• Smuppr­a
    Äldre 27 Feb 17:57
    29243 visningar
    18 svar
    18
    29243

    underlivs besvär... orkar inte mer

    Gå till en annan gynokolog och undersök igen. Trots att jag är ung har jag tyvärr upptäckt stora skillnader mellan gynokolog och gynokolog. Var du hos en du brukar gå till (den som skriver ut p-piller?) eller var det bara en tillgänglig?

    Har en vän som hade mycket oregelbunden mens (hon fick första väldigt sent också). På första stället sa de bara att allt såg bra ut och att det kan ta några år innan det blir regelbundet. Hon gick till en annan efter några månader och de gjorde en rejäl utredning. Fick prata med allt från psykolog, dietist, läkare, gynokolog mm. Det visade sig att hon har ett syndrom. Lite skillnad mot första stället som i princip sa "vänta så löser det sig". Nu vet hon ju vad det är och slipper oroa sig över det iaf.

    Så absolut gå till en annan gynokolog, gärna på en annan klinik. Kanske kan du höra dig för om några nära och kära kan tipsa om någon? Om de inte vet om dina besvär kan du ju säga att du inte är så nöjd med din nuvarande och skulle tycka det var skönt att byta.

  • Smuppr­a
    Äldre 27 Feb 22:53
    #14

    Tror inte du är ensam men sådant här är väldigt känsligt och många vågar nog tyvärr inte skriva om det på internet. Tycker att det är jättebra att du har gjort det och jag hoppas någon som känner igen dina symptom springer in i tråden!

    Förstår att det är jobbigt att kontakta gyn igen. Men vad ska du annars göra? Har du tur stöter du på något receptfritt på apoteket eller någon huskur som fungerar. Annars får du ju sitta hemma och ha ont. Det är lång väntetid hos dig skrev du. Därför är det ännu viktigare att du tar mod till dig och ringer och får en tid så att du förhoppningsvis kan få hjälp. Du förtjänar hjälp. Ingen ska behöva ha det så som du har det! Försök stå på dig och förklara att du måste få hjälp nu. Du har lidit länge nog.

    Ovan har folk skrivit tips på vad du kan ha och vad de borde ta för prover. Be de ta dessa. Ge inte upp!

Svar på tråden underlivs besvär... orkar inte mer