• Agape

Ni som har en briljantslipad diamant, vilken diameter resp ct har ni? Visa gärna din ring med bild!!!

Har nog fastnat för briljantslipad diamanter men är så osäker på vilken storlek på diamanten man ska välja.

Har sett att det finns listor på ct vs diameter på brilanten men tycker ändå att det verkar skilja på storlek när man prövar ringar.

Vilken diameter har ni på er briljant och vilken ct är det då? Nämn gärna om ni har en infattning som ger extra bredd!

Och visa gärna bild!!! Skrattande

• Svar på tråden Ni som har en briljantslipad diamant, vilken diameter resp ct har ni? Visa gärna din ring med bild!!!
  • mjlove

Jag var/är också väldigt rädd för att tappa den men jag försöker vara försiktig i den mån det går. Jag har inte på mig den hela tiden, utan jag tar av den när jag är hemma, på gymet eller då jag gör saker som kan utsätta den för slitage, tex: då jag diskar, tvättar eller grovstädar.

Ibland fastnar jag i saker, eller tom river mig själv men som sagt så är jag väldigt försiktig med den handen när jag har på mig den. 
    Jag var så nojjig att jag gick in till juveleraren efter 1 år (då vi skulle köpa vigselringen) och pratade med honom om min oro om att jag skulle kunna tappa den. Han sa då att den sitter fast väldigt hårt och den ramlar inte av så lätt såvida inte den utsätts för enorm påfrestning. Men han sa också att om jag är så nervös så kan jag ta in den 1 gång om året för att säkra att den verkligen sitter på plats. Dock sa han att detta egentligen inte är nödvändigt men han sa väl så då han ville lugna mig. Han sa även att jag då och då skulle känna på diamanten, IFALL den mot förmodan skulle utsättas för så pass mycket slitage så att den skulle bli lite lös. Den ramlar då inte av direkt utan den blir lite "vinglig".

• 2011

Jag köpte en 0,83C till min blivande. den är 6mm bred (själva diamanten). Bredden är inte samma för alla briljantslipade diamanter med samma carat. Diamantens vikt mäts i carat, bredden beror sedan på hur just den diamanten slipats. Det är viktigt att du tänker på slipningens kvalitet. Ju bättre slipning desto mer ljus reflekterar diamanten.

• Emblas Mamma
    missi80 skrev 2011-02-16 22:20:18 följande:
    Jag tycker också det är svårt att få en uppfattning om storleken. Har dock nästan bestämt mig för en briljant på 0,37 som då är 4,6mm i diameter...
    Eileme skrev 2011-02-16 22:11:16 följande:
    Jag har bild i mitt galleri, mittstenen är på 0.3ct och sidostenarna på 0.03ct.
    Vet inte diametern på den stora, men de små stenarna är på 2mm st.

Svårt att se kanske, men lite uppfattning kanske du kan få?
    jag förstår inte alls detta systemet.
    Jag vill med ha en diamant. Men hur kan en sten på 0.03ct vara hela 2 mm om en sten på 0,37ct är 4,6mm!?
    Någon som kan reda ut hur stora egentligen stenar är så man vet vad man vill ha?
    Jag vill ha en mellanstor sten i alla fall.. Gärna 5mm i diameter..
  • kaffeälskaren

Emblas mamma om du vill ha en sten som är så stor i diameter så kommer den behöva vara över 0,5 ct om jag har fått saken rätt för mig.

• Emblas Mamma
    Eileme skrev 2011-02-17 17:53:57 följande:
    Här kan du hitta en storlektabell för brilliantslipade diamanter:

www.vigselring.nu/diamanter.htm
    ahaa! det hjälpte en hel del! :)
    Men om man skulle bestämma sig för att ha safirer eller liknande - kan man fortfarande använda dessa mått på?
    Eller gäller det bara diamanter? :)
  • MinnieA
    2011 skrev 2011-02-17 13:26:57 följande:
    Jag köpte en 0,83C till min blivande. den är 6mm bred (själva diamanten). Bredden är inte samma för alla briljantslipade diamanter med samma carat. Diamantens vikt mäts i carat, bredden beror sedan på hur just den diamanten slipats. Det är viktigt att du tänker på slipningens kvalitet. Ju bättre slipning desto mer ljus reflekterar diamanten.

Otroligt vacker ring! Var har du köpt den?
  • 2011

Förlovningsringen (Solitärringen) köpte jag på JamesAllen.com. Själva ringen är rundare än den ser ut på modellen på deras webbsida. (ringen på sidan är utan diamant. Det måste man köpa till.)
    www.jamesallen.com/engagement-rings/solitaire-rings/ring/item_57-3767_design.asp

Vigselringen (som solitären sitter innuti) Specialbeställde jag hos en smed i Florida då vi hade svårt att hitta en ring som kunde sitta mot solitärringen utan att glappa. Båda ringarna är i platina, men man kan få solitären i rött eller vitt guld också.

• majflicka

Nu verkar du ju redan fått svar på din fråga i o m tabellen Glad men jag tror ändå liksom 2011 att det skiljer sig lite åt trots detta. Min briljantslipande diamant på 0,7 carat är  strax under 6mm. Jag har en sex-klo infattning som inte är inräknad i detta. Jag kan försöka ordna bild...

