• jenx

Hamburgare till fest. Tillbehör?

VI kommer ha vår fest på på en folkpark från 60-talet. Vi tänker ha grillad hamburgare (troligtvis av älgkött) till varmrätt på festen. Det passar oss och stället väldigt bra. Hamburgare är ju inte det festligaste som finns men vi tänker att vi ska ha massor av tillbehör till på en buffe för att göra det lite ovanligare. Det är här jag behöver hjälp av er om ni har lust. Tänker mig att det ska vara sallader, såser, salsor mm. Allt ska vara hemmagjort.

Vad kan man ha för tillbehör?
    Skulle vilja ha olika sorters coleslow men hur kan man variera det?
    Har ni något ovanligt ni brukar ha till era hamburgare?

Tar tacksamt emot alla ideer ni kan hjälpa mig med.

• Svar på tråden Hamburgare till fest. Tillbehör?
  • förlovadflicka

Oj, vad spännande! Man kan säkert fixa hamburgare så att det känns lyxigt. Ska ni ha dem i bröd? I så fall, baka själv, det är ju inte så festligt med korvbrödsbagarns... Ni kanske kan ha klyftpotatis eller sådana här potatisöh... Vad heter det, som är som typ spiraler iaf. För pommes frites är ju inte heller så bröllopigt... Spännande :) 

• Miceme

Olika sorters ost alt från hårdostar till mögelost, brie, bacon, olika salladssorter, rå lök, stekt lök, torkad lök, tomat, gurka slang och inlagd, olika kryddblandningar till hamburgarna, skinka, potatissallad, salami

Grillad potatis är gott men är nog svårt om man är många.

Ibland brukar jag pressa en vitlöksklyfta över min hambugare det har jag aldrig hört någon annan göra men det är gott! =)

Det kommer garanterat bli en höjdare, jag har aldrig träffat någon som inte gillar hamburgare

• hysch

jag såg ett avsnitt av slottsliv, då gjorde de hamburgare av vilt, i pitabröd med bearnaisesås , färsk tomat och.. hmm minns inte ritkigt, men kändes väldigt lyxigt oxh lite annorlunda iaf :)

• Sebastiána

Tillbehör? Allt skulle jag vilja säga. Coleslaw, gurksallad, rostad lök, ostskivor, bacon, tomatskivor... Max Friscobröd känns lite lyxigare och godare än valiga hamburgerbröd.

• ClaraH
    Sebastiána skrev 2011-02-25 18:55:59 följande:
    Tillbehör? Allt skulle jag vilja säga. Coleslaw, gurksallad, rostad lök, ostskivor, bacon, tomatskivor... Max Friscobröd känns lite lyxigare och godare än valiga hamburgerbröd.
    Bra förslag. Du ville ha föer förslag på alternativ till Coleslaw såg jag. Det finns ju stäppsallad och dallassallad. Du får googla recept men det likar ju coleslaw lite.
  • frallan

det är supergott med riven västerbottenost i cremefraisch med en pytte liten skvätt med whiskey i.... underbart gott till hamburgare Som ett alternativ till hamburgerdressing.

• Oniq

Cheddarost på burgaren. Mumma. Åt det senast idag ;)

• Aleta

Ska man äta dem med händerna eller får man kniv och gaffel?
    Med kniv och gaffel så kan man ju ha lite olika brödsorter som man kan ha som "underlag" och sedan lassa på allt gott ovanpå.

Har gjort hemlagad lyxburgare med älgkött hemma någon gång. Ett gott rostat franskbröd i botten, fräscha grönsaker, majonäs, ost och kräftstjärtar högst upp.  

Riktiga hemlagade pommes frites som är lite större, nästan som klyftpotatis, kanske kunde funka?
    Fast det är väl lite svårt att hålla dem krispiga.

Kul idé hur som helst!

Jag var på en middag där det bjöds jättehamburgare som man tog av som en tårta (den var minst lika stor som en tiobitars tårta. Kan ju vara ett kul inslag.  

• jenx

Åh så många ideer. Och goda låter de oxå. Börjar nästan dregla.

Jag hade tänkt att baka eget bröd till hamburgarna men hoppas jag har någon snäll vän som kan ta på sig det. Laga mat kan jag med baka bröd och småkakor är något jag aldrig lyckas bra med.

Noter ner olika ostar, rostad lök (hur kunde jag glömma det), salami, gurksallad, stäppsallad, gurksallad, vanlig majonäs, västebotten med cf. Åh så bra det här blev. Vad snällt av er att hjälpa mig.

Vi vet inte hur köket ser ut på platsen än så vad vi kan göra i potatisväg är lite oklart än. Tror ni det känns tomt med hamburgare utan den klassiska friterade/ugnstekta potatisen? Funkar det med pasta/potatissallad till hamburgare eller kommer det kännas som en nödlösning?

Tack alla ni.

• Kattpoet

Ciabatabröd  och  fazer rågbröd som hamburger bröd är underbart.
    Sedan kan man ha parmaskinka,  kronärtskockakräm ( gott om man är laktosintolerant eller inte tål mjölk),  örtsås gjord yoghurt,  krasse blommor, sparris,   chili, pico del galo, äkta gacamole ( utan  cremefraiche) , svamp.

Kniv och gaffelfrågan, det  beror helt på vilken del av landet ni är i, i norr äter folk hellre med kniv och gaffel än i södern.

Svar på tråden Hamburgare till fest. Tillbehör?