• jenx

Hamburgare till fest. Tillbehör?

VI kommer ha vår fest på på en folkpark från 60-talet. Vi tänker ha grillad hamburgare (troligtvis av älgkött) till varmrätt på festen. Det passar oss och stället väldigt bra. Hamburgare är ju inte det festligaste som finns men vi tänker att vi ska ha massor av tillbehör till på en buffe för att göra det lite ovanligare. Det är här jag behöver hjälp av er om ni har lust. Tänker mig att det ska vara sallader, såser, salsor mm. Allt ska vara hemmagjort.

Vad kan man ha för tillbehör?
    Skulle vilja ha olika sorters coleslow men hur kan man variera det?
    Har ni något ovanligt ni brukar ha till era hamburgare?

Tar tacksamt emot alla ideer ni kan hjälpa mig med.

• Svar på tråden Hamburgare till fest. Tillbehör?
  • Rebecka och Jens

Tsatziki på hamburgaren är min absoluta favorit! :) Och bröd gör vi numer alltid själva, steka vanligt franskbröd i olivolja och strö över flingsalt... mumma!

• Chicita

Bearnais-sås på hamburgaren är riktigt gott faktiskt, speciellt tillsammans med äppelrökt bacon *smaskens*

Även lite hetare såser är goda, MAX Hot Creole-sås är suverän på burgare. Men ni skulle ju ha hemlagat...
    Ska se... Hmm...

*gräver i minnet*

MAX Sourcream-peppar-dip är en dressing som vi bara gjorde på ett par av restaurangerna förut.
    Här hette den då "Dala-dipp" och den är också smaskens på hamburgaren...

Kommer inte ihåg hur mycket av varje men här kommer ingredienserna (som jag minns dom)
    Filmjölk
    Majonäs
    HP-sås
    Pepparmix
    Sirap

Ingredienserna står i fallande ordning så att säga, det som det var mest av står överst.
    Tror inte att jag glömt något faktiskt... Det var bara ett par matskedar sirap i en 10-litershink. Så var sparsamma med den biten. Har för mig att det var lite mer filmjölk än majonäs. Men ingen stor skillnad. 60/40 kanske? 

Sauterad lök är också rätt gott på hamburgare. Går enkelt att förbereda i micron.
    Skiva lök och ha i en rejäl smörklick.
    Micra på hög värme tills löken blivit mjuk 

• Zelmah

fetaostburgare mmm mumma... smulad feta i köttfärsen.. annars kan man ha smulad feta att lägga på direkt på burgaren med.
    Mozzarellaost är också jättegott att ha på.
    Choronsås (bearnaise m chilisås blandat)
    Barbecuesås
    äppel coleslaw
    olivtapenade
    soltorkad tomat
    gurkbearnaise (bearnaise m mycket bostongurka i)
    turkisk youghurt
    tzatziki
    creme fraiche kryddad o naturell
    massa färska grönsaker och sallader av olika sorter... mache, roccula, lollo rosso, baby spenat, isberg, ekblad, frissésallad m.m
    pickles
    grillad majs
    grillad zuccini
    ananas
    hummous
    salsa
    guacamole
    marinerade champinjoner
    nachos
    bacon
    parmaskinka

• Sebastiána
    Zelmah skrev 2011-02-26 00:55:19 följande:
    fetaostburgare mmm mumma... smulad feta i köttfärsen.. annars kan man ha smulad feta att lägga på direkt på burgaren med.
    Mozzarellaost är också jättegott att ha på.
    Choronsås (bearnaise m chilisås blandat)
    Barbecuesås
    äppel coleslaw
    olivtapenade
    soltorkad tomat
    gurkbearnaise (bearnaise m mycket bostongurka i)
    turkisk youghurt
    tzatziki
    creme fraiche kryddad o naturell
    massa färska grönsaker och sallader av olika sorter... mache, roccula, lollo rosso, baby spenat, isberg, ekblad, frissésallad m.m
    pickles
    grillad majs
    grillad zuccini
    ananas
    hummous
    salsa
    guacamole
    marinerade champinjoner
    nachos
    bacon
    parmaskinka
    Så mycket gott!
  • Kattpoet

Aleta!  Din ondeskefulla förföreska!  GHA! Jag så längtar att få sätta tänder i en Stångebro burgare!!  Jag har även drömt om dem!

*gny*

*kramar om Aleta* 

• Aleta
    Kattpoet skrev 2011-02-26 10:05:08 följande:
    Aleta!  Din ondeskefulla förföreska!  GHA! Jag så längtar att få sätta tänder i en Stångebro burgare!!  Jag har även drömt om dem!

*gny*

*kramar om Aleta* 

Du är inte ensam!

*kram tillbaka* 
  • Kattpoet

Aleta, du bor händelsevis inte södern och kan tänka dig en roadtrip till  Stångebro ?

• Aleta

I Småland, 20 mil till Stångebros.

• Kattpoet

Växjö området här, lider svårt av  Stångebro och bosses brist.

• Aleta

Bosses! 
    Nu fick du mig att börja gråta! *snyft*

• Kattpoet

Oki, vi kanske ska tystna och  låta trådskaparen få tillbaka sin tråd innan vi säger saker som cloetta, brunneby och berget....

• Aleta
    Kattpoet skrev 2011-02-26 12:04:27 följande:
    Oki, vi kanske ska tystna och  låta trådskaparen få tillbaka sin tråd innan vi säger saker som cloetta, brunneby och berget....
  • ClaraH
    Aleta skrev 2011-02-26 07:12:18 följande:
    Om ni åker förbi Linköping någon gång så kan ni svänga in och testa hamburgarna på Stångebros Gatukök som inspiration - mums!
    Allt är hemlagat och de är fantastiskt goda, jag har aldrig ätit godare på något gatukök.
    www.stangebrogatukok.se/ 
    www.reco.se/stangebro-gatukok-hb 
    Måste verkligen hålla med där. Deras bearnaisesås är också gudomlig.
  • jenx

Det är helt okej att ockupera tråden. Är trådstartare så ofin så hon försvinner från forumet i ett dygn får hon skylla sig själv

All hjälp gör mig lättad men framför allt väldigt hungrig.
    så mycket ideer att ta med in i diskussionen med sambon.

Stångebro gatukök lätt mycket intressant och det är inte omöjligt för vi ska kanske till Norrköping under våren

• Aleta
    jenx skrev 2011-02-27 10:32:17 följande:

Det är helt okej att ockupera tråden. Är trådstartare så ofin så hon försvinner från forumet i ett dygn får hon skylla sig själv

All hjälp gör mig lättad men framför allt väldigt hungrig.
    så mycket ideer att ta med in i diskussionen med sambon.

Stångebro gatukök lätt mycket intressant och det är inte omöjligt för vi ska kanske till Norrköping under våren

Sväng in i Linköping då!
    Förutom en god hamburgare så kan ni få massor med tips om vad man kan ha för tillbehör genom att läsa deras meny! Se till att vara hungriga så ni kan äta mycket!

Är det vår så kanske Bosses glassbar har öppnat också...hur ni nu ska kunna klara både en Stångebroburgare och en megaglass från Bosses på en gång!
  • Kattpoet

Japp om tar sig till Linköping,  så ska man ut till Brunneby Musteri,  Cloettas chokladfabrik och i stan sa ska man förbi Bosses, Stångebro,  Berget och Norins.... 

Sedan är man lycklig.

Ja just det när man slutar äta sig genom stan, kan man ju gå till gamla Linköping och Valla... 

Svar på tråden Hamburgare till fest. Tillbehör?