• Ocean eyes

Tips vid buffé

Hej!!!

Detta är en tråd där tips och råd vid och kring bufféer ges alltså inte tips på själva maten.

Är det någon som har haft buffé på sitt bröllops som vill vara med och delge eller hur ni som ska ha buffé hur har ni tänkt göra?

Mina funderingar

Dukar ni med tallriken, eller står den vid buffén? När tar honnörsbordet mat? Hämtar brudparet mat själva eller fixar någon åt dem? När hålls tal och spex? Avbryter man mitt i matten? Alla gäster måste väll få mat på sin tallrik innan sånt börjar? Hur gör en gäst om de vill hämta mer mat? Gör den det eller väntar på att toastmaster säger att de får ta en till gång? Fyll gärna på med funderingar om ni har några.

Är tacksam för svar Glad
  • Svar på tråden Tips vid buffé
  • 11juni2011

Intressant tråd!

Vi skall också ha buffé på vårt bröllop!

1. Jag tror vi kommer ha tallrikarna vid buffen, mest för att de servett-vikningarna vi skall ha inte passar på en tallrik!
    2. Jag tror att vi har tänkt göra så att honnörsbordet tar mat först, sedan en "bords-tunga" i taget. Toastmastern får liksom släppa ett gäng med folk i taget!
    3.Vi (brudparet) vill hämta vår mat själva, tycker det känns bäst då det är buffe och då vil i alla fall jag plocka mer av det jag själv tycker om hehe!
    4. Vi kommer inte ha så mycket spex, talen kommer hållas när alla sitter till bords och har fått mat iaf en gång. Vi kommer ha lite roligheter i festprogrammet som folk kan roa sig med medans de väntar på att ta mat.
    5. Så fort alla gäster har tagit mat en gång får folk gå å ta mer mat när dom känner för det!

Gud, jag har haft så mycket funderingar när det kommer till buffen, men just nu kommer jag inte på en endaste fråga eller fundering hahah!! Men ska hålla koll på denna tråden och sno idéer!

• Zelmah

1. Vi kommer förmodligen att duka med tallrikarna på borden, men jag har inte provdukat än så det är inte 100 bestämt men jag tror att vår dukning blir snyggast med tallrikarna på borden. Tallrikarna till desserten kommer däremot av logiska skäl vara vid matstationen.

2. Honnörs bordet tar först särskilt med tanke på att det normalt tar 50 min för mig att äta en vanlig vardagsmiddag/lunch utan att jag ska få ont i magen så är det bra om jag o min blivande får ta mat först hehe...
    Sen kommer toastmadamerna att dirigera en tunga i taget, för att snabba på ska vi nog göra så att man kan ta från två håll.

3. Vi kommer definitivt att hämta vår mat själva. Vill välja själv vad jag vill ha o i vilka mängder. Skulle kännas knepigt om nån annan serverade oss när övriga gäster får gå till buffén

4. Tal och ev spex börjar först när alla fått tagit åt sig mat och sitter. Vi kommer inte att ha talförbud under maten. Det är ändå kall buffé plus att det kan bli svårt att klämma in allt under dessert o tårta... tror jag iaf. vi vill sprida ut det lite. Inga lekar dock så klart! Bara tal under maten, sång och spex får man ta lite senare

5. När alla tagit åt sig mat en gång får alla gå o hämta mer när de vill, alla äter ju i lite olika takt. Jag hoppas alla äter länge så att jag inte behöver stressa i mig maten. Jag hinner normalt aldrig ta två vändor på bufféer eftersom alla hunnit avsluta sin 2:a portion innan jag ätit upp min första hehe... så jag får lassa på rejält med en gång. Så ledes blir jag iaf aldrig proppmätt när alla andra känners sig spyfärdiga typ på jul o sånt för jag hinner helt enkelt inte äta så mkt innan middagen är slut haha...

Jag tror att våra toastmadames kommer att styra upp detta galant! Litar på dem till 100% och det känns skönt att inte behöva tänka på den biten iaf..

