• Millemoj

Allergisk mot våra hundar

Hej!

Blivit lite småorolig nu för vår bröllopsfest... Jag och min sambo har två fina hundar som vi ser som självklara gäster på vårt bröllop och efterföljande fest. Vi kommer att vigas borgligt utomhus på Österlen och ha festen i ett partytält/skånelänga vid samonb familjs lantställe.

Nu har det dock framkommit att min väninnas son har svåra allergier mot pälsdjur. Han får väldiga problem med luftrören och riskerar att hamna på sjukhus om han påverkas av sin allergi.

Vad ska jag göra? Det är jätteviktigt för mig att mina hundar är med, men vill ju inte att min väninna ska behöva tacka nej till bröllopet för att vara hemma med sin son. Vill inte heller "hinta" om att hon kanske behöver skaffa barnvakt på grund av hundarna.

Kan tillägga att jag inte kan lämna bort mina hundar denna dagen heller eftersom alla vi känner kommer att vara på festen. Att lämna bort dem till hunddagis/hundpensionat är också uteslutet - hundraser som inte alla tar emot/vet hur de ska hantera rätt.

Vore tacksam för råd!

• Svar på tråden Allergisk mot våra hundar
  • Chicita

Utomhus brukar kunna gå bra även för allergiker. 
    Kan du inte låta hundarna vara i en rasthage (eller i lina) med tillgång till ett eget litet partytält i skuggan?
    Om det är en liten bit ifrån där ni är och äter så borde det inte vara några problem. 

• Millemoj

Tack för svaret!

Nej borde inte vara ett problem, det är en jättestor gård vi ska vara på, med hektar av mark hundarna kan röra sig på, lösa och utan att de springer iväg. Men den ena hunden vill alltid vara bland människorna och blir ju svårt att hålla henne borta då det är så öppet. Känns inte riktigt bra att stänga inne dem i en hage - då lär de bara stå och skälla/pipa och störa...

Det är bara att hennes son är väldigt känslig - han har downs syndrom och har därför väldigt dåligt immunförsvar.

• Chicita

Tala om för din vän att ni ska vara utomhus och att hundarna kommer att vara med.
    Försök placera dom så att dom är lite skyddade, alltså inte på kanten där ni sitter där hundarna troligtvis kommer vara som mest och inte heller på "autostradan" där det är lättast för dom att springa om dom ska till er...

Det är ju trots allt din dag, och din vän har ett val att komma eller inte.
    Berättar du ditt dilemma för dom och berättar vilka åtgärder du kan försöka göra så kanske hon också har idéer.

Vet inte vad ni ska ha för bordsplacering. Men det kanske hade funkat att ställa något vid DOM så att hundarna inte kan komma så nära där dom sitter?  

• M Berg

jaghålle rmed ovan talare att prata med dem. De förstår säker och kan hjälpa till med lösningar. Ett barn med Downs kan ju vara väldigt djurkärt så d kan ju vara svårt att hålla barnet ifrån hundarna och ni ska ju inte känna att ni behöver vaka över gäster å djur hela tiden. Niu ska kunna slappna av å ha kul!

Hoppas d löser sig för er!

• Chicita

Vår hund skulle gärna vara med på vår dag... Men vi kommer att ha hundvakt där trots allt.
    Annars vet jag ju att det är mest i början som han vill springa runt och hälsa och om det blir mycket folk så kan han gärna gå undan och lägga sig nånstans där han får vara ifred och sova.
    Det var därför jag tänkte på första alternativet... Att ha hundarna en bit ifrån (då gäller det ju att verkligen ha dom en bra bit ifrån så dom inte bara frestas av er).

Om dom är vana att vara i löplina så kanske dom kan tjudras bakom honnörsbordet också, då kommer dom inte åt pojken, och han och hans mamma kan sitta längre ifrån honnörsbordet.
    Och pojken ser inte hundarna heller och frestas inte så mycket av dom då...

