Styrka skrev 2011-03-15 09:38:32 följande:
Om du vill få bukt med din hy kan jag verkligen rekommendera Yves Rochers ansiktskräm SeboSpecific Återfuktande vård mot vidgade porer (och Sebo Specific Ansiktsvatten). Det är det enda som funkat på min hy, har inte haft ett blankt parti sedan jag började använda den. Den tar bort röda partier, ger bättre struktur, klarare hud, tar bort eventuella småfinnar och gör underverk med porerna. Den är perfekt, huden blir verkligen klar!
DET ABSOLUT VIKTIGASTE FÖR OSS MED FET/BLANDAD/OREN HY ÄR ATT UNDVIKA PETROLEUMPRODUKTER I HUDVÅRD OCH SMINK! Man får läsa innehållsförteckningen lite, står det "hydrogenerated castor oil" eller nåt med "petroleum" överhuvudtaget, köp den inte!! Det är alltså fossil olja, som även tjära och bensin utvinns ur, och sånt stoppar de flesta tillverkare i krämer. Vansinne!
Smink till fet hy skulle jag rekommendera bara mineralpuder eller mineralfoundation som låter huden andas. Den egna naturliga hyn är alltid mycket vackrare än en perfekt sminkad, helt täckt, sammetsmatt puderfoundation-yta.
Så mitt tips är att du får bukt med hyn först, och oroar dig för sminkunderlaget sedan.
Och less is more.
Enligt mitt tycke i alla fall.

Varför är det vansinne att använda ett ämne bara för att andra produkter (som man inte använder till hudvård) utvinns ur samma råvara? Hjärtmedicin utvinns ur giftiga växter, alkohol är ju ett av de giftigare ämnena och det finns många former av vegetabiliska oljor som innehåller ämnen som retar den mänskliga kroppen.