Ni som har buffé hur många av er har dessert? Vissa verkar skippa den o ta tårtan som dessert oxå har jag förstått.. Men hinner man med alla tal då? Vi hade tänkt ha välkomstsnittar, buffé, dessert, tårta och sen nattamat. Blir det mycket eller lagom?

• ClaraH
    Ocean eyes skrev 2011-02-21 16:25:45 följande:
    Hej!!!

Detta är en tråd där tips och råd vid och kring bufféer ges alltså inte tips på själva maten.

Är det någon som har haft buffé på sitt bröllops som vill vara med och delge eller hur ni som ska ha buffé hur har ni tänkt göra?

Mina funderingar

Dukar ni med tallriken, eller står den vid buffén? När tar honnörsbordet mat? Hämtar brudparet mat själva eller fixar någon åt dem? När hålls tal och spex? Avbryter man mitt i matten? Alla gäster måste väll få mat på sin tallrik innan sånt börjar? Hur gör en gäst om de vill hämta mer mat? Gör den det eller väntar på att toastmaster säger att de får ta en till gång?Fyll gärna på med funderingar om ni har några.

Är tacksam för svar Glad
    Vi ska ha varmrättsbuffé (förrätten på bordet när vi sätter oss).

Vi dukar med tallrik vid bordet, jag tycker att det blir finare dukning då.
    Vi har inget honnärsbord, men vi tänker låta toast madame dirigera i vilken ordning borden går. Om vi hade haft honnörsbord skulle de nog börjat först. Vi som brudpar tar mat själva. Lite av vitsen med buffé tycker jag är att man kan mingla lite samtidigt.

Toast madame får styra när det är läge för att ta om. Överhuvud taget så får toast madame säga att " nu är det dags för första omgången mat och jag kommer att säga till när det är dags för nästa omgång, och emellan kommer det att finnas plats för tal osv." Sånger tycker jag man kan ta under maten, då är det kanske inte lika viktigt att alla är med så att säga.

det jag tror är viktigt är att man har tillräckligt många "ta-ställen". Vi ska ha 6 st på 80 personer, dvs. tre bord som man tar ifrån på båda håll. Då borde det bli smärtfritt.

Vi kommer att ha dessert efteråt som gästerna också får hämta själva, men det kommer att vara just efterrätt, inte en del av buffén.
  • Zelmah
    Zelmah skrev 2011-02-21 17:52:33 följande:
    4. Tal och ev spex börjar först när alla fått tagit åt sig mat och sitter. Vi kommer inte att ha talförbud under maten. Det är ändå kall buffé plus att det kan bli svårt att klämma in allt under dessert o tårta... tror jag iaf. vi vill sprida ut det lite. Inga lekar dock så klart! Bara tal under maten, sång och spex får man ta lite senare
    När jag menar att sång och spex blir efter middagen så menar jag de sånger som gästerna kommer att sjunga för oss. Vi har många musiker bland gästerna som sagt att de kommer att spela nån låt o så. T ex så ska pappa spela en sång som jag alltid sagt att jag vill att han spelar på vårt bröllop. Så den typen av sånguppträdanden tillägnade oss kommer att ske efter att middagen är klar. typ före desserten eller efter. Vi kommer nog inte att ha allsång men skulle vi ha det kan såklart den typen av sånger sjungas under middagen.
  • Ocean eyes

Åhh vad bra. Nu har jag blivit lite klokare =) Jag har bara varit på ett bröllop och det var länge sen så jag minns inte rikigt hur det var planerat. Som gäst tänker man nog inte riktigt på sånt.

Kom på en till grej, Hur länge brukar middagen hålla på? Några av gästerna är rökare hur gör de? Har man kiss och rökpaus mellan maten och tårtan?

Vi funderar på också att ha välkomstsnittar och skippa förrätt vid bordet. Vi skippar även efterrätt och tar tårta istället.

Att planera bröllop är ju en hel vetenskap. haha men roligt är det!!!