Men det är svårt det där, jag skulle defenitivt pratat med kompisen som sagt, förklara läget och också berätta hur gärna man vill ha henne och hennes pojke där.
    Sen är ju valet hennes i slutänden i alla fall. Hon kanske inte vill ha pojken på en större fest där det kanske dricks alkohol heller... sånt är svårt att veta. (nu menar jag inte att ni ska ha ett fylleslag Flört men vissa av mina vänner skulle inte ta med sina barn om det dracks något starkare än cider,även om det bara var ett glas per gäst och ingen fest efteråt)

• Millemoj
    Chicita skrev 2011-03-02 13:40:36 följande:
    Tala om för din vän att ni ska vara utomhus och att hundarna kommer att vara med.
    Försök placera dom så att dom är lite skyddade, alltså inte på kanten där ni sitter där hundarna troligtvis kommer vara som mest och inte heller på "autostradan" där det är lättast för dom att springa om dom ska till er...

Det är ju trots allt din dag, och din vän har ett val att komma eller inte.
    Berättar du ditt dilemma för dom och berättar vilka åtgärder du kan försöka göra så kanske hon också har idéer.

Vet inte vad ni ska ha för bordsplacering. Men det kanske hade funkat att ställa något vid DOM så att hundarna inte kan komma så nära där dom sitter?  
    Ja, förmodligen kommer de att vara mest hos oss och vid min pappa/svärmor som är "favoriterna" så de kommer nog inte att störa så mycket. Har redan skissat på en bordplacering och då placerat min väninna och hennes son långt ifrån oss och utgången från tältet där hundarna kommer att springa mellan. Så hoppas att det löser sig så.

Ska förklara för min väninna att hundarna ska vara med och det ser hon nog redan som en självklarhet - de är alltid med oss- de är det viktigaste vi har! Är ju en del av vår lilla familj!

Tack för de fina orden och tipsen! Myycket uppskattat!
  • Millemoj

Nej, tyvärr är hundarna inte så vana vid löplina och vara fast nånstans men de är väldigt lugna och brukar lägga sig i nån vrå och bara ta det lugnt... Så de brukar inte störa andra särskilt.

Tror nog att min pappa och andra gäster kommer att hålla hundarna sysselsatta en hel del utanför tältet - brukar bli en hel del lek och bus med hundarna... Så då är de ju inte inne särkilt mycket och minskar allerigska reakitoner.

Ja, det löser sig säkert men man har ju en tendens att "köra upp sig" lite när det gäller bröllopsgejer, haha.

• Chicita
    Millemoj skrev 2011-03-02 13:50:16 följande:
    Ja, förmodligen kommer de att vara mest hos oss och vid min pappa/svärmor som är "favoriterna" så de kommer nog inte att störa så mycket. Har redan skissat på en bordplacering och då placerat min väninna och hennes son långt ifrån oss och utgången från tältet där hundarna kommer att springa mellan. Så hoppas att det löser sig så.

Ska förklara för min väninna att hundarna ska vara med och det ser hon nog redan som en självklarhet - de är alltid med oss- de är det viktigaste vi har! Är ju en del av vår lilla familj!

Tack för de fina orden och tipsen! Myycket uppskattat!
    Jag tror inte att problemet är så stort som du tycker att det är just nu. Det är väldigt lätt att stressa upp sig för saker, och detta är ju ett allvarligt problem liksom...
    Ni löser det säkert jättebra...
    Jag har sett partytält med fönster också, om ni hyr tält så kanske ni kan få köpa en sån panel med fönster och skära bort dom genomskinliga plastfönstren, så dom får lite frisk luft där dom sitter?  Men utan att hundarna ser det som en bra utgång...

En skön viloplats vid er för hundarna kommer ju göra att dom säkert håller sig där också. Och kanske några "tappade godbitar" dagen till ära Flört 

Lycka till med planeringen.
    Det där löser sig säkert galant. Skrattande 
  • Millemoj
    Chicita skrev 2011-03-02 13:57:50 följande:
    Jag tror inte att problemet är så stort som du tycker att det är just nu. Det är väldigt lätt att stressa upp sig för saker, och detta är ju ett allvarligt problem liksom...
    Ni löser det säkert jättebra...
    Jag har sett partytält med fönster också, om ni hyr tält så kanske ni kan få köpa en sån panel med fönster och skära bort dom genomskinliga plastfönstren, så dom får lite frisk luft där dom sitter?  Men utan att hundarna ser det som en bra utgång...

