• sjätteaugusti

foundation och puder med långvarigt matt resultat för fet hy?

Hjälp!

Har provat å provat olika foundations och puder som ska ge matt resultat åt fet hy. Budget varianter så som dyra märkesprodukter... men utan att jag hittat rätt..!

Tips på riktigt bra produkter? Vill ju kunna sminka mig på min bröllopsdag utan att se glansig å flottig ut..:S

• Svar på tråden foundation och puder med långvarigt matt resultat för fet hy?
  • Chicita

Jag har blandhy. Och det jag tycker är värst är att de mesta foundations och puder som jag testat har en förmåga att "kaka-sig" på näsan. Och det är nästan värre än att jag blir lite blank. Det som funkar bäst för MIG är att blanda lite puder (en bra mineralprodukt hellst) med min vanliga fuktcreme. Det blir inte täckande, men det mattar ner en del. Och så är det lätt att pudra på lite mer under dagen om det behövs..

• Ysolla

Något som hjälper ganska bra är detta pudret som jag avänder över min foundation  http://eleven.se/the-balm-sexy-mama-4814.html
    Det är inget som ger färg utan bara fixerar sminket och mattar ner.
    Sen använder jag oljefri ansiktskräm på dom partier som lätt blir glansiga. I mitt fall är det näsan som är värst.
    Det finns ju även olika T-zon krämer som hjälper till att matta ner också. 

• darkHorse

Jag tycker Bare Minerals Mineral Veil är ett bra puder, är dock inget fan av deras foundations. Everyday minerals har bra mineralfoundations och så kan man beställa hem små prpver för att testa vilken nyans man ska ha kostnadsfritt (kommer inte ihåg om frakt på typ 20 kr tillkommer).

• sjätteaugusti

tack för tipsen!

Mineral Veil tycker jag också är toppen men gillar inte heller deras foundations.. så ska absolut prova everyday minerals då...:) Bra med prover.. svårt att veta rätt nyans över nätet!

• Liisa

Det absolut bästa för fet hy är att använda en riktigt bra primer som mattar ner.. Finns en bra från Smashbox som jag verkligen kan rekommendera!
    Sen är det också bra med en lagom torr foundation.. Tänk inte att du skall ta den torraste just för att du har fet hy, tänk istället att det finns en anledning till att hyn är fet.. I vissa fall kan man behöva använda mer ansiktskräm än vanligt för att hyn är ur balans..
    Det finns ett jättebra puder från BlackOpal som heter Invinsible Oil-absorbing pressed powder. det gör så att hudcellerna inte släpper igenom något hudfett och det pudret är jättebra att ha för att förbättra makeupen under dagen också!
    Lycka till! 

• Hoppe

jag kan verkligen rekommendera "clearly gone" (vitamin B5) om man vill råda bukt på sin feta hy inifrån, eller vad man ska säga.
    det finns både som kapslar, pulver och dryck och det fungerar verkligen!
    jag hade inga finnar, men blev väldigt lätt glansig och hade testat det mesta i både kräm - och sminkväg innan jag hittade det här.
    har använt det till och från under några år, men inför mitt bröllop i sommar ska jag definitivt köra en kur.

• loluna

Jag använder Clnique anti-blemish solution (bl.a. foundation) och är jättenöjd! Dyr men sitter och man känner sig varken blank eller torr =)

• sjätteaugusti

tack för ännu fler tips.. ska verkligen testa mig fram...

Liisa  känner igen de där med att inte ha en för torr foundation... då blir jag alldeles fjällig å torr på ytan..

loluna jag använder samma serie i tvätt osv..visste inte de hade foundation.. ska testa!!!

• Hoffsennanen Tottoplex

Jag har kört Mary Kay nu ett tag och tycker det är super! Blir naturligt oh fint:--) inte som en kaka!

• marnys

Det är viktigt att ha bra saker. De bliilgare varianterna har en tendens till att bli tjocka och täpper till, vilket resulterar i att man bara får en massa finnar. Börja inte med en ny produkt dagarna innan bröllopet, utan börja i god tid.

Foundation och puder är "slutklämmen" Produkter för att ta hand om hyn är nästan viktigare. Jag använder Clinique 3-stegs serie, det är rengöring, scrub och ansiktskräm med mycket fukt. Kostar en liten slant, men det är absolut värt varje krona!

Köp inte ett puder som blir "jättematt", då är det risk för att man ser väldigt spacklad ut. Köp hellre ett som är lagom matt och bättre på under kvällen.

• Styrka

Om du vill få bukt med din hy kan jag verkligen rekommendera Yves Rochers ansiktskräm SeboSpecific Återfuktande vård mot vidgade porer (och Sebo Specific Ansiktsvatten). Det är det enda som funkat på min hy, har inte haft ett blankt parti sedan jag började använda den. Den tar bort röda partier, ger bättre struktur, klarare hud, tar bort eventuella småfinnar och gör underverk med porerna. Den är perfekt, huden blir verkligen klar!

DET ABSOLUT VIKTIGASTE FÖR OSS MED FET/BLANDAD/OREN HY ÄR ATT UNDVIKA PETROLEUMPRODUKTER I HUDVÅRD OCH SMINK! Man får läsa innehållsförteckningen lite, står det "hydrogenerated castor oil" eller nåt med "petroleum" överhuvudtaget, köp den inte!! Det är alltså fossil olja, som även tjära och bensin utvinns ur, och sånt stoppar de flesta tillverkare i krämer. Vansinne!

Smink till fet hy skulle jag rekommendera bara mineralpuder eller mineralfoundation som låter huden andas. Den egna naturliga hyn är alltid mycket vackrare än en perfekt sminkad, helt täckt, sammetsmatt puderfoundation-yta.

