• Ocean eyes

Er toastmasters uppgift/er?

Hej!

Jag hade lite funderingar kring toastmaster/toastmadames uppgifter. Hur tänker ni kring detta?

Hur många toastmasters kommer ni ha? Hur tänker ni om ni har flera, delas "jobbet" upp då? Är det någon som har tärna och marskalk som toastmadam och toastmaster? Hur gör man med tal? Har ni med deras mobilnummer i inbjudan så gästerna kan anmäla tal? Eller får de anmäla tal till dem på bröllopsfesten? Är det toastmastern som bestämmer vem som ska säga sitt tal eller kan gästen ställa sig upp närsom helst o ge sitt tal? Hur ser det ut för er, vad har ni gett toastmastern för uppgifter?  
    Känner mig lite förvirrad, hoppas någon kan hjälpa mig att reda ut dess frågor Flört
  • Svar på tråden Er toastmasters uppgift/er?
  • Jag han

Hej!
    Vi kommer ha en toastmaster. Han kommer nog agera lite värd också.
    Hans uppgift på vår dag kommer vara att hälsa alla välkomna. Berätta "regler" för gästerna. Tänker på ex vid hämtning av mat till buffèn osv.
    Allta tal går via honom. Vi tänker skriva det på inbjudan. Då får de hans nr.
    Han kommer då tala om när det är dags för tal, vem som kommer ha talet.
    Han får nog ha lite fria händer kring kvällen också. Ifall han vill ordna någon lek eller så.

Så hade vi tänkt ha det. :)

• Semlorna
    Ocean eyes skrev 2011-02-27 12:58:44 följande:
    Hej!

Jag hade lite funderingar kring toastmaster/toastmadames uppgifter. Hur tänker ni kring detta?

Hur många toastmasters kommer ni ha? Hur tänker ni om ni har flera, delas "jobbet" upp då? Är det någon som har tärna och marskalk som toastmadam och toastmaster? Hur gör man med tal? Har ni med deras mobilnummer i inbjudan så gästerna kan anmäla tal? Eller får de anmäla tal till dem på bröllopsfesten? Är det toastmastern som bestämmer vem som ska säga sitt tal eller kan gästen ställa sig upp närsom helst o ge sitt tal? Hur ser det ut för er, vad har ni gett toastmastern för uppgifter? 
    Känner mig lite förvirrad, hoppas någon kan hjälpa mig att reda ut dess frågor Flört
    1. Vi har två toastmasters.

2. Dom får själva dela upp jobbet mellan sig och bestämma vem som ska göra vad, vi lägger oss inte i det.

3. Vi har varken tärna eller marsalk utan kommer ha brudnäbbar.

4, 5. Vi har en bröllopshemsida vars adress finns med på inbjudningarna. Där står info om hur gästerna kan komma i kontakt med oss, toastmasters och vad som händer under bröllopsdagarna. Vet inte hur toastmasters har tänkt göra, dom får själva styra om dom vill planera innan eller ta emot anmälningar på bröllopsfesten. Det är upp till dom. Dock har jag bett dom att minimera långa tal och låta kvällen vara rätt flexibel tidsmässigt.

6. Dom fungerar som allt i allo gällande planering, tal och annat planerande för bröllopsdagen. Dom ska fixa lekar, planering av tal, tidsupplägg och lite skriven information till gästerna. Vi vet att dom gillar att pyssla och hitta på dumheter så vi lämnar helt enkelt över det till dom. Får se vad vi ska engagera oss i sen. Just nu gör dom en förplanering så ska vi sätta oss ner och bestämma mer i detalj sen vad vi respektive dom ska göra.
  • Zelmah

Vi kommer att ha två toastmadames. Tyckte det kändes bra så att de kan dela upp allt ansvar o jobb sinsemellan. Det blir ganska mkt. Bra oxå när vi ska ta oss från vigselplats till festlokalen att den ena kan åka först o ställa i ordning det som behövs med bål och snittar. Den andra kan sedan "valla skocken" från vigselplatsen o se till så att alla kommer rätt o så. de kan även hjälpas åt med allt praktiskt och dela bördan s a s. De kan hjälpas åt att komma ihåg viktiga detaljer o är inte ensamma i sitt ansvar. Exakt hur saker ska delas upp vem som gör vad och hur de ska samspela är en fråga som kommer längre fram. Vi får sätta oss och diskutera tillsammans om några månader. (gifter oss i sept.) Vår ena toastmadame ville att vi skulle setts på sportlovet men vi hinner inte åka till staden där de bor o där bröllopet ska vara förrän om ett par månader.

Vi kommer att ange deras mobilnr eller mailadresser i inbjudan så att de som redan nu vet att de vill hålla tal kan anmäla i god tid o sättas upp på talarlistan. Sen kommer det även att vara möjligt att anmäla sig till dem under middagens gång oxå, vissa vill ju spontan improvisera eller tvekar in i det sista... då är det bra att man kan anmäla sig i stunden med.

Toastmadamerna kommer att styra upp vem som håller tal och när, de kommer att ha en talarlista men den som ska hålla tal kommer ju att få reda på ungefär när det kan tänkas bli. Sen kan man ju såklart inte förhindra att någon spontant klingar i glaset o kör ett litet tal eller en skål heller. Så inrutat är svårt att ha det. Folk fångas av sina spontana infall o känslor o det är ju inte fel :) Men det är bra att ha en struktur på det hela så att det inte blir kaos o att alla väntar med sina tal in i det sista. Det ska ju spridas ut så att alla hinns med.

