• Lilique

Min faster - skvallerbyttan

Det var meningen att vi skulle hålla alla våra bröllopsplaner hemliga ett tag till, förutom för våra föräldrar, men jag var tvungen att ringa min faster för att fråga henne något om lokalen de var i när de hade sin bröllopsfest. Så hemligheten kom ut, men jag bad henne uttryckligen att inte berätta för någon om det och det sa hon att hon absolut inte skulle göra. Ja, det har väl inte ens gått en vecka och nu vet hela släkten.

Jag är så himla ledsen och besviken. Dels för att hon har berövat mig på att få berätta nyheten själv och dels för att hon nu gett min släkt tid på sig att samla på sig saker att klaga över (min släkt är allt annat än sympatisk och klagar mer än gärna på allt och alla... och sen lite till). Dessutom är flera redan "sura" över att jag inte berättat någonting för dom utan att de fick höra det på andra vägar. Jag blir så trött!

Nu kommer åsikterna att hagla in och de kommer inte att sluta förrän iallafall ett år efter bröllopet har stått. Visst, jag kommer inte att ta åt mig, jag har några års vana av att låta sånt rinna av mig väldigt snabbt, men visst har man lite rätt att beklaga sig nu? Rynkar på näsan

Min faster och min farmor fungerar som djungeltrummor.... ååååh. Pappa är lite sur på sin syster men både han och mamma kramar lite på mig och säger att de vet precis hur det känns. Och de gör dom, för det var nämligen samma radarpar som släppte bomben om deras bröllop. Därför var jag extra noga med att hon skulle lova att inte säga något, för jag hade inget val mer än att fråga henne om just den saken. De kanske satsar på tre generationer i rad? Hattrick.

Skitfaster -.-''

• Svar på tråden Min faster - skvallerbyttan
  • Fossing77
    Lilique skrev 2011-03-03 15:54:35 följande:
    Åh Fossing77, det ska jag faktiskt ta och fundera lite på. Hade kunnat vara något faktiskt! Och jag älskar faktiskt att kuppa haha.
    Åh du måste berätta hur det går!! En romantisk kupp vore ju underbart!! :)
  • Lilique

Ja, jag ska spåna järnet nu! Och såklart vore det bra om ni delade med er ifall ni råkar få någon snilleblixt där ute ;)

• Fossing77

Snokade lite på din profil ;) K-krona har väl en del fin-fina slott? Vet att här i Borås-trakten kan man ha slottsbröllop för två typ... Vigsel i slottskyrka, fin middag med egen kock, övernattning på godset, osv... Kolla om det finns såna paket hos er. :) Man kan ha med några gäster om man vill med. :)

• Jenny11

Eller varför inte bjuda den släkt ni kan/vill men inte fastern. Kanske också kan lära henne lite hyfs...

• Loche

Den fastern hade inte fått nån inbjudan om det varit min faster!! Demon

• Aniara4

Kan du inte i största hemlighet anförtro henne något dramatiskt som inte är sant, efter att mycket allvarligt ha fått henne att lova att inte yppa ett ord till någon? Kanske att bröllopet är inställt för att du är gravid med någon annan än din fästman. När släktingarna oroligt kommer till dig och frågar om det är sant skrattar du bort det och säger "nehej då, vad har du fått såna konstiga idéer från?". Sen kommer inbjudningskorten till bröllopet som planerat, du är inte gravid, och det blir ganska pinsamt för din faster!

• Fossing77
    Aniara4 skrev 2011-03-04 10:15:09 följande:
    Kan du inte i största hemlighet anförtro henne något dramatiskt som inte är sant, efter att mycket allvarligt ha fått henne att lova att inte yppa ett ord till någon? Kanske att bröllopet är inställt för att du är gravid med någon annan än din fästman. När släktingarna oroligt kommer till dig och frågar om det är sant skrattar du bort det och säger "nehej då, vad har du fått såna konstiga idéer från?". Sen kommer inbjudningskorten till bröllopet som planerat, du är inte gravid, och det blir ganska pinsamt för din faster!
    Ooo! Roligt! :)
  • Sebastiána

Om jag hade en faster som jag visste inte kunde hålla tyst hade jag inte sagt något till henne alls utan försökt luska om lokalen på annat sätt eller hittat en annan lokal.

En kompis till mig gifte sig för några år sedan och hennes mamma gick på som bara den om bröllopet och la sig i ALLT. Till slut sa brudgummen något i stil med "Det är ju inte säkert du blir bjuden!" och efter det höll hon tyst.

• Fossing77
    Sebastiána skrev 2011-03-04 12:47:20 följande:
    Om jag hade en faster som jag visste inte kunde hålla tyst hade jag inte sagt något till henne alls utan försökt luska om lokalen på annat sätt eller hittat en annan lokal.