Så mitt tips är att du får bukt med hyn först, och oroar dig för sminkunderlaget sedan.

Och less is more.

Enligt mitt tycke i alla fall.

• Styrka

Här är en bild på SeboSpecific-krämen jag tipsade om. Finns att beställa på nätet ca 80 kr (www.yvesrocher.se) eller i butiker lite varstans i landet.

• darkHorse
    Styrka skrev 2011-03-15 09:38:32 följande:
    Om du vill få bukt med din hy kan jag verkligen rekommendera Yves Rochers ansiktskräm SeboSpecific Återfuktande vård mot vidgade porer (och Sebo Specific Ansiktsvatten). Det är det enda som funkat på min hy, har inte haft ett blankt parti sedan jag började använda den. Den tar bort röda partier, ger bättre struktur, klarare hud, tar bort eventuella småfinnar och gör underverk med porerna. Den är perfekt, huden blir verkligen klar!

DET ABSOLUT VIKTIGASTE FÖR OSS MED FET/BLANDAD/OREN HY ÄR ATT UNDVIKA PETROLEUMPRODUKTER I HUDVÅRD OCH SMINK! Man får läsa innehållsförteckningen lite, står det "hydrogenerated castor oil" eller nåt med "petroleum" överhuvudtaget, köp den inte!! Det är alltså fossil olja, som även tjära och bensin utvinns ur, och sånt stoppar de flesta tillverkare i krämer. Vansinne!

Smink till fet hy skulle jag rekommendera bara mineralpuder eller mineralfoundation som låter huden andas. Den egna naturliga hyn är alltid mycket vackrare än en perfekt sminkad, helt täckt, sammetsmatt puderfoundation-yta.

Så mitt tips är att du får bukt med hyn först, och oroar dig för sminkunderlaget sedan.

Och less is more.

Enligt mitt tycke i alla fall.
    Varför är det vansinne att använda ett ämne bara för att andra produkter (som man inte använder till hudvård) utvinns ur samma råvara? Hjärtmedicin utvinns ur giftiga växter, alkohol är ju ett av de giftigare ämnena och det finns många former av vegetabiliska oljor som innehåller ämnen som retar den mänskliga kroppen.
  • Styrka

Darkhorse: Det är vansinne att använda petroleumprodukter i hudvårdsprodukter eftersom det kloggar igen hyn fullständigt. Det är smörjande på kort sikt, det är därför de använder det, men på lång sikt förstör det huden.
    Ungefär som silicon i hårvårdsprodukter, det lägger sig bara som en hinna utanpå och sliter ned det undertill. Det är inte bra.

(Dessutom är det miljöaspekten i att använda fossil olja, det frisläpper ju ofantliga mängder koldioxid. Men det hör hemma i en annan tråd! )

• Lilique

Vill också säga Mary Kay's produkter! Man brukade kunna spegla sig i min panna ungefär, men inte nu längre. Är rätt fukttåligt med, så fäller man en tår eller två så blir man inte randig ens efter att man torkat bort den rinnande mascaran haha.

• perfektionista

Har inte läst alla svar, så jag kanske säger samma sak som någonannan, men har du testat blotting papers?

• cattitzi
    Hoppe skrev 2011-03-03 20:02:29 följande:
    jag kan verkligen rekommendera "clearly gone" (vitamin B5) om man vill råda bukt på sin feta hy inifrån, eller vad man ska säga.
    det finns både som kapslar, pulver och dryck och det fungerar verkligen!
    jag hade inga finnar, men blev väldigt lätt glansig och hade testat det mesta i både kräm - och sminkväg innan jag hittade det här.
    har använt det till och från under några år, men inför mitt bröllop i sommar ska jag definitivt köra en kur.
    Satt och läste om Clearly Gone och har själv fet hy och särskilt i pannan. Funkar det verkligen? Känner att jag har provat allt och inget funkar i längden. Märkte du några bieffekter eller annat?
    Hur lång tid tog det innan du märkte resultat och vad rekommenderar du, pulvret, pillren eller vätskan?
    Vill så gärna hitta något som kan råda bukt på blankheten/fetheten i ansiktet!
  • sjätteaugusti

Styrka: Hej! tycker jag använder bra produkter (clinique) men det du föreslår är ju otroligt mkt billigare så kanske ska testa?

blir man lätt uttorkad istället? jag har nämligen väldigt lätt för att bli yttorr å fnasig om jag inte återfuktar tillräckligt eller tvättar med för uttorkande produkter...

• Styrka

Sjätteaugusti:
    Hej! Jag har oxå provat Clinique, men jag tyckte inte att de hjälpte faktiskt. Och alla är ju olika, så bara för att det är ett bra märke är det inte säkert det är lika bra för alla.
    SeboSpecific funkar för mig, och nej, jag har aldrig märkt av att man skulle bli fnasig i hyn. Men om du har sådana tendenser så skulle jag rekommendera att du använder dessa på de områden du har problem med glansig eller ojämn hy, och använder fylligare produkter på de områden där huden kan bli torr (jag gissar på ögon och kinder?) Det är nämligen så jag gör, jag använder SeboSpecific ansiktsvatten och intensivcreme överallt förutom på ögonen, där jag använder en helt vanlig nattcreme, för jag tycker att den huden är lite känsligare. Numera har min hud alltid perfekt fuktbalans, aldrig för mycket, aldrig för lite!

Prova vettja! Fråga i butiken, eller kolla online, om de har provförpackningar, eller miniförpackningar annars? Annars brukar de ha rabattkampanjer, passa på då?
    Lycka till!

Svar på tråden foundation och puder med långvarigt matt resultat för fet hy?