• Luxuz

Formulera inbjudan till pojk/flickvän till släkting...

Hur formulerar man i inbjudan om man vill bjuda en ev pojk-/flickvän till en släkting som man ska bjuda?
    Vi har några kompisar och kusiner som vi inte vet om de har sällskap eller vad de heter. Hur ska man skriva så att de vet att de gärna få tar med sig sin pojk-/flickvän?

• Svar på tråden Formulera inbjudan till pojk/flickvän till släkting...
  • frallan

varför inte bara skriva "ta gärna med dig någon som betyder mycket för dig"

Vi skrev en personlig hälsning i alla våra inbjudningar utöver standard infon som var förtryckt... på så vis var det mycket lättare att special saker till dem det behövdes, dessutom tyckte vi att det var fint om alla fick en personlig liten hälsning från oss

• Aniara4

Det formellt korrekta är att ta reda på om de har ett fast förhållande och vad personen i så fall heter. Men kan man inte ta reda på det funkar väl "med respektive" - fast det kan bli problem om gästen inte inser att det i så fall kan vara läge att svara att "jag och Lisa kommer gärna" utan bara skriver "ja tack"...

• Sebastiána
    frallan skrev 2011-02-28 21:12:46 följande:
    varför inte bara skriva "ta gärna med dig någon som betyder mycket för dig"
    Fast då kanske de tar med en kompis.
  • frallan
    Sebastiána skrev 2011-02-28 22:12:39 följande:
    Fast då kanske de tar med en kompis.
    Tror du det? Jag tycker det känns väldigt typiskt på just bröllop att man inte kommer dragande på någon polare, men jag vet inte...

Jag tycker det kan kännas lite fördomsfullt att skriva "med respektive" om man inte vet ifall personen har någon sådan, då blir det så formellt och som att det förväntas av omvärlden att man minsann skall ha en respektive, men det kanske beror lite på vad man kommer ifrån för bakgrund.

Var hellre ärlig i så fall och skriv: då vi i skrivandets stund inte visste om kampar i enmanna tält eller tvåmanna tält, bjuder vi givetvis dig på vårt bröllop eller er om ni är två! Eller något annat lite poetiskt
  • BlackWIngedAngel
    frallan skrev 2011-02-28 23:27:24 följande:
    Tror du det? Jag tycker det känns väldigt typiskt på just bröllop att man inte kommer dragande på någon polare, men jag vet inte...

Jag tycker det kan kännas lite fördomsfullt att skriva "med respektive" om man inte vet ifall personen har någon sådan, då blir det så formellt och som att det förväntas av omvärlden att man minsann skall ha en respektive, men det kanske beror lite på vad man kommer ifrån för bakgrund.

Var hellre ärlig i så fall och skriv: då vi i skrivandets stund inte visste om kampar i enmanna tält eller tvåmanna tält, bjuder vi givetvis dig på vårt bröllop eller er om ni är två! Eller något annat lite poetiskt
    Det hade garanterat varit folk som hade tolkat det så som Sebastiana skriver. Jag tycker inte själv att man tar med sig kompisar till bröllop, men jag hade nog också blivit osäker på en så pass "flummig" formulering. Personer som inte är på bröllop lika ofta kanske har mer av den där "plus one-idén" med sig från amerikanska bröllopsfilmer och kommer säkerligen uppfatta det som att de ska ta med sig en partner, oavsett om de har ett förhållande eller inte.
  • BlackWIngedAngel

Sedan håller jag med om att det kan bli fel om man skriver "respektive" till någon som inte har ett förhållande. Vill man bjuda respektive så är det trots allt bäst att ta reda på vad denne heter.

• Silverglitter

Är det inte enklast att bara fråga kusinen? Annars, om ni inte vill fråga direkt till personen kan ni ju kolla föräldrar eller syskon hur det ligger till.

• TheJohanna

Vi hade ett riktigt researcharbete inför våra inbjudningar... En grej som jag kom på funkade på par som bor ihop är att man söker på sin släkting på upplysning.se sen kopierar man den exakta gatuadressen inklusive lägenhetsnummer etc och söker på bara adressen utan något namn. Då fick vi fram vem mer som var skriven på samma adress. Så ordnade vi det i ett fall...

Facebook funkade också för några.. T.ex. när vi inte visste efternamn på respektive. Det är fortfarande ett efternamn vi saknar men det är itne värre än att jag slänger iväg ett sms och frågar om de inte lämnar efternamnet ändå i samband med osa.

• Trolljentan

Det måste väl endå vara enklast att bara ringa och fråga. Eller om du inte vill ringa direkt till de berörda släktingarna, så borde det väl finnas andra släktingar som har koll på vad dom heter. Jag använde mig av både andra släktingar och facebook om jag inte hade nummret till dom jag behövde komma i kontakt med. Det känns ju trots allt inte så ovanligt att man kanske inte har koll på alla sina släktingars respektive...

• Luxuz

Tack så mycket för alla svar. Vi får väl försöka lista ut namnet på dem vi inte vet.

• Mrir

Vi skrev "barn och respektive är varmt välkomna" 

Svar på tråden Formulera inbjudan till pojk/flickvän till släkting...