• Debe

Buffé eller 3 rätters? Göra själv eller catering?

Just nu är jag så förvirrad!
    Vi har från början tänkt ha Italiensk buffé på vårt bröllop men med dessert som ska serveras och sedan bröllopsmuffins. Vi vill hålla kostnaderna nere så då tänkte vi att det skulle passa och att det var lätt att ordna själva med våra familjers hjälp. Men så började jag tänka på att buffé kanske är rörigt och tråkigt och inte alls känns bröllopsfint. (Vi har planerat 60 gäster)

Ursprungsidén:
    Buffé med kallskuret och ostar från Italien, pastasallad, risonirisotto, vegetarisk lasagne (varm), foccaciabröd, sallad med mozzarella och tomat, oliver m.m.

Ny idé:
    Förrätt- Antipasti med kallskuret och ostar från Italien, oliver och soltorkad tomat m.m. Lätt att göra själva, bara att lägga upp. Tallrikarna kanske kan stå framme på bordet när gästerna kommer?
    Varmrätt- Canneloni. Pasta rullar med fyllning av tex. ricottaost och spenat. Lätt att förbereda på morgonen eller kvällen innan (av våra föräldrar då såklart), värms bara på i ugn.  Och lätt att göra till många. Serveras med smarrig sallad.
    Gästerna ska också ha en liten brödtallrik med hembakt foccacia bröd och smör eller liknande.
    Dessert- samma som vi tänkt innan, chokladmousse med färska hallon.

Är detta för mycket att fixa själva med hjälp av våra föräldrar? Är det värt 10000 extra att ta catering? (Räknar att detta kanske går på 6000 kr medans catering går på minst 15000)

En sak är iaf säker, vi vill ha italienskt tema.

Jag är mycket tacksam för kommentarer av alla dess slag
    Mvh Åsa

• Svar på tråden Buffé eller 3 rätters? Göra själv eller catering?
  • Semlorna

Vi ska ha egenlagad buffe så det tycker jag är bäst då såklart. Då kan alla ta av det dom vill ha, undvika det dom inte gillar och ta mer om dom inte är mätta. Passar oss bäst!

• Debe
    Semlorna skrev 2011-02-23 20:29:49 följande:
    Vi ska ha egenlagad buffe så det tycker jag är bäst då såklart. Då kan alla ta av det dom vill ha, undvika det dom inte gillar och ta mer om dom inte är mätta. Passar oss bäst!
    Jag håller verkligen med dig!
    Usch vad svårt det ska vara att bestämma sig, haha. Skönt att jag har ett tag på mig att tänka iaf. Men i val av lokal så vill jag ju veta hur vi ska ha det...
  • c4trin

Jag tänker såhär: M2B och hans mor har en catering och brukar göra mat till flera hundra personer ibland. De kommer även att göra vår mat, för de blir som en vanlig dag för dem. Jag kommer lägga ner mer tid på lokalen och dekorationerna som det ser ut nu.
    Om man har vanan inne eller är duktig på mat så tror jag inte att de e några större problem att göra maten själv! Man ska kanske tänka efter så man har tiden också och planera in de sista dagarna i förväg, men då e de nog inga problem! =)
    Lycka till!

Ps. Buffé e lättare i mina ögon, både mycket mindre personal som krävs (servering) och känns mer avslappnat tycker jag. Men de e ju flott med 3 rätters tallrikservering också. Beror lite på hur resten av bröllopet är! =)

Svar på tråden Buffé eller 3 rätters? Göra själv eller catering?