• ClaraH
    Ocean eyes skrev 2011-02-21 20:43:18 följande:
    Åhh vad bra. Nu har jag blivit lite klokare =) Jag har bara varit på ett bröllop och det var länge sen så jag minns inte rikigt hur det var planerat. Som gäst tänker man nog inte riktigt på sånt.

Kom på en till grej, Hur länge brukar middagen hålla på? Några av gästerna är rökare hur gör de? Har man kiss och rökpaus mellan maten och tårtan?

Vi funderar på också att ha välkomstsnittar och skippa förrätt vid bordet. Vi skippar även efterrätt och tar tårta istället.

Att planera bröllop är ju en hel vetenskap. haha men roligt är det!!!
    Ska man ha hel buffé ( vi har varmrättsbuffé) tycker jag inte alls att man behöver separat förrätt och efterrätt, så det blir nog jättebra som ni tänkt er. Vi kommer att ta både paus och kanske en vals mellan maten och tårtan, men då har vi efterrätt också.

Det är jättesvårt att säga hur lång middagen blir, det beror på antalet tal, sånger etc. Ni får försöka uppskatta hur mycket det blir och vara öppna för att det inte blir exakt.
  • Rickina
    Zelmah skrev 2011-02-21 17:52:33 följande:
    Ni som har buffé hur många av er har dessert? Vissa verkar skippa den o ta tårtan som dessert oxå har jag förstått.. Men hinner man med alla tal då? Vi hade tänkt ha välkomstsnittar, buffé, dessert, tårta och sen nattamat. Blir det mycket eller lagom?
    Vi kommer fotograferas direkt efter vigseln så då kommer gästerna mingla med champagne och snittar. När vi kommer till festlokalen sätter vi oss till bords, alla hälsas väkomna och toastmaster derigerar vem som ska gå efter honnörsbordet tagit sin mat. Efter middagen så har vi ingen dessert utan endast bröllopstårta och kanske en kaka (för de som inte äter tårta) och nattamat i bandets sista paus.
  • jonsar02

Vi hade buffe på min älskade sambos disputation som var nu i höst och som var ett genrep i stor middag inför vårt bröllop. Det var 40 deltagare under middagen.
    Vi hade toastmaster (vår nära vän som var perfekt för jobbet och såg det som en enorm ära), tal, bildvisning, bordsplacering m.m. och det funkade alldeles utmärkt.
    Eftersom min sambo var helt uppstressad av att försöka hinna med allt inför sin avhandling så var det jag som planerade festen.

1. Vi hade dukat ut tallrikarna på borden. Vi dukade fint med dukar, glas, bestick, ljus, servetter, placeringskort. Det såg inbjudande ut när gästerna kom in i det stora rummet.

2. Vår toastmaster berättade den ordning då borden fick gå och hämta maten. Honörsbordet med min sambo, jag, våra familjer och de som bedömt min sambos avhandling tog maten först sedan kom resten av borden i en nummerordning.

3. Vi hämtade vår mat själv och vid vårt bröllop så kommer vi oxå att hämta den själv men det får man ju göra som man vill med.

4. Eftersom jag hade diskuterat igenom hela kvällen med vår toastmaster så hade han en liten fusklapp med punkter och tider som var viktiga. Han sa i sitt välkomstal att de som vill hålla tal under kvällen får komma fram till honom så sätter han in dem i listan. Han spred ut talen och la in dem i den ordning som den ska vara efter en viss etikett när det gäller disputationer vid detta universitet. Han avbröt i maten när det var dags för ett tal och var noga med att alla skulle få sitta och äta en stund mellan varje tal. Vi lät folk ta en första omgång av maten innan talen började. Talet med en diabildspresentation

5. Efter att alla fått ta mat en första omgång så fick man hämta mer mat efter behag det sa vår toastmaster till om redan i välkomstalet.

Efter att vi ätit mat så var det dags för kaffe och efterrätt. Vi körde samma turordning för  borden för att underlättta.
    Bordsplaceringen var inte den enklaste eftersom det var många personer som bara pratar ett språk, dock inte svenska, men vi tror vi lyckades med det iaf.
    Vi hade två personer som stod i köket och skötte framlägg av mat.

