• Jejkej

    Tandblekning

    Jag och min blivande funderar på att bleka tänderna inför den stora dagen.
    Men då vi inte har budget att gå till en expert funderar vi på hemma kit.

    Så nu undrar vi om det finns några tips på vilket märke som är bra och vart man kan köpa det?? :)

  • Svar på tråden Tandblekning
  • emzerus83

    jag köpte tandblekning hos tandläkaren, de gjorde även "skenor" som var formade efter under o överkäken. Det är vad jag kan rekommendera starkast! Jag har aldrig  provat på hemmablekning, men några jag känner har gjort det o det är inte att rekommendera. Kanske ioförsig beror på hur känsliga ens tänder o tandkött är! Men tänderna vart ojämt blekta o de blödde en masas från tandköttet o gjorde ONT!!

    För att inte skada tänder o tandkött kanske det är värt att få "riktiga" grejer! Men sen finns det säkert dom som tycker vissa hemmakit funkar utmärkt :)

  • Emblas Mamma
    emzerus83 skrev 2011-02-19 17:55:11 följande:
    jag köpte tandblekning hos tandläkaren, de gjorde även "skenor" som var formade efter under o överkäken. Det är vad jag kan rekommendera starkast! Jag har aldrig  provat på hemmablekning, men några jag känner har gjort det o det är inte att rekommendera. Kanske ioförsig beror på hur känsliga ens tänder o tandkött är! Men tänderna vart ojämt blekta o de blödde en masas från tandköttet o gjorde ONT!!

    För att inte skada tänder o tandkött kanske det är värt att få "riktiga" grejer! Men sen finns det säkert dom som tycker vissa hemmakit funkar utmärkt :)
    håller helt och hållet med dig.
    Bäst att inte chansa på stora dagen.

    men om man vill chansa ändå - FRÅGA ändå tandläkaren om det finns någon produkt som är bra, eller om man rent utan kan få köpa deras produkt fast utan skena.
    Det är skenan som är det dyraste och man kan beställa en billig på internet. Nackdelen är att den inte matchar tänderna men det blir ju ändå vitt. Men det KAN bli ojämt.
    Men ändå, en spruta kostar ca. 150kr och man behöver ca 4 stycken. Och det är bra kvalité och ska inte göra så ont att beka.
    Därför råder jag er til latt tala med tandläkaren. Ni kanske kan köpa bara blekningsmedlet av dom och sen köpa en billig skena på internet..

    Då bleker ni i allafall mycekt säkrare och billigare ändå :)
  • emzerus83

    tandblekningen som jag köpte kostade 125 kr per spruta och för mig räckte en spruta för att få både övre o nedre tandrad blekta o fina...

    Precis som du skrev Emblas Mamma så kan man ju köpa själva blekningen hos tandläkare o skcika efter skenan på nätet...men dessa skenor passar inte efter ens tänder o ska formas o "klippas" till...just för att INTE få en masas blekning upp på tandköttet. det var just det som var svårt o få till för mina kompisar...
    Men med en annan blekning, från en tandläkare som man iaf vet är mer skonsam så kan man ju testa o se om man vill chansa!

  • Emblas Mamma
    emzerus83 skrev 2011-02-19 18:58:51 följande:
    tandblekningen som jag köpte kostade 125 kr per spruta och för mig räckte en spruta för att få både övre o nedre tandrad blekta o fina...

    Precis som du skrev Emblas Mamma så kan man ju köpa själva blekningen hos tandläkare o skcika efter skenan på nätet...men dessa skenor passar inte efter ens tänder o ska formas o "klippas" till...just för att INTE få en masas blekning upp på tandköttet. det var just det som var svårt o få till för mina kompisar...
    Men med en annan blekning, från en tandläkare som man iaf vet är mer skonsam så kan man ju testa o se om man vill chansa!
    ja tilloch emd så billigt var det :D
    Och en spruta räcker ju på en natt för både uppe och nere.
    Jag blekte nog 4 gånger på varje tandrad så att säga för att bli nöjd:)

    Mina tänder var väldigt gula. Så då behöver ni ju bara räkna med 500kr var att betala för ett BRA blekningsmedel  - om ni har mer gula tänder, och sen kan ni ju köpa en billigare skena på internet!
    Nu vet jag faktiskt inte riktigt vad det kostar, men jag skulle tippa på att det inte går på så mycket,
    så allt somallt går det kanske på 1500 kr för båda två sammanlagt om ni köper medel hos tandläkaren och skena på nätet.
    Inte alls så dyrt om man hade jämfört med de 6000 kronorna ni hade behövt betala hos tandläkaren för allt för båda två. (fast då ingår även flertal undersökningar)

    Så ring och hör med tandläkaren vetja:)
  • Jejkej

    Yes, tack för tipsen, vi ska absolut höra med tandläkaren!