• fialia

Tabellen är ett bra mått sedan skiljer det på olika diamanter och det beror på hur slipnningen är. Misstänker att tabellen är för stenar som är optimalt slipade, dvs reflekterar mycket ljus. Min är aningens grunt slipad. Den är av kvalite good. Juvelerarn som gjorde min ring rekommenderade att inte ha sämre slipning än detta. Hon sa att man i princip inte ser skillnad på good och very good. Det finns dock även excellent men det är inte så vanligt. För mig var färgen och clarityn dock viktigt.....

• Agape
    2011 skrev 2011-02-17 13:26:57 följande:

majflicka skrev 2011-02-21 09:27:20 följande:
    Nu verkar du ju redan fått svar på din fråga i o m tabellen Glad men jag tror ändå liksom 2011 att det skiljer sig lite åt trots detta. Min briljantslipande diamant på 0,7 carat är  strax under 6mm. Jag har en sex-klo infattning som inte är inräknad i detta. Jag kan försöka ordna bild...
    Ok, ja då är det som jag misstänkte att man inte kan gå helt på listorna.
    Hur är det att köpa ringar från USA? Är det prisvärt eller ligger kostnaderna med sten osv  på ungefär detsamma? Har en vän som är ofta där som har erbjudit sig att köpa ring om jag vill men tycker det känns lite svårt när jag inte vet med storlekar, diamanter osv. Så är det inte stora skillnader i pris så kanske det är bättre att köpa här i sverige...
  • Agape
    majflicka skrev 2011-02-21 09:27:20 följande:
    Ja, bild gillas!
    fialia skrev 2011-02-21 10:00:29 följande:
    Tabellen är ett bra mått sedan skiljer det på olika diamanter och det beror på hur slipnningen är. Misstänker att tabellen är för stenar som är optimalt slipade, dvs reflekterar mycket ljus. Min är aningens grunt slipad. Den är av kvalite good. Juvelerarn som gjorde min ring rekommenderade att inte ha sämre slipning än detta. Hon sa att man i princip inte ser skillnad på good och very good. Det finns dock även excellent men det är inte så vanligt. För mig var färgen och clarityn dock viktigt.....
    Hmm vad är good och very good, inte ct då utan cut? Jag fick erbjudande om Tw/vvs är det good eller very good eller inget av dem? Detta är ju en hel vetenskap!
  • TheD
    Agape skrev 2011-02-21 11:56:09 följande:
    Ja, bild gillas!
    Hmm vad är good och very good, inte ct då utan cut? Jag fick erbjudande om Tw/vvs är det good eller very good eller inget av dem? Detta är ju en hel vetenskap!
    Om jag säger så här; det finns ingen anledning att klaga om du får en ring med TW/vvs ;)

Kika här så förstår du www.diamantia.com/shop/

TW står för Top Wesselton = sällsynt vit  :D Men läs så hoppas jag du förstår :)
  • fialia
    Agape skrev 2011-02-21 11:56:09 följande:
    Ja, bild gillas!
    Cut - ex briljant, princess
    Coulor - ex river, top wesselton, wesselton etc
    Carat - storlek i vikt. Diameter kan alltså inte översättas direkt till carat.
    Clarity - ex IFinternally flawless, vvs Very very small inclusions, vs very small inclusions. Si (kommer inte ihåg vad det står för och Pique (inclusions synliga med blotta ögat).

Slipningens kvalite är utöver detta. Om man tänker en brilant så kan den vara olika djup. optimalt är briljanten slipad så att ljuset som träffar stener bryts så att det studsar ut ur stenen igen. Här står en del.... http://www.truthaboutdiamonds.com/truth-about/diamond-cut/

Om du vill designa en egen ring (för mig blev det billigare att göra det) kan man köpa en sten i riktigt bra kvalite. Själv köpte jag en briljant, 0,43 carat River, VVS. Slipningen var good. Om du bor i Stockholm kan jag rekommendera att kika på Kaplans. Min sten hade ett internationellt certifikatoch det känns ju alltid tryggt!.
  • 2011
    Agape skrev 2011-02-21 11:49:44 följande:
    Ok, ja då är det som jag misstänkte att man inte kan gå helt på listorna.
    Hur är det att köpa ringar från USA? Är det prisvärt eller ligger kostnaderna med sten osv  på ungefär detsamma? Har en vän som är ofta där som har erbjudit sig att köpa ring om jag vill men tycker det känns lite svårt när jag inte vet med storlekar, diamanter osv. Så är det inte stora skillnader i pris så kanske det är bättre att köpa här i sverige...
    Ja man kan spara rejält med pengar på att köpa i USA. När jag värderade ringen i Sverige värderades den till ungefär dubbla priset. Men köp inte en ring i en vanlig butik i en galleria eller så. Då är risken stor att du får dålig kvalité. Läs på ordentligt om diamanter innan du köper. Jag satsade på en ideal cut (bästa slipningen) men sparade lite pengar på att satsa på färgen H (Jag tycker en väl slipad H ser bättre ut en en mindre väl slipad G). På vissa sidor (bland annat där jag handlade) kan man se bilder på de faktiska diamanterna. Det tycker jag är att föredra då siffrorna på certifikatet inte säger hela sanningen.

När det gäller storlek så finns det konverteringstabeller mellan svenska och Amerikanska mått. Det är inte så fasligt dyrt att ändra storleken heller (kostade ett par hundra i USA i alla fall).
Svar på tråden Ni som har en briljantslipad diamant, vilken diameter resp ct har ni? Visa gärna din ring med bild!!!