Inlägg från: MrsT2011 |Visa alla inlägg
  • MrsT2011

    Besviken på Allt om Bröllops läsarbröllop

    Är det bara jag eller kändes det som de svävat iväg fullständigt när man läste senaste numret? Totalt orealistiska bröllop, fick ingen inspiration alls utan blev bara sur för att jag inte är miljonär eller släkt med Carl Larsson.

    Visst, det handlar om att man ska få idéer och tänka utanför boxen, hur långt utanför är ju frågan...
    Och ja, jag är bara avundsjuk...

    - Par nr 1 gifte sig tre gånger, varav den sista på sardinien med mängder av gäster.
    - Par nr 2 hyrde nåt ställe på gröna lund och hade en budget på 1,5 MILJONER kronor.
    - Par nr 3 var på ljuvliga Carl Larsson-gården (har själv besökt den 2 ggr, älskar stället). Ingen annan än de som är släkt med Carl Larsson kan hyra stället.

    Synpunkter på detta?

  • Svar på tråden Besviken på Allt om Bröllops läsarbröllop
  • MrsT2011

    Precis, vad glad jag blir att ni håller med! Här har man gått runt i sin lilla "åh vad nöjd jag är"-bubbla, men när man läser sånt känns ens egna val bara grå och trista... Vi får trösta oss med att vi är realistiska och kommer kunna leva även efter bröllopet. Det där med 1,5 mille kan man ju undra om de hade lånat till, kostar ju för fan som en lägenhet.

  • MrsT2011
    Future Mrs S skrev 2011-02-18 14:15:48 följande:
    Det var faktiskt det första bröllopsmagasinet jag köpte och jag tyckte inte alls att det var kul! Jag fick inga tips utan mest kände att vårt bröllop skulle bli tråkigt i andras ögon om vi inte gör som dom och spenderar en förmögenhet.. kändes som att dom menade att om man inte satsar (pengar) på bröllopet så är det ingen mening med att ha det öht fast dom försökte få fram att så var det ju verkligen inte.. typ dom som hyrde grönalund dom ville dela med sig av sin dag och att alla slkulle ha så kul och bjöd massa gäster men inte sina egna barn? är det verkligen för att dela dagen och inte för att visa upp sig då? köper inte den tidningen igen.
    Som tröst kan jag säga att inte alla tidningar är sådana, det här är första gången jag reagerar så starkt. Men visst, man surfar ju hellre runt gratis här och får tips än skaffar sig tips via skitdyra tidningar med skitdyra tips...

    Ta dig tid att gå igenom ett antal trådar här på forumet istället, här är fullt av goa, påhittiga tjejer som med små medel får till fantastiska bröllop!
  • MrsT2011
    4Juni2011 skrev 2011-02-18 14:20:03 följande:
    Visst får man en känsla av att ens egna bröllop blir trist när man läser sånt..
    Men läste i Ebba Von Sydows blogg blogg.svt.se/ebba/2011/02/40-miljoner-ingen-l.../
    Då blev jag lite mer pepp, att huvudsaken är ju inte vad bröllopet kostar för att det ska vara utan att man älskar varandra
    Precis samma tanke fick jag när jag läste om 1,5 mille-paret på gröna lund. Typ hur fan klarar man av vabbande tisdagar med falukorv när man varit så extravagant och satsat så svulstigt på romantiken?

    Det är ju därför alla par som är med i "the bachelor" separerar, de klarar inte av vardagen utan limousiner och champagne...!
  • MrsT2011
    förlovadflicka skrev 2011-02-18 15:53:59 följande:
    Jag har en bröllopstidning som är typ budgetspecial, kommer inte ihåg vilken det är. Där fanns det tips för hur man kunde få ett bröllop för 20.000. Och det är ju superbra, förutom att de budgetarna inte tog med allt man behöver för ett bröllop! :S 
    Ja men eller hur! Jag minns det reportaget och det var minst sagt haltande, täckte typ hälften av det man behöver. Plus att jag aldrig skulle drömma om att ta ut kuvertavgift, men det är som bekant en helt annan diskussion...

