• Chicita

    En sten föll från mitt bröst...

    Måste bara skriva av mig...
    Jag har mått dåligt, varit ledsen och deprimerad av och till samtidigt som jag sett fram emot bröllopet av hela mitt hjärta.

    Varför har jag då mått dåligt?
    Jo...
    Min bästa vän sen många år tillbaka som skulle vara tärna började med att skvallra om bröllopet långt innan vi ens berättat för våra föräldrar.
    Jag behövde berätta för någon och då valde jag ju henne, eftersom jag ville fråga henne om hon ville vara tärna också. 5 min efter att jag sagt "berätta inte för NÅGON, inte ens min M2B vet att jag har frågat dig än" så börjar hon prata om bröllopet inför både min blivande + hennes man. Och sen har det fortsatt...
    "kan vi inte byta tema? Det vi har valt är inte kul"
    "Kan inte HON få gå efter ett eget tema?"
    "Hon vill sitta bredvid den och den" (jamen dom är inte bjudna) "bjud dom då, jag vill sitta bredvid dom"
    "Det är bättre om jag syr hennes kläning sist, så den sitter bra ifall hon hinner tappa vikt"
    osv...
    Hon skulle anordna en möhippa för att "hämnas". Varför det? Hon fick en precis som hon önskade...
    Och jag vill inte ha en förnedringshippa. Sa jag det så blev hon arg och tog det som personlig kritik.
    Hon ville inte lägga pengar på klänningen, alla andra i bröllopsföljet har fått erbjudande om att få 500 i bidrag och betala resten själv och alla har avböjt bidrag.
    Hon (som dessutom inte ens erbjöd sig att betala MIN tärnklänning när jag var tärna åt henne, och inte gav mit ett öre för att jag sydde både den och hennes brudklänning. + att hon är skyldig mig 1700:- sen flera år tillbaka) skulle däremot ha hela kllänningen betald förutom att jag ju skulle ge henne dispens så hon fick ha en egen design / tema...

    Till slut tröttnade jag och sa åt henne att hon inte behövde vara tärna. Hon är välkommen som vanlig gäst.
    Och trodde att det var det...
    Då brakade helvetet löst. Nu skulle hon ha massa saker "för jag var skyldig henne" ?? Nej det är jag inte...
    Hon anklagade mig för att förnedra henne offentligt (hon sa en sak som inte vara sann och jag rättade henne) hon började sprida ut att jag misshandlade min hund. (visst, det är därför jag lagt ut 7000 i veterinärkostnader på 3 månader på symptom som dom inte ens kan hitta en orsak till istället för att ignorera det och låta honom ha ont?) osv...

    Så i går talade jag om att jag inte orkar mer. Hon får ha ett bra liv och behöver inte höra av sig till mig något mer.
    I går grät jag floder...
    I dag vaknade jag och känner mig 20 kilo lättare. Jag nästan svävar. Vilken underbar känsla... Jag har inte mått så här bra på flera år. Och jag inser nu att hon inte var någon vän. Hon var en energitjuv av hög klass...

    Tack för att du orkade lyssna... Solig

  • Svar på tråden En sten föll från mitt bröst...
  • MrsT2011
    Chicita skrev 2011-03-06 12:35:28 följande:
    Ja om man lånar så ska man betala tillbaka...

    Här var det snarare att hon inte betalade sin del av vad det kostade att ha hästen.
    Jag minns en månad som hyresvärden var på oss om hyran (vi var inte sena eller så men hon undrade när hon såg mig om jag hade pengar på mig) och vi skulle ha ut tillsammans dagen därpå för att betala...
    Jag råkade ha pengar på mig så jag gav hyresvärden och sa till min kompis att hon kunde ge sin del till mig.
    Och jag får till svar "vad bra, då är det ju betalt. Då behöver jag inte betala den här månaden för jag har lite ont om pengar" Skrikandes Va???
    Jamen jag då? Pengar växer inte på träd för mig heller *suck*
    Hemska människa! Tur att du aldrig mer behöver ha med henne att göra... Egentligen borde du låta några bandidos-snubbar driva in skulden åt dig...! Flört
  • Kattpoet

    Såna människor behöver man inte ha som vänner, jag är lite brutal av mig men varje vår städar jag bort vänner som inte brytt sig om mig eller hört av sig fast de kunnat.