Eftersom vi kommer att köra ett liknande upplägg för vårt bröllop så känns det skönt att har gjort en så stor middag redan så jag vet vad som ska göras och vad som tar tid och vad som jag kan släppa lite.

• misscat81

Vi hade ett litet planeringsmöte med våra toastmasters igår och kom fram till följande:

*Snittar/tilltugg bjuds till välkomstskålen, den intas på stående fot utanför lokalen i väntan på att vi kommer.
    *Buffén kommer delas upp i kalla och varma rätter, och man börjar med att ta från de kalla rätterna, så att det blir lite som en förrättsbuffé och en varmrättsbuffé. På så vis är det lättare för toastmastrarna att planera för tal och spex, och middagen tar inte slut lika snabbt. Annars är det nog lätt att vissa tar jättemycket på tallriken första gånger och sedan äter upp allt fort och så är det över sen.
    *Efterrätt kommer serveras efter buffén, den ställs fram på buffébordet och gästerna får ta själva (det kommer vara små portionsglas med pannakotta i). Till desserten serverar vi nog dessertvin.
    *Sen har vi 1 timmes paus för mingel, bensträckare, rökning eller vad man nu vill göra.
    *Därefter serveras kaffe och tårta med avec.
    *Presentöppning har vi beslutat oss för att ta tagen efter istället, för det kan ofta bli en ganska långdragen tillställning, och då våran middag kommer starta ganska sent så vill man ju ha tid för dans och musik också!

Jag tror jag kommer duka tallrikarna på borden, tycker det ser finare ut. Och jag vill ta min mat själv, så jag antar att jag och m2b börjar ta följt av resten av honnörsbordet. Därefter får vardera "tunga" av borden ta mat.

• du å ja bäjbä

Hänger på här.. D e mer att tänka på än man tror :) Vi ska oxå ha buffé som middag, men vi tänkte att förrätt å dessert serveras på tallrik vid bordet, att förrätten står färdig när man sätter sig till bords.. Och att toastmastern då håller ett kort välkomsttal och sen börjar middagen.. Och att tal och spex vävs in under middagen, mellan rätterna och mellan omtag av mat.. Hur ska er buffé vara? Kall, varm, hemgjord, catering? Vi kommer också ha d som så att "personal" söår upp första glaset vin och sedan ställer flaskor/karaffer på bordet. Så böir deras jobb mer att hålla koll på buffé och bara ta fram/ställa fram mer vin på borden.. Honnörsbordet tar först och sedan en tunga åt gången..

• Ocean eyes

jonsar02: Vad skönt att ni redan har provat på en sånhär middag. Det måste kännas tryggt inför bröllopsmiddagen. Att ni vet ungefär hur det kommer gå till Glad

• Maria Lind

Vi ska också ha buffé och det är som sagt mycket att tänka på.
    Hur ska ni göra med vinet? ska ni ha flaskor stående vid bufféborden eller ska ni ha flaskor stående på borden? Vi hade tänkt att ha vinet vid buffébordet och vattenkarafer på borden, funkar det?

Vad har ni tänkt att göra mellan maten och tårtan? (ca 1 timma)  Vi ska ha en trubadur som spelar från det att vi kommer till lokalen till dess att alla har gått hem. Han föreslog att han kunde ha någon musiklek där i mellan, skulle det vara uppskattat tror ni, eller har ni andra idéer?

• ClaraH
    jonsar02 skrev 2011-02-22 22:02:17 följande:

Vi hade buffe på min älskade sambos disputation som var nu i höst och som var ett genrep i stor middag inför vårt bröllop. Det var 40 deltagare under middagen.
    Vi hade toastmaster (vår nära vän som var perfekt för jobbet och såg det som en enorm ära), tal, bildvisning, bordsplacering m.m. och det funkade alldeles utmärkt.
    Eftersom min sambo var helt uppstressad av att försöka hinna med allt inför sin avhandling så var det jag som planerade festen.