    Vad hände med att "rätta munnen efter matsäcken"? Gäller inte det längre? Är det så himla roligt att bränna föräldrarnas surt förvärvade förmögenhet eller ta ett svindyrt lån?
  • MrsT2011
    prinsessanogrodan skrev 2011-02-18 15:59:15 följande:
    Det jag blir irriterad på i dessa tidningar är att man förmedlar föreställningen att ett "perfekt" bröllop är ett påkostat, ett dyrt bröllop...som att "det perfekta bröllopet" ser likadant ut för alla eller att ett mindre påkostat bröllop inte kan vara "perfekt". Det som är perekt för ett brudpar är ju bara perfekt för just DET brudparet. Jag blir även irriterad på att allt ska vara så himla.....PERFEKT. Det är klart att man vill ha ett bra bröllop, en fin klänning och att alla ska det trevligt osv men just det där att det ska vara PERFEKT, det kan skapa en massa onödig ångest hos blivande brudpar. Man kan så klart sträva efter ett bröllop som är så bra som det bara går och man kan försöka tänka på allt, men att sträva efter perfektion i allt hela tiden från servetter och inbjudningar till tärnans klänning och att allt ska vara perfekt in i minsta detalj....näe, jag varken orkar eller vill hålla på så. Visst jag nojjar också ibland men har som tur är min m2b som lugnar ner mig
    I början av vår planering läste jag boken "Good Enough - bli fri från din perfektionism". Den är så underbart fantastisk att jag finner inte ord, mailade till och med författaren och jublade över vilken livräddare den boken var för mig. Allt behöver inte vara perfekt och dessutom existerar inte perfekt, plötsligt får bröllopsbilen punka eller så blir man kissnödig vid fel tillfälle. Kan man ta sånt med en klackspark istället för att bryta ihop över att det inte blev PERFEKT, då har man verkligen vunnit! Säger som beatles, all you need is love...! Hjärta
  • MrsT2011
    loluna skrev 2011-02-18 18:43:11 följande:
    Jag skickade länken till tidningen...tänkte att det kunder vara nyttigt för dem att läsa...
    Bra idé!! Hade jag inte en tanke på, tur att det finns andra som tänker! Flört
  • MrsT2011
    Millemoj skrev 2011-02-18 19:29:15 följande:
    Visst var det i hela numret av Allt om bröllop en fixering vid dyra påkostade bröllop, men detta kan också vara av intresse att läsa om. Däremot håller jag med om att de borde göra fler reportage om "vanliga" bröllop, trots allt är de flesta köpare av tidningen inte mångmiljonärer med extrema bugdetar.

    Amelias bröllopsmagasin var mycket trevligare och även Bröllopsguiden senaste nummer. I den sistnämnda fanns även reportage med budgetbröllop. Sen är ju frågan om man egentligen behöver alla dessa bröllopsmagasin - den egna goda smaken och tyckandet är väl ändå viktigast på ens egna stora dag! Men visst är det härligt att läsa en tidning som enbart består av positiva och roliga reportage och fina bilder på fina ting!
    Absolut, grejen är ju att hela tidningen är en overload av designer-klänningar och andra svindyra prylar som triggar drömmarna men som stannar vid just drömmar. Jag har alltid trott att hela syftet med läsarbröllopen var att lyfta fram vanliga svenssons mitt i det enorma utbudet av dyra varor och tjänster. Det är just detta som stör mig, att jag verkar ha haft fel på den punkten. Vi svenssons, alltså läsarna, verkar inte platsa i sådana tidningar alls. Man blir ju inte sur av att läsa om dottern Trumps bröllop, kändisbröllop är en helt annan sak.

    Det blir intressant att se om någon från tidningen svarar!
  • MrsT2011
    prinsessanogrodan skrev 2011-02-18 20:10:39 följande:
    Det är precis en sån inställning jag skulle önska att en bröllopstidning skulle förmedla, att ens bröllop inte är förstört för att nåt går "fel". Tyvärr upplever jag att det är väldigt mycket "så här får du ett perfekt bröllop" som förmedlas.
    Word!!
  • MrsT2011

    Ganska väntat att tidningens svar skulle vara lite stelt och lamt...

    Men jag tänkte på detta med att handplocka brudpar från utvalda fotografer. Är det verkligen så?? Jag har varit naiv nog att tro att paret stämmer av med sin fotograf (oavsett om det är hobby eller proffs) att det är ok att bilderna skickas till en tidning, och sedan väljer tidningen läsarbröllop utifrån de par som ansöker om att vara med.

    Om det bara baseras på avtal med svindyra fotografer kommer ju saken i ett nytt läge... "Riktiga" läsare hamnar automatisk ännu mer i skymundan. Vet bland annat en fotograf i stockholm som av någon underlig anledning kan sälja heldagsfotograferingar till den modesta summan 55000 kr. Ni fattar ju själva hur sinnessjukt detta är.

  • MrsT2011

    Ja herregud, ju fler gånger jag läser det där svaret desto mer övertygad blir jag att det är ett standardutskick där de bara bytt ut frågeställarens namn... Så jäkla dålig stil att inte ens komma med ett konstruktivt svar.