En skön viloplats vid er för hundarna kommer ju göra att dom säkert håller sig där också. Och kanske några "tappade godbitar" dagen till ära Flört 

Lycka till med planeringen.
    Det där löser sig säkert galant. Skrattande 
    Nej det är nog inte ett så strort problem egentligen, och det löser sig säkert. Ja det är ett stort tält med fönster och öppningar vid båda gavlarna. Så placerar honnörsbordet vi ena gaveln och har öppet ut det hållet så att hundarna väljer den vägen ut!Glad

Och så placerar vi deras bäddar nära oss så att de kan vila där och så lär det ju bli en hel del godbitar som du sade...

Tack ska du ha!
  • Millemoj

Patade med min väninna igår om bröllopet och att vi tänkte ha med hundarna.. Då sa hon att hon inte hade tänkt ta med sig barnen - bara för att kunna vara sig själv och inte behöva vara mammarollen den dagen. Så nu behöver jag inte oroa mig för hennes son!

Vilken lättnad - gud vad skönt!

• Chicita
    Millemoj skrev 2011-03-03 12:44:21 följande:
    Patade med min väninna igår om bröllopet och att vi tänkte ha med hundarna.. Då sa hon att hon inte hade tänkt ta med sig barnen - bara för att kunna vara sig själv och inte behöva vara mammarollen den dagen. Så nu behöver jag inte oroa mig för hennes son!

Vilken lättnad - gud vad skönt!
    Vad skönt, då kan du verkligen släppa det nu.
    Inte för att du inte skulle ha välkomnat barnen. Men för att det blev en sak mindre att tänka på Solig
  • Anna89

Blev lite nyfiken på vad det är för ras du har på dina hundar?

• Millemoj
    Chicita skrev 2011-03-03 13:20:20 följande:
    Vad skönt, då kan du verkligen släppa det nu.
    Inte för att du inte skulle ha välkomnat barnen. Men för att det blev en sak mindre att tänka på Solig
    Mmm, verkligen skönt att kunna koppla bort de tankarna...
  • Millemoj
    Anna89 skrev 2011-03-03 14:00:09 följande:
    Blev lite nyfiken på vad det är för ras du har på dina hundar?
    Den ena är en hanilsk liten jack Russel som har minst sagt svårt att interagera med andra hundar, så han är väl största problemet :)

Den andra är en amstaff tik, som är väldigt lugn och gudasnäll och går bra ihop med såväl människor såväl som andra hundar. Problemet där är att väldigt många hundpensionat inte tar emot den rasen. Om det är på grund av rädsla, okännedom om rasen, eller medias skriverier vet jag inte men så är tyvärr fallet...
  • Anna89

Okej hehe, en liten "etterpössa" som vi skulle säga här i norrland..
    Ja tyvärr är det så med den rasen, amstaff,pittbull,rotweiler m.m. De har lika stor förutsättning som andra hundar- huvudsaken är att de hamnar i rätt händer!
    Lycka till med ditt bröllop :)

• Millemoj
    Anna89 skrev 2011-03-04 11:49:44 följande:
    Okej hehe, en liten "etterpössa" som vi skulle säga här i norrland..
    Ja tyvärr är det så med den rasen, amstaff,pittbull,rotweiler m.m. De har lika stor förutsättning som andra hundar- huvudsaken är att de hamnar i rätt händer!
    Lycka till med ditt bröllop :)
    Haha ja!

jo, visst är det så att de har samma förutsättningar som alla andra raser. Och min lilla flicka är hur underbar som helst - faktiskt så har jag aldrig stött på en "farlig" amstaff, pitbull eller annan sk kamphund, och då bor jag ändå i Malmö där dessa hundar är mycket vanligt förekommande...

Tack så mycket för lyckönskningarna och jag önskar dig detsamma!
Svar på tråden Allergisk mot våra hundar