• linngustafsson

Mindre kyrka i Stockholms innerstad sökes

Jag gifter mig i höst med min fästman och vi vill ha ett mindre bröllop med cirka 60 gäster. Någon som kan tipsa om en vacker lite mindre kyrka i Stockholms innerstad? Vi har Engelbrektskyrkan bokad då vi älskar den kyrkan men den är ju väldigt stor och vill se mig omkring om lika fint men något mindre alternativ finns?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Mindre kyrka i Stockholms innerstad sökes
  • Krystal

Engelska kyrkan, den tycker jag ser ut som en liten stor kyrka..och hade varit mitt val om vi hade kunnat gift oss i en kyrka i Stockholm...

• GnuGS

Storkyrkan! Den är visserlgen enorm, men ni skulle kunna vara i sidokoret (där de ofta har dop, och även mindre bröllop). Ni kan också låta alla gästerna sitta runt er framme vid högaltaret, det är perfekt för 40--60 gäster.

Seglora på Skansen kanske kan vara ett alternativ, om ni inte tycker att det känns alltför musealt (min M2B, som är religiös, hade inte gillat det eftersom det inte är en aktiv församling). Underbart med Skansen, ju!

Jag var på dop i Matteus som jag tyckte var fint. Sedan är väl Allhelgona inte så himla stor (men vet ej)?

Finns säkert fler stora kyrkor som, likt Storkyrkan, kan ha mindre vigslar i avgränsade rum.

• Jeez

Om ni älskar Engelbrekt är det klart att ni ska vara där! Det kommer kännas mäktigt, det är jag säker på, men inte ödsligt. Gästerna sitter ju långt fram och nära er!  Den är ju dessutom så speciell att det inte finns nån like till den. En liten träkyrka är liksom nåt annat än denna jugend-katedral!

• GnuGS

Ja, det höga läget är ju också väldigt fint! Har varit på två bröllop i Engelbrekt. Inget av dem fyllde väl direkt kyrkan, tvärtom – men jag har inget minne av att det kändes ödsligt.

Svar på tråden Mindre kyrka i Stockholms innerstad sökes