Agape skrev 2011-02-21 11:56:09 följande:
Ja, bild gillas!

fialia skrev 2011-02-21 10:00:29 följande:
Tabellen är ett bra mått sedan skiljer det på olika diamanter och det beror på hur slipnningen är. Misstänker att tabellen är för stenar som är optimalt slipade, dvs reflekterar mycket ljus. Min är aningens grunt slipad. Den är av kvalite good. Juvelerarn som gjorde min ring rekommenderade att inte ha sämre slipning än detta. Hon sa att man i princip inte ser skillnad på good och very good. Det finns dock även excellent men det är inte så vanligt. För mig var färgen och clarityn dock viktigt.....
Hmm vad är good och very good, inte ct då utan cut? Jag fick erbjudande om Tw/vvs är det good eller very good eller inget av dem? Detta är ju en hel vetenskap!
Cut - ex briljant, princess
Coulor - ex river, top wesselton, wesselton etc
Carat - storlek i vikt. Diameter kan alltså inte översättas direkt till carat.
Clarity - ex IFinternally flawless, vvs Very very small inclusions, vs very small inclusions. Si (kommer inte ihåg vad det står för och Pique (inclusions synliga med blotta ögat).
Slipningens kvalite är utöver detta. Om man tänker en brilant så kan den vara olika djup. optimalt är briljanten slipad så att ljuset som träffar stener bryts så att det studsar ut ur stenen igen. Här står en del....
http://www.truthaboutdiamonds.com/truth-about/diamond-cut/
Om du vill designa en egen ring (för mig blev det billigare att göra det) kan man köpa en sten i riktigt bra kvalite. Själv köpte jag en briljant, 0,43 carat River, VVS. Slipningen var good. Om du bor i Stockholm kan jag rekommendera att kika på Kaplans. Min sten hade ett internationellt certifikatoch det känns ju alltid tryggt!.