    När det är bara  jag som ger och  leker dörr matta och försöker hålla kontakten ja då åker de som vänner. 

  • Chicita
    MrsT2011 skrev 2011-03-06 12:38:55 följande:
    Hemska människa! Tur att du aldrig mer behöver ha med henne att göra... Egentligen borde du låta några bandidos-snubbar driva in skulden åt dig...! Flört
    Ähm... duger Hells Angels? FlörtSkäms
    Nej man ska nog inte skämta om sånt, även om möjligheter finns....
    Kattpoet skrev 2011-03-06 13:07:04 följande:
    Såna människor behöver man inte ha som vänner, jag är lite brutal av mig men varje vår städar jag bort vänner som inte brytt sig om mig eller hört av sig fast de kunnat.

    När det är bara  jag som ger och  leker dörr matta och försöker hålla kontakten ja då åker de som vänner. 
    Bra regel... Något jag borde införa Solig
  • Kattpoet

    Vissa personer slutar jag bara höra av mig till och sen ser jag vad som händer och ibland kommer de tillbaka från bekantskapens ytterkretsar till att bli goda vänner.

    Jag brukar ge människor 3 chanser innan de åker ut men vissa så som din vän hade bara fått en. 

  • Millemoj

    Förstår precis hur du känner dig! Måste bara säga, liksom många andra redan har gjort, att du gjorde helt rätt!

    Sådana människor suger verkligen all kraft och energi ur en och det värsta är att de inte inser det själva. (Eller också gör de det men fortsätter ändå). Jag hade samma problem med en tjej jag studerade med. Hon var verkligen en energitjuv som bara tog och tog men aldrig gav tillbaka - snål var hon också! Man tröttnade men tillät henne ändå eftersom man tyckte synd om henne. Men till slut började man tycka synd om sig själv - över att vara vän med henne. Då insåg jag att det hade gått för långt - det är ju inte riktigt meningen att man ska tycka att det är jobbigt att vara kompis med någon...

    Så jag gjorde mig av med henne helt och hållet! Precis som du sade faller en sten från ens bröst!

    Riktigt skönt för dig, det är stressande nog med bröllop, man behöver inte en "vän" som förvärrar det hela....

  • Chicita

    Kattpoet... jo jag förstår hur du resonerar där... Vissa kan behöva få tänka över vad dom gjort för fel (som dom säkert gör när man slutar höra av sig) och ibland kan dom säkert bättra sig av det.
    Och nästan alla är ju värda en till chans. Men långt ifrån alla

    Millemoj: jo precis, det började kännas jobbigt.
    Det var bökigt, jag måste tänka på hur jag uttryckte mig konstant. Hon tog illa upp för skitsaker och klampade själv i klaveret flera gånger utan att fatta osv...
    Så det har gnagt länge nu.
    Så en annan liknelse är ju den där sårskorven som man pillar och pillar på... Och till slut ramlar den bort Skrattande 

  • MrsT2011

    Precis, och dåligt samvete ska man bara slänga ut genom fönstret utan att öppna det. Man ska ALDRIG ha dåligt samvete för att man prioriterar sitt eget välmående när den andra personen bara beter sig uselt.

    Jag sa upp bekantskapen med en tjej för tio år sedan. Hennes självgoda beteende var väl ok så länge vi bodde på varsitt håll, men när jag träffade en kille som bodde i samma stad som hon och jag flyttade dit för hans skull, då orkade jag inte längre. Hon hörde av sig hela tiden och till slut sa jag att vi inte hade något gemensamt och att jag föredrog att inte träffas.

