/H-I absolut inget att tänka på? Och hur stor skillnad (för blotta ögat) i färg och kvalité kan det vara på stenarna  i den storleken? 0.1ct är ju trots allt inte jättestort och de ska ju inte undersökas med lupp, inte av mig iallafall. ;)

Och rödguld ska väl vara lite mer "förlåtande" än vitguld när det kommer till färg på diamanten?

Om det kan vara till nån hjälp: http://www.diamondsfactory.co.uk/Products/ProductDetail.aspx?103=135&productid=57622 

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Kvalité på 0.1 ct briljanter?
  • Etheleglin

Ja, i rödguld kan man sätta gulare diamanter än i vitt utan att det syns så tydligt eftersom rödguldet gör att även vita diamanter (oftast) får lite gulare lyster när guldet ses genom stenen.

Tror dock att du har vänt graderingen bakvänt?

Färg H är nästan standard i Sverige, och du kan säkert gå något snäpp gulare utan att det syns. I klarhet brukar Si vara vanligt, för då kan du fortfarande inte se inneslutningarna med blotta ögat. Så något sådant kanske blir bra? Jag skulle hellre dra ner på färgen än klarheten (Si är lagom) för att en sten med mycket inneslutningar blir också skörare. 

• Precious Love

Tack, Etheleglin!

Jag gick bara efter vad som stod på sidan; Clarity I1 i kombination med Color H-I blev den billigaste kombinationen. Eller menar du att det skulle stått H-I/I1? (Nu när jag ser det i den ordningen så känns det ju mer rätt..) :)

Då ska jag med andra ord satsa på att gå upp lite i klarhet, om det blir en sådan ring. För mig känns det lite "bortkastat" att lägga ner ofantliga summor på dyra diamanter när man inte ens har nån större koll på skillnaderna. Men trots det så vill man ju inte ha synliga inneslutningar.. :P

Tack än en gång för hjälpen!

Because love should be celebrated - 7 juli 2012
  • Etheleglin

Ja, man brukar skriva det i ordning av färg/klarhet. Hoppas du lyckas välja något bra. Glad

Svar på tråden Kvalité på 0.1 ct briljanter?