  • Hoffsennanen Tottoplex

    Ingen som provat att köpa blekmedel och att det blivit bra?

  • perfektionista

    Köp Crest Whitestrips eller Britesmil pen på nätet. Biligt och säkert och ger superbra resultat. Tandläkarbehandlingar är dyra, men i Sverige finns det inte så bra hemmaprodukter. Det finns mycket skräp på nätet också, så se till att det är seriösa produkter om ni handlar där. De märken jag nämnde ovan är seriösa och godkända i tex USA.

  • water lily

    Jag har inte provat själv ännu men som jag förstått det är det ju skenorna som är dyra att få tillpassade hos tandläkare, MEN då blir de ju exakt efter ens egen munform och man kan använda dem flera gånger sedan om man vill bättra på blekningen efter något år. Alltså kostar det inte så mycket för själva blekmedlet så när man väl har skenorna kostar det som andra skrivit runt 5-800 kr att bleka. Jag ska ha denna metod inför mitt bröllop eftersom jag vet att jag dricker mycket kaffe/te/rödvin som ju missfärgar tänderna, då kan jag återanvända skenorna när jag kommer behöva bleka igen efter kanske 1-2 år. Men om man bara har lite gula tänder och inte dricker mycket kaffe/te/rödvin utan tror att färgen håller i sig bra i längden kan man ju välja en billigare metod.

  • Anna89

    Räcker det med att bleka överkäken tro ni ? För när man ler syns den ju mest!

  • Trolllycka

    Har du för starkt medel så kan man få illningar som kan vara bestående länge efter lekning. Bleker du långsamt så är det skonsamast mot både tankött och pulpa. . Det handlar om mängden i  % karbamidperoxid. Ju långasmmere desto skonsammare. Den metoden som man gör med skena under flera nätter med enbart 10% karbmidperoid i styrka är skonsamast. Opalescence Tooth Whitning Systems har jag använt och jag själv jobbar som tandsköterska. Man kan få köra den flera nätter men oxå göra uppehåll mellan varven ett par nätter om det skulle börja isa vilket det gör oftast. Mén att använda de på nätet som har så mycket som 30 % karbamidperoxid i är inte att rekomendera. Det finns de som bleker med laser och tycker det är snabbast . Men vi har haft vissa fall där de gjort det och  tänder dött. Inte att rek. vill bara tipsa men man gör som man vill i slutänadn.

    kramisar

  • Trolllycka

    ursäkta felstavningen som jag såg nu :O/  lite bråttom när jag skev ;OD

  • EmmaochTommy

    jag har blivit rekommenderad dentaworks. ska testa nu i veckan;)

  • Jejkej
    EmmaochTommy skrev 2011-03-09 18:38:38 följande:
    jag har blivit rekommenderad dentaworks. ska testa nu i veckan;)
    Hur funkade det, berätta Skrattande
  • Jejkej

    Oh, vad härligt. Jag vill med bleka mina, men usch, var ska jag få tiden ifrån..suck!!

  • Anna89
    Emblas Mamma skrev 2011-03-11 13:21:30 följande:
    Jag har beställt tid för att förnya min blekning till bröllopet nu i alla fall :)
    Kommer ske nästa vecka!
    Vars gör du det? och vad kostar det?
  • Emblas Mamma
    Anna89 skrev 2011-03-14 17:25:53 följande:
    Vars gör du det? och vad kostar det?
    jag gör det hos tandhygienisten,
    kostar 3000 kr första gången, då ingår hur mycket blekmedel man vill, + flertal undersökningar och vanliga undersökningar,
    sen om man vill bättra på blekningen så kostar det bara ett par hundra då man redan har skenorna till tänderna :)
  • Lillalampa

    Köper många produkter och prylar från groupon men absolut bästa produkten jag köpt där var tandblekningen Stella white tandbleknings strips till mig och min man. Ångrar bara att jag inte köpte fler.. :) // Lisa & Peer

Svar på tråden Tandblekning