    Jävlar vad ledsen hon blev. Och inte blev det bättre när en annan tjej från samma gäng gjorde exakt samma sak mot henne två år senare. Endast en tjej i vårt gamla gäng har hållit kontakten med den jobbiga tjejen, och en massa folk (bland annat tjejens pojkvän) har gjort sitt bästa för att få oss att må skit över hur vi behandlade henne.

    Men när jag tvingades umgås med henne en hel dag på vår gemensamma väns möhippa, då insåg jag att jag gjort rätt från början. Jag hade gått under av irritation och frustration om jag skulle fortsatt umgås med denna människa.

    Man ska följa sina instinkter, rensa i sina relationer och satsa allt man orkar på de relationer som verkligen betyder något, de relationer där man känner att man verkligen vill ge av sig själv och där man får tillräckligt mycket tillbaka.

  • Chicita

    MrsT2011: Ja det är ju en stor del det där med hur ANDRA ser på ens handlingar...
    Ibland är det svårt att rättfärdiga eftersom att vissa inte vet bakgrunden eller känner personen så väl och ändå drar sina slutsatser...

    Men det gäller ju att försöka stå på sig i alla fall :)
    Du gjorde rätt som bröt med henne, och du fick ju det bekräftat genom att även en annan gjorde samma sak... :)  

  • jossann

    Jag måste också säga att du gjorde helt rätt!
    När jag började läsa så blev jag nästan irriterad, vilken fruktansvärt energi-tagande människa! Hur kunde hon ens komma på tanken att försöka bryta sig in i dina planeringar och ändra tema och tvinga dig att bjuda folk du inte vill ha dit? Det är ju DIN dag, inte hennes!  Och ens komma på tanken att hon ska få värsta speciella klänningen som du dessutom ska betala? Snacka om att denna brutta inte tänker ur flera perspektiv.
    Väldigt starkt av dig att våga bryta bandet och underbart att höra att du mår mycket bättre nu!
    Själv känner jag igen mig litegrann i det du skriver, men jag vet att min "bästa kompis" inte alls skulle bete sig sådär, så jag behöver inte klippa banden med henne iaf. Det tråkiga är att man oftast tror att man själv gör fel, trots att man aldrig riktigt kan förklara för sig själv vad man isådanafall har gjort för fel.
    Hoppas att du fortsätter att må bra och känner att du gjort rätt val, för det har du absolut gjort! Solig

  • Chicita
    jossann skrev 2011-03-08 18:47:19 följande:
    Jag måste också säga att du gjorde helt rätt!
    När jag började läsa så blev jag nästan irriterad, vilken fruktansvärt energi-tagande människa! Hur kunde hon ens komma på tanken att försöka bryta sig in i dina planeringar och ändra tema och tvinga dig att bjuda folk du inte vill ha dit? Det är ju DIN dag, inte hennes!  Och ens komma på tanken att hon ska få värsta speciella klänningen som du dessutom ska betala? Snacka om att denna brutta inte tänker ur flera perspektiv.
    Väldigt starkt av dig att våga bryta bandet och underbart att höra att du mår mycket bättre nu!
    Själv känner jag igen mig litegrann i det du skriver, men jag vet att min "bästa kompis" inte alls skulle bete sig sådär, så jag behöver inte klippa banden med henne iaf. Det tråkiga är att man oftast tror att man själv gör fel, trots att man aldrig riktigt kan förklara för sig själv vad man isådanafall har gjort för fel.
    Hoppas att du fortsätter att må bra och känner att du gjort rätt val, för det har du absolut gjort! Solig
    Om du känner igen dig så ha det här i bakhuvudet. 
    För jag trodde inte att det var så farligt i början och jag bortförklarade en hel del saker hon gjorde... Även försvarade henne inför andra liksom.
    Det tog det här för att jag skulle vakna och inse att något var fel.
    Så här ska inte en vänskap vara. Man ska inte må dåligt, inte ens lite dåligt...

