• hernameispekka

"Utstående" ring - opraktisk?

Gah, så typiskt mig att gå och kära ner mig i saker.(och vem vet hur många gånger jag hinner ändra mig :P) Har nu kärat ner mig i en viss sorts ring. Dyyyr tycker jag men om man gör den mindre kan man ju gå ner lite i pris :) Och för att göra den mindre otymplig. Men tror ni den kan bli jobbig och opraktisk att bära? Tänker nog isf ha en tunn skena eller något runt diamanterna för att slippa att man fastnar i dess kanter.

Denna bilden är det jag fastnat för:

Och såhär ser förlovningsringen ut:

Här är prinsessan Diana med en liknande kombination (dock är denna storlek av förklarliga skäl orimlig för mig :P) Och jag ska ha den röda rubinen om jag bestämmer mig för denna ringen.

Tycker stilen är väldigt elegant och känns lite forna tiders england xD Haha. Men som sagt hur opraktisk tror ni en mindre version är i ett vanlig liv? :) Ni som redan har "utstående" ring, tycker ni den är ivägen? Sover ni med den tex? Fastnar den mycket? :P

Tack på förhand

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-02 23:16
    Och förresten, när vi ändå är igång... vad tycker ni om utseendet på den? Är den fin? :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-18 16:55
    Förresten. Hur har ni tänkt med hållbarheten på stenen? Har läst att diamant har hållbarheten 10 och safir och rubin har hållbarhet 9 (alltså det näst bästa). Men hur mycket sämre hållbarhet är det och har guldsmeden sagt något om det? Man vill ju inte att den ska förstöras.

• Svar på tråden "Utstående" ring - opraktisk?
  • Gopplan
    hernameispekka skrev 2011-03-18 20:27:12 följande:
    Okej.... Det tål att tänkas på. Men vad menas med att den håller, är det att den håller sig repfri eller menar dom att efter 20-35 år går stenen sönder :P
    Det undrar jag med. Vet i alla fall att en före detta kollega som varit gift i nästan 40 år hade en safir och den var inte repig. Däremot mörknade den så den var nästan svart eftersom den som de flesta ädelstenar hade värmebehandlat för att ta bort orenheter. Sådan behandling gör att de mörknar med tiden. Min safir har aldrig utsatts för detta så enligt juveleraren kommer den att vara klarblå hela livet
  • Salat

Jag har en ganska stor diamantring som jag varvar med en slät ring med mindre diamanter, jag märker ingen skillnad! Med andra ord nej man hakar inte upp sig dock tar jag alltid av mig mina smycken när jag sover så...
    Din drömring är jättesnyggSolig

• hernameispekka
    Gopplan skrev 2011-03-18 22:21:42 följande:
    Det undrar jag med. Vet i alla fall att en före detta kollega som varit gift i nästan 40 år hade en safir och den var inte repig. Däremot mörknade den så den var nästan svart eftersom den som de flesta ädelstenar hade värmebehandlat för att ta bort orenheter. Sådan behandling gör att de mörknar med tiden. Min safir har aldrig utsatts för detta så enligt juveleraren kommer den att vara klarblå hela livet
    Okej, Så man ska fråga efter behandling så man vet om den svartnar?
    Men det känns som om den kommer gå att använda längre för jag tror nog att de syftar på lite repor och då är den "förstörd" :P Men men man får ta och fråga guldsmeden när det blir dags :)
    Salat skrev 2011-03-18 22:43:48 följande:
    Jag har en ganska stor diamantring som jag varvar med en slät ring med mindre diamanter, jag märker ingen skillnad! Med andra ord nej man hakar inte upp sig dock tar jag alltid av mig mina smycken när jag sover så...
    Okej, härligt! Känns som om det mest är en myt att den är ivägen. Tack :D
  • Gopplan
    hernameispekka skrev 2011-03-19 12:01:10 följande:
    Okej, Så man ska fråga efter behandling så man vet om den svartnar?
    Men det känns som om den kommer gå att använda längre för jag tror nog att de syftar på lite repor och då är den "förstörd" :P Men men man får ta och fråga guldsmeden när det blir dags :)
    Salat skrev 2011-03-18 22:43:48 följande:
    Okej, härligt! Känns som om det mest är en myt att den är ivägen. Tack :D
    Ja, jag vet inte hur mycket det stör med lite repor heller och om det inte går att putsa bort då när det i så fall skulle ske.
    Skulle inte säga att det är en myt att den är i vägen, snarare att det är en vanesak. Jag sover inte heller med min ring.
  • hernameispekka
    Gopplan skrev 2011-03-19 13:16:09 följande:
    Ja, jag vet inte hur mycket det stör med lite repor heller och om det inte går att putsa bort då när det i så fall skulle ske.
    Skulle inte säga att det är en myt att den är i vägen, snarare att det är en vanesak. Jag sover inte heller med min ring.
    Mm, ja man vill ju inte ha den för repig men någon repa skulle nog inte störa mig :P

Ja, det är nog sant. Och det med att sova med den är ju bara att testa och funkar det inte så tar man av den :P
  • impegno di nozze

Jag vill så gärna ha en klassisk princessring, men då vi håller på med en hel del vinteraktiviteter och dessutom är det en lååång vinter här i Östersund, har jag valt en lägre ring. Risken att ringen går sönder eller slits onödigt mycket kändes överhängande. Men visst är det elegant med en högre ring!

• hernameispekka
    impegno di nozze skrev 2011-03-19 15:38:24 följande:
    Jag vill så gärna ha en klassisk princessring, men då vi håller på med en hel del vinteraktiviteter och dessutom är det en lååång vinter här i Östersund, har jag valt en lägre ring. Risken att ringen går sönder eller slits onödigt mycket kändes överhängande. Men visst är det elegant med en högre ring!
    Okej, pga av problemet med vantar eller för att man slår i saker? :)
  • Korallbruden

Problem med vantar? Möjligen om du har köpt en 5 karatare... det är ju bara att snurra den 180 grader i hansken och du får på vilken storlek som helst...

Det känns som en stor myt eller en mycket snål m2b som hittat på något sådant...

Har ett hjärta på 1,06 karat och det sticker upp ovan skenan...samt andra större ringar som aldrig varit ivägen varelse för hanskar, vantar, rivet någon... det enda den har varit ivägen för är en och annan avundsjuk person...

• hernameispekka
    Korallbruden skrev 2011-03-20 00:08:40 följande:
    Problem med vantar? Möjligen om du har köpt en 5 karatare... det är ju bara att snurra den 180 grader i hansken och du får på vilken storlek som helst...

Det känns som en stor myt eller en mycket snål m2b som hittat på något sådant...

Har ett hjärta på 1,06 karat och det sticker upp ovan skenan...samt andra större ringar som aldrig varit ivägen varelse för hanskar, vantar, rivet någon... det enda den har varit ivägen för är en och annan avundsjuk person...
    Okej, skönt att höra att det verkar vara en myt (eller superaktiva/klumpiga/oförsiktiga personer). Någon snål m2b är det minsann inte då han gillar den lika mycket som mig :) Skönt att höra att du inte har problem med den :)
  • SposaRoma

TS; jag tycker att det beror på fattningen. Oftast (upplever jag, iallafall) är dyrare ringar fattade bättre, de har inte utstående hakar som fastnar överallt. Min ring (seFlört

r du nedan) har jag på mig dagligen och jag är väldigt aktiv av mig, och den stör då inte. Jag har t o m djungelklättrat med den på 
Svar på tråden "Utstående" ring - opraktisk?