Ocean eyes skrev 2011-02-21 16:25:45 följande:
Hej!!!
Detta är en tråd där tips och råd vid och kring bufféer ges alltså inte tips på själva maten.
Är det någon som har haft buffé på sitt bröllops som vill vara med och delge eller hur ni som ska ha buffé hur har ni tänkt göra?
Mina funderingar
Dukar ni med tallriken, eller står den vid buffén? När tar honnörsbordet mat? Hämtar brudparet mat själva eller fixar någon åt dem? När hålls tal och spex? Avbryter man mitt i matten? Alla gäster måste väll få mat på sin tallrik innan sånt börjar? Hur gör en gäst om de vill hämta mer mat? Gör den det eller väntar på att toastmaster säger att de får ta en till gång?Fyll gärna på med funderingar om ni har några.
Är tacksam för svar

Vi ska ha varmrättsbuffé (förrätten på bordet när vi sätter oss).
Vi dukar med tallrik vid bordet, jag tycker att det blir finare dukning då.
Vi har inget honnärsbord, men vi tänker låta toast madame dirigera i vilken ordning borden går. Om vi hade haft honnörsbord skulle de nog börjat först. Vi som brudpar tar mat själva. Lite av vitsen med buffé tycker jag är att man kan mingla lite samtidigt.
Toast madame får styra när det är läge för att ta om. Överhuvud taget så får toast madame säga att " nu är det dags för första omgången mat och jag kommer att säga till när det är dags för nästa omgång, och emellan kommer det att finnas plats för tal osv." Sånger tycker jag man kan ta under maten, då är det kanske inte lika viktigt att alla är med så att säga.
det jag tror är viktigt är att man har tillräckligt många "ta-ställen". Vi ska ha 6 st på 80 personer, dvs. tre bord som man tar ifrån på båda håll. Då borde det bli smärtfritt.
Vi kommer att ha dessert efteråt som gästerna också får hämta själva, men det kommer att vara just efterrätt, inte en del av buffén.