Beskriv din relation till bruden kort (kanske hur ni träffades och vad hon betyder för dig)
Om det är ett bröllop som inte är så stramt så kan du berätta något roligt om hur dom träffades exempelvis.
Och lite roliga (inte allt för pinsamma) anektdoter om bruden, gärna något som innefattar brudgummen. Dock INTE om hennes tidigare killar...
Berätta lite om hur bra dom passar ihop som par, och vad som gör att dom passar ihop i dina ögon. Och lyckönska dom.
Färdigt...
Jag var inte ombedd att hålla tal när jag var tärna. Det var sagt att det skulle bli så mycket tal att jag och marskalken inte behövde hålla något.
Men väl på middagen så fick dom en kort hälsning av brudgummens mor, och sen ett pytte-pytte-tal av brudens syster. Thats was all... !!
Så jag bestämde mig för att slänga ihop något på stört. Spånade lite med några gemensamma vänner och tanken var att jag och en till skule hjälpas åt. Men hon slöt sig som en mussla när vi gick upp för att hålla talet.
Nästan helt oplanerat då så började jag med att tala om hur glad jag var över att hon funnit sin man. Och att jag fick ta åt mig en LITEN del av äran i alla fall eftersom det var jag som lurade in henne på en dejtingsida...
Jag berättade om att jag var med på deras första dejt, och att jag blev totalt exkluderad. femte hjulet under vagnen efter 1 minut liksom. Jag satt där som tredje punkten i en triangel, men att jag inte behövdes. Brudgummen var så nervös att han råkade bryta sönder stolsryggen på hennes stol... Så när jag såg att han inte var något monster så talade jag om att dom skulle klara sig utan mig, och avvek...
Jag drog en kort anekdot om hennes ibland tveksamma bilkörning. Bland annat när vi fick rulla igång bilen baklänges nerför en backe med backen ilagd, och att hon gallskrek hela vägen nerför backen att det inte skulle gå... "vi skulle döööööö". Men givetvis funkade det ;)
Jag pratade om deras uppenbara kärlek för varandra och hur ärad jag var att dom ville ha mig med på SIN dag. Och jag avslutade med en skål för brudparet och ett stort grattis inför framtiden...
Eftersom det var oplanerat och jag inte ens hade stolpar att gå efter så blev det ju också lite saker som jag inte hade tänkt säga, lite för pinsam historia om henne (men det finns betydligt värre ;P )... Men jag fick rungande applåder efteråt och många kom fram och tackade för att jag höll talet trots att dom såg att jag inte hade planerat det. Dom hade också tyckt att det var lite dåligt med tal men inte vågat ställa sig upp själva...
Huvudsaken är att du GÖR det.
Du behöver inte göra mer än att i stort sett lyckönska dom och att tala om hur glad du är för deras skull och hylla deras kärlek. Och sen utbringa en skål
Lycka till