• lollo
    Äldre 2 Mar 16:45
    4536 visningar
    15 svar
    15
    4536

    gästernas bilder från bröllopet

    snart är det dags för bröllop och jag tänkte be gästerna skicka bilderna de tar på oss under denna dag. har ni provat någon sådan webbtjänst? vi vill att gästerna ska kunna maila bilder direkt från bröllopet.
    vi funderar på www.brollopsbild.com har någon testat den?

  • Svar på tråden gästernas bilder från bröllopet
  • förlov­adflic­ka
    Äldre 4 Mar 17:19
    #1

    Allvarligt, hur roliga är dem? 


    "Obegränsat med utrymme för era bilder (dock max 400 stycken)"
    Det var det bästa idag :P 
  • Äldre 4 Mar 17:25
    #2

    Ha en dator för direktöverföring på festen istället! Eller dela ut usbminnen de kan skicka till er!

    400 bilder fyller ju en halv person själv! =) 


  • Aniara­4
    Äldre 4 Mar 18:21
    #3

    Jag funderar på att be två personer som är duktiga amatörfotografer särskilt att tänka på att ta extra många bilder, och kanske förser vi dem då med minneskort som de kan lämna till oss efter festen. Men dela ut usb-minnen var också en bra idé!

    Har även funderat på att använda exempelvis Extrafilms nättjänst, där kan man välja att ge andra behörighet till ens album så att man kan beställa varandras bilder. Men det förutsätter ju att alla andra också gör likadant.

  • förlov­adflic­ka
    Äldre 4 Mar 18:31
    #4
    Aniara4 skrev 2011-03-04 18:21:41 följande:
    Jag funderar på att be två personer som är duktiga amatörfotografer särskilt att tänka på att ta extra många bilder, och kanske förser vi dem då med minneskort som de kan lämna till oss efter festen. Men dela ut usb-minnen var också en bra idé!

    Har även funderat på att använda exempelvis Extrafilms nättjänst, där kan man välja att ge andra behörighet till ens album så att man kan beställa varandras bilder. Men det förutsätter ju att alla andra också gör likadant.
    Man kan ge usb-minnen som favours :) Kollade priser nu, de kostar typ en femtiolapp de billigaste, vi som bara har fyrtio gäster kanske kan ge ett till varje familj, vet inte, ska prata med min m2b om det, det är en jättebra idé :) 
  • 21maj
    Äldre 4 Mar 19:18
    #5

    Vi kommer lägga ut cd skivor som vi hoppas få ta del av:) Köpte cd fodral med skiva i, sen skrev vi på ett tjokare papper att vi önskar ta del av bilderna. Dom flesta vet ju hur man lägger bilder på skiva:)

  • förlov­adflic­ka
    Äldre 4 Mar 20:03
    #6
    21maj skrev 2011-03-04 19:18:54 följande:
    Vi kommer lägga ut cd skivor som vi hoppas få ta del av:) Köpte cd fodral med skiva i, sen skrev vi på ett tjokare papper att vi önskar ta del av bilderna. Dom flesta vet ju hur man lägger bilder på skiva:)
    Ja, det måste ju bli mycket billigare! :)  
  • Aniara­4
    Äldre 4 Mar 20:19
    #7
    21maj skrev 2011-03-04 19:18:54 följande:
    Vi kommer lägga ut cd skivor som vi hoppas få ta del av:) Köpte cd fodral med skiva i, sen skrev vi på ett tjokare papper att vi önskar ta del av bilderna. Dom flesta vet ju hur man lägger bilder på skiva:)
    Jag vet hur man gör men inte min dator! Den börjar bli gammal, tror jag, och är inte längre läskunnig. Jättefrustrerande eftersom jag har en massa foton som jag tänkte bränna på skivor åt folk, från 40-årsfester och så. Jag skulle förstås kunna plocka fram externa hårddisken och gå via sambons dator, men... orka...
  • förlov­adflic­ka
    Äldre 4 Mar 20:27
    #8
    Aniara4 skrev 2011-03-04 20:19:56 följande:
    Jag vet hur man gör men inte min dator! Den börjar bli gammal, tror jag, och är inte längre läskunnig. Jättefrustrerande eftersom jag har en massa foton som jag tänkte bränna på skivor åt folk, från 40-årsfester och så. Jag skulle förstås kunna plocka fram externa hårddisken och gå via sambons dator, men... orka...
    Annars kan man ju låna ut usb-minnen till de som inte kan bränna. Men de som inte kan bränna kan säkert oftast inte föra över till usb heller, haha :P 
  • Aniara­4
    Äldre 4 Mar 20:32
    #9

    Oavsett om man väljer usb eller cd-skivor kanske man kan lägga dem på ett bord vid sidan av istället för att direkt ge dem till gästerna? Det känns lite kravfyllt om man lägger ett usb-minne vid varje plats och säger "hem och jobba nu!".  Men har man det vid sidan om (kanske med vadderade kuvert med adress och porto på) med en uppmaning att skicka sina bilder kan ju de som vill ta en.

  • förlov­adflic­ka
    Äldre 4 Mar 21:05
    #10
    Aniara4 skrev 2011-03-04 20:32:15 följande:
    Oavsett om man väljer usb eller cd-skivor kanske man kan lägga dem på ett bord vid sidan av istället för att direkt ge dem till gästerna? Det känns lite kravfyllt om man lägger ett usb-minne vid varje plats och säger "hem och jobba nu!".  Men har man det vid sidan om (kanske med vadderade kuvert med adress och porto på) med en uppmaning att skicka sina bilder kan ju de som vill ta en.
    Man kanske kan ha det på presentbordet på något sätt så det syns :) 
  • 21maj
    Äldre 4 Mar 23:57
    #11

    Vi kommer ha våra skivor vid ett bord vid utgången.Våran toastmadame kommer upplysa vart dom finns osv. alltså inte utplacerade på borden:) Det är ju inget tvång utan frivilligt såklart...

  • lollo
    Äldre 5 Mar 14:05
    #12

    tack för alla fina svar och idéer <3. vi tänker ganska mycket på miljön så det skulle kännas fel med cdskivor och usbminnen som dessutom ska skickas med post sen. så det skulle vara bättre med internet :) till och med min m2b's mormor vet ju hur man skickar en bild i ett mail. hah...

  • förlov­adflic­ka
    Äldre 5 Mar 17:38
    #13
    lollo skrev 2011-03-05 14:05:18 följande:
    tack för alla fina svar och idéer <3. vi tänker ganska mycket på miljön så det skulle kännas fel med cdskivor och usbminnen som dessutom ska skickas med post sen. så det skulle vara bättre med internet :) till och med min m2b's mormor vet ju hur man skickar en bild i ett mail. hah...
    Min mamma som är 39 vet inte det ens, haha :P 
  • Moggis
    Äldre 5 Mar 18:15
    #14

    Om ni vill använda internet är det kanske enklast att använda sajter som www.flickr.com eller picasa (om du använder gmail för e-post är picasa väldigt smidigt). Där kan du skapa fotoalbum som folk kan ladda upp bilder till. Du ställer själv in vilka som ska kunna se albumet och vilka som ska få lägga till bilder. 

  • Äldre 17 Dec 10:34
    #15

    Finns mer smidiga lösnigar än CD-skivor eller USB  idag som tur är. Testa http:photago.com. Det anävnder jag, 

Svar på tråden gästernas bilder från bröllopet