En kompis till mig gifte sig för några år sedan och hennes mamma gick på som bara den om bröllopet och la sig i ALLT. Till slut sa brudgummen något i stil med "Det är ju inte säkert du blir bjuden!" och efter det höll hon tyst.
    Visst är det trevligt med engagerade släktingar... Men någonstans går ju gränsen. ;)
  • Lilique
    Sebastiána, visst hade det funnits något annat sätt för mig att få reda på vad jag behövde veta så hade jag såklart inte chansat där hehe. Men eftersom att hon lovade så dyrt och heligt så var det väl lite önsketänkande från min sida att kunna lita på henne. Not to worry, det kommer minsann inte att upprepas. ^^

Och Jenny11, hade det gått att låta bli att bjuda henne så hade jag strukit henne för länge sedan. Men på allra största allvar skulle det skapa en inbördes släktfejd så stor att det skulle krävts tre tv-kanaler för att täcka den! Dels skulle det inte vara värt det, och dels skulle det inte heller ge mig någon ro på bröllopsfesten. Kan man läga ut släkten på blocket? Bortskänkes vid hämtning!
  • Sebastiána
    Lilique skrev 2011-03-04 13:04:22 följande:
    Sebastiána, visst hade det funnits något annat sätt för mig att få reda på vad jag behövde veta så hade jag såklart inte chansat där hehe. Men eftersom att hon lovade så dyrt och heligt så var det väl lite önsketänkande från min sida att kunna lita på henne. Not to worry, det kommer minsann inte att upprepas. ^^

Och Jenny11, hade det gått att låta bli att bjuda henne så hade jag strukit henne för länge sedan. Men på allra största allvar skulle det skapa en inbördes släktfejd så stor att det skulle krävts tre tv-kanaler för att täcka den! Dels skulle det inte vara värt det, och dels skulle det inte heller ge mig någon ro på bröllopsfesten. Kan man läga ut släkten på blocket? Bortskänkes vid hämtning!
    Och visst borde man kunna lita på någon som svär dyrt och heligt att inte säga något! Hoppas allt går bra!
  • Lev idag
    Sebastiána skrev 2011-03-04 12:47:20 följande:
    Jag gjorde nästan samma sak när jag berättade för min pappa och hans familj om bröllopet. Och när jag sa att vi ska gifta oss på Gotland så brast alla ut i; va, ska pappa åka till Gotland? (Han hatar Gotland efter att det sket sig när de bodde där).
    Jag svarade bara lugnt, ja bröllopet kommer att vara på Gotland men han behöver ju inte komma.
    Då blev pappa och alla andra tysta. Och de har inte sagt nåt mer efter det.

Så det funkade för mig. :)
  • Lilique

Jag har försökt att komma på alla möjliga sätt att lyckas "reparera" skadan min faster åstadkommit, men har inte lyckats. Det verkar helt enkelt som om jag får bjuda de jag tänkt bjuda och utelämna de som inte funnits på listan och sedan helt enkelt bara ta smällen när den kommer och lyssna på allas klagande och jämrande över att de inte var bjudna. Skulle jag låta bli att bjuda fastern också skulle det bara bli en person till som klagar och det räcker med de 20 hon redan bussat på mig. Min släkt är långt från sympatisk, som jag sa i mitt första inlägg.

Vi funderar fortfarande på vad vi hade kunnat göra för att komma bort från allting, utan att behöva "låta bli" att ha bröllopet så vackert och romantiskt som vi drömt om. Känns lite som mission impossible. Fast utan Tom Cruise.

• Aniara4
    Lilique skrev 2011-04-11 09:13:10 följande:

Känns lite som mission impossible. Fast utan Tom Cruise.

Du förväntas tycka att du har en manlig huvudrollsinnehavare som bräcker Tom Cruise! Flört

Usch vad tråkig din släkt låter! Jag är riktigt glad över min småtråkiga släkt som jag knappt har någon kontakt med, här är snarare största risken att de tackar nej till inbjudan för att de inte vill åka långt och ordna barnvakt bara för sin tråkiga kusin...
  • Lilique

@Aniara4
    Haha, jaa men oh ja. Min manliga motspelare här i livet bräcker Tom Cruise på alla sätt Inte minst på längden.

Men om du tycker att din släkt är för tråkig så kan vi ju alltid byta en vecka eller så? Jag har valt samma lokal som min faster hade sin bröllopsfest i 1995-6 någonstans. Det för att den är så otroligt fin och dels för att det inte finns så mycket att välja på här! Det kommer också vara allt de kommer att prata om under festen, hur jag inte kunde komma på något eget, hur mycket finare min fasters bröllop var, och så kommer de bara att jämföra varenda detalj. Men då har de iallafall något att göra, så jag behöver inte fixa bröllopsbingo i häftet iallafall =D

• himeko81

Nu vet jag ju inte var du bor men om du bor i närheten av Stockholm, kan du ju alltid boka in dig på en borglig vigsel på en plats och bjuda dit de personer som du vill och sen bjuda resten av pöbeln till festen.
    Då blir det de personer du valt på själva vigseln och de som fastern valt på andra stället.
    Då kan du ju dessutom som pik utesluta henne till själva vigseln.

Det låter nog rätt elakt men jag har en kollega som gjorde precis just så och de var väldigt nöjda.

Svar på tråden Min faster - skvallerbyttan