    Säger inte att du ska dumpa din vän för småsaker. Men var inte allt för snabb på att förlåta henne heller. Och ursäkta inte hennes beteende om det är dåligt.
    Jag har lärt mig att det inte är värt att må dåligt för andras skull. Men det har varit en hård läxa att lära.
    Tack för dina värmande ord Solig 
  • Tin Tin

    måste säga att jag håller med! Sådana människor är inget att ha i sitt liv.  Man kan hålla mycket inom sig för att man vill behålla sin kompis, men brister det så brister det rejält. När man har bestämmt sig för att sätta ner foten känns det helt underbart lätt!

  • Cilla81

    Vilken människa, man blir ju bara helt förstummad!! Skönt att du mår bättre nu och har gjort slut på relationen! Det låter verkligen som om hon behöver gå på en del smällar och mogna som person och sen får man väl hoppas att hon skärper till sig och behandlar nya vänner i framtiden bättre.... både för hennes och omgivningens skull. Är hon fortfarande tillsammans med sin man? Låter som om han borde vara ganska hunsad för att stå ut....

  • In Wonderland

    Men herregud! STACKARS dig!! Har inte läst allas inlägg här men måste bara säga BRA GJORT! Det där är ingen vän. Förstår inte hur vissa människor fungerar??

  • Chicita
    Cilla81 skrev 2011-03-17 21:40:12 följande:
    Vilken människa, man blir ju bara helt förstummad!! Skönt att du mår bättre nu och har gjort slut på relationen! Det låter verkligen som om hon behöver gå på en del smällar och mogna som person och sen får man väl hoppas att hon skärper till sig och behandlar nya vänner i framtiden bättre.... både för hennes och omgivningens skull. Är hon fortfarande tillsammans med sin man? Låter som om han borde vara ganska hunsad för att stå ut....
    Jo hon är tillsammans med sin man.
    Vet inte vem som är mest hunsad där faktiskt. Hon vågar inte göra något alls utan honom. Kan inte komma och hälsa på utan att han kör henne (hon har körkort) osv...
  • Lilique

    Jag hade skrivit ett halvlångt och rosande inlägg men så försvann det för att internet ville ha sista ordet. Men det gick iallafall ut på: Bra gjort Chicita! Det är inte lätt att göra så men ibland är det ack så nödvändigt. Good for you =)

  • Chicita
    Lilique skrev 2011-04-12 16:28:39 följande:
    Jag hade skrivit ett halvlångt och rosande inlägg men så försvann det för att internet ville ha sista ordet. Men det gick iallafall ut på: Bra gjort Chicita! Det är inte lätt att göra så men ibland är det ack så nödvändigt. Good for you =)
    Tack...
    Eller vad man nu ska säga Oskyldig
    Det känns ändå skönt att ha tagit beslutet liksom. Att komma över den där tröskeln.

    Av någon konstig anledning så har jag inte behövt sjukskriva mig sen jag gjorde upp med henne.
    Har gått hela vintern med huvudvärk och dålig mage... (har haft problem med det tidigare också förståss, bara värre med åren).
    Om jag har fått en släng av huvudvärk eller magen nu, så har det nästan alltid varit på en ledig dag eller inte så illa att jag behövt vara hemma i alla fall. Och det har inte varit flera gånger i månaden...
    Så någon positiv effekt annat än den där lätta känslan har det ju blivit också Glad
  • Moemoe

    Låter som du gjort ett mycket klokt val! Hon låter inte som en vän värd att lägga energi på! (tack för ditt svar i min tråd)

  • Chicita
    Moemoe skrev 2011-05-04 21:31:32 följande:

    Låter som du gjort ett mycket klokt val! Hon låter inte som en vän värd att lägga energi på! (tack för ditt svar i min tråd)


    Lycka till du också framöver nu.
    Vänner som inte är vänner utan energitjuvar, som använder oss för att trycka ner (så dom kan må bättre själva) dom är inte värda vår tid Glad

    När vi inser det så kan vi gå vidare och må bra...
Svar på tråden En sten föll från mitt bröst...