• Biscuit

    Oanade utgifter?

    Sambon och jag sitter och tittar på budgeten och inser att den marginal vi hade från början bara krymper. Nu har vi verkligen försökt tänka till igen vad som kan komma som oanade utgifter. Ni som har kommit väldigt långt i planeringen eller redan gifta, kom det några oanade utgifter som ni inte hade med i budgeten?

  • Svar på tråden Oanade utgifter?
  • loluna

    Extra strumpbyxor/stay ups
    Dricks till frisören?
    Porto
    Transport
    Behov av nytt körkort/pass vid namnbyte och då även PRV avgiften
    Pedikyr/manilyr/vaxning
    Extra underkläder till bröllopsnatten
    Morgongåva
    med mera :)

  • loluna

    Gravyr i ringarna samt putsning av förlovningsringarna...

  • loluna

    För att hon ställer upp en tidig lördagsmorgon till exempel?

  • Olga
    Sebastiána skrev 2011-03-05 22:25:44 följande:
    Varför ska frisören ha dricks!
    Håller me!!! Aldrig i livet!!! Han gör ju sitt jobb!!! De e inte samma sak som att ge dricks i restaurangen så att dem inte spottar i maten!!! halåå
  • Sebastiána
    loluna skrev 2011-03-05 22:26:36 följande:
    För att hon ställer upp en tidig lördagsmorgon till exempel?
    OK. Jag ska vara hos frisören 8.00 tror jag. Hon brukar börja med brudfrisyrer den tidpunkten. Jag har inte tänkt annat än att det där att hon börjar tidigt en lördag ingår i priset.
  • Etheleglin
    loluna skrev 2011-03-05 22:12:07 följande:
    Gravyr i ringarna samt putsning av förlovningsringarna...
    Får vi på köpet när vi köpte vigselring.
    loluna skrev 2011-03-05 22:26:36 följande:
    För att hon ställer upp en tidig lördagsmorgon till exempel?
     Fast... del är det inte säkert att man gifter sig på just en lördag, sedan kan det mycket väl vara så att det är inräknat i priset. Och dricksa frisören? Tror att min skulle få problem med Skatteverket om hon tog emot mer pengar än vad som sedan bokförs för behandlingen.

    Om ni tänker igenom eran dag, och dagarna där ikring, försök skriva ner allt. Vad är det som ska hända? När och hur? Transporter, blommor, utsmyckningar osv. 
  • Chicita

    Ska ni ha catering så kan det tillkomma kostnader för hämtning / lämning av mat. Det är inte alltid det ingår i priset att dom tar med maten till lokalen.
    Det kan kosta om man vill ha riktiga uppläggningsfat istället för engångsfat osv...

    Transportkostnad till och från kyrkan / lokalen ni har festen i

    Underhållningen (ingen oförutsedd utgift i sig egentligen, men dom kanske behöver någonstans att övernatta om dom inte är från stan)

    Eventuella tack-gåvor till de som hjälper er under dagen

    Kläder till er båda innebär ju inte bara själva kläderna. Skor, manchettknappar (om det behövs) smycken, slipsnål

  • loluna

    Sorry, nu ser jag det från min synvinkel. Vi gifter oss i Paris och där är det ju dricks på ALLT... (och jag beskrv ju utgifter som VI inte tänkte på från början).
    Men jag håller med, det är skönt att "slippa" dricks här i Sverige :)

Svar på tråden Oanade utgifter?