1. Vi hade dukat ut tallrikarna på borden. Vi dukade fint med dukar, glas, bestick, ljus, servetter, placeringskort. Det såg inbjudande ut när gästerna kom in i det stora rummet.

2. Vår toastmaster berättade den ordning då borden fick gå och hämta maten. Honörsbordet med min sambo, jag, våra familjer och de som bedömt min sambos avhandling tog maten först sedan kom resten av borden i en nummerordning.

3. Vi hämtade vår mat själv och vid vårt bröllop så kommer vi oxå att hämta den själv men det får man ju göra som man vill med.

4. Eftersom jag hade diskuterat igenom hela kvällen med vår toastmaster så hade han en liten fusklapp med punkter och tider som var viktiga. Han sa i sitt välkomstal att de som vill hålla tal under kvällen får komma fram till honom så sätter han in dem i listan. Han spred ut talen och la in dem i den ordning som den ska vara efter en viss etikett när det gäller disputationer vid detta universitet. Han avbröt i maten när det var dags för ett tal och var noga med att alla skulle få sitta och äta en stund mellan varje tal. Vi lät folk ta en första omgång av maten innan talen började. Talet med en diabildspresentation

5. Efter att alla fått ta mat en första omgång så fick man hämta mer mat efter behag det sa vår toastmaster till om redan i välkomstalet.

Efter att vi ätit mat så var det dags för kaffe och efterrätt. Vi körde samma turordning för  borden för att underlättta.
    Bordsplaceringen var inte den enklaste eftersom det var många personer som bara pratar ett språk, dock inte svenska, men vi tror vi lyckades med det iaf.
    Vi hade två personer som stod i köket och skötte framlägg av mat.

Eftersom vi kommer att köra ett liknande upplägg för vårt bröllop så känns det skönt att har gjort en så stor middag redan så jag vet vad som ska göras och vad som tar tid och vad som jag kan släppa lite.

Bra att få höra hur det gick! Hur många gäster var det?
  • jonsar02
    ClaraH skrev 2011-02-23 20:18:29 följande:
    Bra att få höra hur det gick! Hur många gäster var det?
    Det var 40 gäster. Vid vårt bröllop tror vi att det kommer att vara runt 40-50 st gäster så det blir ganska lika som vid den här festen förutom att det inte kommer att vara lika mycket folk från universitetet utan mer släkt. Nu är det ju ett tag kvar innan vi ska gifta oss men språkproblemen vid bordsplaceringen kvarstår så vi får väl se hur vi lyckas lösa det då.
    Ocean eyes skrev 2011-02-23 18:47:58 följande:
    jonsar02: Vad skönt att ni redan har provat på en sånhär middag. Det måste kännas tryggt inför bröllopsmiddagen. Att ni vet ungefär hur det kommer gå till Glad
    Jo det var jätteskönt. Jag kännde verkligen att det var en genomkörare för bröllopsmiddagen.
  • plin

oh, ja vill ha fler tips! vi ska ha buffe för ca 80 pers. 
    hur många kan behövas för att jobba under bröllopsdagen. alltså med att ställa fram maten och så. ingen bordsservering alls! 
    och hur mycket mat behöver man göra egentligen? 

• mikita

Åh, jag blir småstressad av att läsa hur välplanerade alla är! Inser att det är MASSOR av saker jag inte tänkt på...

Vi ska nog ha tallrikarna vid buffén, det känns smidigast.

Vi har inget honnörsbord, man jag tänker mig att vi (brudparet) och våra närmaste börjar ta mat och sedan följer de andra efter. Vår värd, vi har valt att kalla det för värd istället för toastmaster, hälsar först välkomna och talar om att det är valfri bordsplacering.

Man får ta om när man vill, när alla har tagit första gången. Det talar också värden om i början.

Hmmm, tal och spex...det kommer troligtvis inte bli så många tal och garanterat inget spex. Har inte riktigt funderat på hur/när talen ska hållas....

Bra tråd! Jag inser att jag behöver den ;)

Svar på tråden Tips vid buffé