  • MrsT2011
    Molle2011 skrev 2011-02-19 00:39:48 följande:
    Åååh vad trött jag blir på alla avundsjuka människor! Det är klart att var och varannan inte har råd med 1,5 miljonersbröllop eller kan bekosta boende för alla gäster i Italien men kan ni inte låna inspiration härifrån? Sno grejer/idéer som man kan göra om för att passa s i n budget? Ett bröllop är väl den mest individuella fest man kan ha, det blir inte sämre bara för att man inte har en miljonbudget. Det är k ä r l e k e n som räknas, glöm aldrig det!
    Ha ha, var det ni som hade bröllopet på gröna lund eller??
  • MrsT2011

    Tack Anna Fürst för ditt svar! Det känns värdefullt för mig som trådstartare att du tog dig tid att läsa och svara. Vi hoppas på en bredare tidning i fortsättningen och att någon av alla oss "svenssons" blir publicerade i framtida nummer. Tror inte att min blivande man är så sugen men jag hade absolut kunnat tänka mig att skicka in bilder från vårt kommande bröllop! =)

  • MrsT2011
    23juli2011 skrev 2011-02-22 22:23:07 följande:
    Ärligt talat jag tycker att alla har råd med ett lyx bröllop men det är inte många som vill eller satsar ordentligt.

    Min blivande friade sommaren 07 och äntligen vi gifter oss nu iår. Jag har bestämt mig för ett bröllop som jag vill ha ,ett bröllop utan kompromisser ,mitt drömbröllop.

    Vi sålde våra lägenheter med lite större vinst och köpte en villa som är egentligen en renoveringsobjekt . Vi lever fortfarande utan fungerande spis,utan golv på andra våningen och utan ett trappräcke. Nästan inga möbler,Jag talar inte ens om våra toa... Med tanke att jag jobbar med heminredningar och design så svider det ordentligt att bo sä här.

     Vi har inte haft  en enda dag ledig i 4 år !!! Jag handlade kläder på Blocket och billiga tyska korvar på LIDL.Bara för att vi skulle få det vad vi drömde om. Vårt bröllop.
    Men äntligen iår dream comes true!
    Vi gifter oss på den vackraste platsen i värdlen i Italien,vi flyger in våra gäster och står för deras boende. Vi kommer att bjuda på den högsta class underhållningen,bästa maten och en rikitig lyxmiljö.
    Jag har jobbat som en häst de 4 år bara för att få allt detta för att uppfylla min dröm.
    Jag har beställt  inbjudan för 12.000 spänn (30 st). Det är skitdyrt men jag vill ha just de inbjudan och inga andra.
    Det kommer gå på 600000 men det spelar ingen roll. Jag vill ha just de skarena ,just den lokal osv och hade det kostat en mille då skulle jag vänta 4 år till och fixat den förbannade mille!!!
    Jag har tänkt igenom varenda detalj .blommor inredningen,musiken,backgrundsmusiken,show efter maten,före maten osv.till ooch med kläder på serveringspersonalen jag har designad själv.
     Så vad jag vill säga med detta är att vi alla har olika prioriteringar och poersonligen jag tycker att det är kul att läsa om olika bröllop med olika budget då skaffar man en bättre uppfattning om man själv vill ha.
    Visst, det får stå för er, men herregud man kan dö imorgon liksom, kan inte fatta att man väljer att leva som en uteliggare bara för att få sitt drömbröllop någon gång i en avlägsen framtid...
  • MrsT2011

    Det är ju inte klokt att det finns folk som prioriterar bort normal levnadsstandard för att kunna leva lyxliv i en vecka. Undra på att det forsar in ansökningar till Lyxfällan och att skuldsanering blivit "normaliserat" på ett väldigt obehagligt och osunt sätt.

    Sen fattar jag inte "23juli2011", vad säger era anhöriga? Hur kan de tacka ja till att ni betalar resa och boende för dem när ni själva bor i ett ruckel? Vi vet redan att om någon av oss skulle råka bli arbetslös imorgon skulle vi snabbt och lätt kunna omvandla bröllopet till en tillställning där gästerna själva väljer och betalar för sin egen mat och dryck, samt dansar till inspelad musik. I så fall hade jag dessutom valt att fixa mitt eget hår och smink. Vips har vi mer än halverat budgeten och alla är nöjda, inte minst vi som kan genomföra vår vackra vigsel trots förändringar i vardagslivet.

    Vad hände med uttrycket "rätta munnen efter matsäcken"? Är det ingen som lever enligt detta nu för tiden? Man måste väl ändå i första hand se till att leva på ett skäligt sätt varje dag, innan man börjar räkna på vilka extravaganser man har råd med...