Våra toastmadames kommer att hålla ihop festen. De kommer att samla gästerna tala om alla saker de bör veta. Välkomna gästerna, toaletternas lokalisering, pauser, vem som börjar ta mat från buffén. Hur det funkar m drycken. Återsamla alla efter pauser/bensträckare. Kommunicera med köket så att det flyter på. Ja helt enkelt ha anvaret för att allt funkar o hålls samman. Vi ska inte behöva oroa oss för att det inte fylls på mat/dryck, att alla hinner tala få mat, hålla sitt tal o allt. Praktiska bitar helt enkelt. Och om det blir nån lek så håller de i den. mm..

På förmiddagen samma dag som bröllopet kommer de fömodligen tillsammans med min blivande kolla att allt i lokalen är ok och klart. Fixa de sista detaljerna om det är så att det behövs. Då sitter jag hos frissan ;)

• M Berg

vår toastmaster komme rsköta det praktiska m å berätta regler å vad som händer... bestämma vilka som får gå för st å hämta mat osv...
    Toastmadae har vi å och hon ska ta hand om lite lekar å skoj...

Ang tal har vi sagt att det är frivilligt. folk får tala när d vill.

• BlackWIngedAngel
    Ocean eyes skrev 2011-02-27 12:58:44 följande:
    Hej!

VI kommer att ha en toastmaster. Hans uppgift kommer att vara att presentera talare, starta allsång och tacka värdparet för middagen. Huruvida vi kommer att lämna hans nr i inbjudan/på hemsidan eller liknande, blir upp till honom. Vill han hellre ta det samma dag, så går det också bra.

Vi har gjort ett festhäfte, men lämnat ett par tomma sidor i det som vår toastmaster ville fylla på själv. Han och min syster kommer sedan skriva ut och montera ihop dessa häften eftersom vi inte får se dem när de är färdiga. 
  • Ocean eyes

Tack för så många svar. Blir jag lite klokare Glad

Tänkte på en till grej. Kommer ni kalla in serveringspersonalen och tacka för det fina arbetet de har gjort under kvällen?

Vem ska tacka då? Brudparet eller toastmaster å allas vägnar?

• Lindahl

Hade ingen toastmaster på vårt bröllop, däremot var våra bästa vänner (som är gifta med varandra) värdpar och dom skötte allt från att dom tog emot svar på inbjudningarna till allt annat som behövde organiseras.... var faktiskt väldigt skönt....

Det var även dom som höll all kontakt med serveringspersonalen under kvällen så att allt flöt på, vi träffades ju dagen innan i lokalen där festen skulle hållas och gick igenom allt som behövdes så att vi alla va på samma plan när allt väl körde igång....

Dom höll även i alla tal, organiserade med sånger etc.... hjälpte de barn som behövde hjälp samt tog fantastiskt bra hand om vår 3 1/2 årige son som fullkomligt ignorerade mamma&pappa hela kvällen...

• Sebastiána

Vi har en toastmaster och har ansvarar för att schemat för middagen hålls. Han har koll på vem som ska tala och när och när det är dags för de olika rätterna. Tärnan och marskalken har inga speciella uppgifter.

• Semlorna
    Ocean eyes skrev 2011-02-27 18:54:42 följande:
    Tack för så många svar. Blir jag lite klokare Glad

Tänkte på en till grej. Kommer ni kalla in serveringspersonalen och tacka för det fina arbetet de har gjort under kvällen?

Vem ska tacka då? Brudparet eller toastmaster å allas vägnar?
    Vi kommer inte tacka serveringspersonalen på festen utan isf efteråt. Sen kommer dom få vara med, äta och så sålänge dom inte har jobb att göra och få betalt för det jobb dom gör så jag känner inte att jag behöver tacka dom offentligt.
  • BlackWIngedAngel
    Semlorna skrev 2011-02-27 22:09:05 följande:
    Vi kommer inte tacka serveringspersonalen på festen utan isf efteråt. Sen kommer dom få vara med, äta och så sålänge dom inte har jobb att göra och få betalt för det jobb dom gör så jag känner inte att jag behöver tacka dom offentligt.
    Jag tycker också att det känns överflödigt att tacka personalen. Kan inte riktigt föreställa mig i vilket läge det hade passat och jag har aldrig varit med om att man har gjort så. Så vi lär väl låta bli det i alla fall.
  • Ocean eyes
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-27 23:20:10 följande:
    Jag tycker också att det känns överflödigt att tacka personalen. Kan inte riktigt föreställa mig i vilket läge det hade passat och jag har aldrig varit med om att man har gjort så. Så vi lär väl låta bli det i alla fall.
    Semlorna skrev 2011-02-27 22:09:05 följande:
    Okej, det är intressant att höra andras åsikter.

När jag var runt 15 år så var jag och en kompis serveringspersonal på ett bröllop och då kallade ut oss i slutet av middagen och skulle tacka för servicen under kvällen. Kommer ihåg att det var oerhört pinsamt att ta emot beröm och att alla strirrade på en Jag tänkte om det var brukligt att tacka, men då är det inget tvång att göra det "offentligt".
  • Hanna blomman

Marskalk och toastmaster är samma person - så han får hålla i en del. Tal och annat praktiskt. Har 4 tärnor, hederstärnan håller sig till mig medan de andra tre också har värd uppgifter som att ta emot i kyrkan.

Svar på tråden Er toastmasters uppgift/er?