  • MrsT2011
    23juli2011 skrev 2011-02-23 10:44:13 följande:
    alltså det handlar inte om att leva lyxliv. innan bröllopspalnerna jag var singel och då hade jag ett lyxliv. Lön på 42 k 2:a i Vasastan ,fina märkeskläder ,spabesök osv. Men. Jag sparade ingenting för att jag kunde inte spara,trodde jag iaf.

    När jag gifte mig första gången så jag fick inte ha mitt bröllop utan svärmor fick bestämma. Ja,vi var studenter på den tiden,min man och jag och hade i nga råd med ngn fest alls. Men mina och hans föräldrar ville ha ett bröllop och cashade hela kalaset.  Jag vågade inte säga nåt då eftersom jag hade bara studiemedel på dn tiden. Ne gång talade jag om för min mamma om mina flickdrömmar om en princessböllop och då sa hon att jag skulle komma ner på marken . "Glöm inte att du heter Svensson och inte Bernadotte " sa hon till mig då "och din man heter Sköld och inte Kruger".."Sluta med de dumheterna och berätta inte för ngn"
    Sedan dess jag var bjuden på en del bröllop och varje gång tänkte jag " Åh,Jag hade kunnat också ha så" "Är jag mindre värd?"Min man va skitsur på mig för det och vi bråkade nåstan varje gång vi var på väg hem från bröllopsfesten.

    Nu har jag träffat en kille som jag känner är min andra hälft. Han förstår och stötter mig med mina bröllopsplaner. Jag vill  bara ha en dag på mina villkor,en dag  jag har alltid drömt om hela mitt liv,en dag som jag vill dela med mina gäster som är också noggrant utvalda. Alltså jag har väldigt många vänner men jag bjuder bara de som har spelat en stor rolll i mitt liv, som har hjälpt mig när jag behövde det,som stötte mig mkt under min turbuletna skilsmässa t.ex. eller inte minst i mina " galna "bröllopsplaner. De som trodde på att jag skulle få ihop det till slut det är de som är välkomna att dela med mig denna dag. Jag vill inte utsätta de för onödiga kostnader bara för att jag har bestämt mig för Italien och det är därför jag står för flyg och boende.Jag vill se de  allihopa och inte bara de som har råd . Bland mina gärstert finns inte en enda människa som jag måste bjuda av politiska skäll och det tycker jag en riktigt lyx.
    Visst det fanns såna som skrattade rakt ut och kallade mig för omogen och galen.Men sånt stör mig inte så mycket.

    Sedan jag är inte så bra på smink och frisyr så jag skulle aldrig kunnat fixa det själv och jag vill vara så snygg det går på bröllopskort .så det är inte en option.
    Det är precis som du sa "2010" att vikitigast att det blir som jag hade tänkt mig. Men jag känner att med 4 år av planeringen går inte att misslyckas.
    Sedan det är inte så jätte livsfarlig att bo i vårt hus eftersom vi använde inte alls övervåningen men efter bröllopet vi ska absolut fixa ett räcke och golv så att vi kan flytta in dit:)
     Sedan det är inte lyx för "lyxens skull". T.ex vi ska ha en orketsetr till ceremonin som kostar 5,5 . Det finns rätt många andra som tar mycket mindre men just denna orkester är speciell för oss. De spelade när jag och min m2b träffades första gången. Det var på piazza S.Marco i Venedig och jag stog där bland publiken och lyssnde på deras fantastisk framträdande. Det var då våra blickar(min och m2B) möttes för första gången. Därför det var givet att det är de som ska spela och inga andra. 
    och till slut. Det är mycket roligare att spara till ett bröllop än till en bil el solsemeter. enligt mig iaf:)
    Ja som sagt det får stå för er, själv håller jag med din mamma...
  • MrsT2011
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2011-02-23 14:19:47 följande:
    23juli2011, kul att höra om era planer
    Låter toppen ju! Vilket bröllop!
    Ni andra, hon berättar bara hur de gör. Sluta vara så dömmande. Är väl kul att folk delar med sig om hur de gör för att få sitt drömbröllop
    Säger du "guuud så fantastiskt" varenda gång folk kommer med helt galna förslag som helt saknar verklighetsförankring? Jag gör det inte i alla fall. Jag håller med 2010 2010 ovan, det är skillnad mellan att ha råd och att få för sig att alla ens pengar ska gå till ett bröllop. (Som varar i EN dag.)
Svar på tråden Besviken på Allt om Bröllops läsarbröllop