• MinnieA

Hur mycket ska vi köpa?

Är det ngn som har koll på hur mycke alkohol det kan gå åt till 55 pers? plus minus ngn som är gravid och vissa som inte dricker.

Vi tänkte bjuda på

Vin (rött och vitt vad dricks det mest av eg?)
    Öl
    Cider
    Avec
    2 olika drinkar

Vi har verkligen försökt själva men kan inte komma fram till ngt :-/ självklart är ju alla sällskap olika men
    kanske har du haft bröllop i samma storlek och har ett hum om hur mycket vi ska köpa in?

TACK!

• Svar på tråden Hur mycket ska vi köpa?
  • hysch

Jag har räknat så här till typ 50 pers:

Ca 70 öl, 4 boxar vin, 8 flaskor bubbel, 2-3 flaskor vodka, 2-3 flaskor likör el annnat för drinkar, groggvirke/alkoholfritt alternativ och så någon flaska whiskey och något mer till avec och bar.

Men som sagt, alla sällskap är olika!

• Spring2011

Vi har haft lite samma funderingar till vårt bröllop och då frågat släkt som gift sig ganska nydligen och de hade använt sig av systembolagets rekommendationer enligt följande för middag:

Champagne eller mousserande ger ca 7 - 8  glas /flaska

Vitt vin ger ca 6 - 7 glas/ flaska

Rött ger ca 5 - 6 glas/ flaska

Avec ( 4 cl) ger ca 12 - 17 glas beronde på om det är 50 eller 70 cl.

Öl 33 cl 1 - 2 glas , 50 cl 2 glas

Beräkna fördrink 2 glas/person. Vid servering av dricka till mat så beräkna 1 öl/glas av vin till förrätt sen kna det ju vara så att ngn vill fortsätta dricka vitt ist för rött.
    Beräkna två glas rött (plus lite till) / person till varmrätt

Har ni självservering går det åt mer enligt systembolaget kan man då räkna en halv flaska/ person. 

Kanske blev väldigt osammanhängande men kanske kan vara till ngn hjälp :)

Men som sagts tidigare det varierar ju från sällskap till sällskap! 

• hysch

Jaa, jag har utgått från ungefär samma siffror, och räknat typ 5:or på drinkarna, glömde skriva det :)

• Spring2011

Bra då e vi ju iaf två som kommer förse gästerna med dricka utifrån liknande beräkningar :)
    Ja drinkarna blir nog 5: or här med lagom så ;)

• Zelmah
    hysch skrev 2011-02-15 18:21:17 följande:

Jag har räknat så här till typ 50 pers:

Ca 70 öl, 4 boxar vin, 8 flaskor bubbel, 2-3 flaskor vodka, 2-3 flaskor likör el annnat för drinkar, groggvirke/alkoholfritt alternativ och så någon flaska whiskey och något mer till avec och bar.

Men som sagt, alla sällskap är olika!

det lät lite väl lite tycker jag... 2 glas vin (24glas per box) och knappt 1 1/2 öl per person... är det 1l eller 0,7l sprit i vodkaflaskorna?
    Men ni kanske inte ska ha festen så länge, då går det ju kanske inte åt så mkt om gästerna går hem tidigt. Alla e ju olika men för oss hade nog drycken varit slut redan vid 9-tiden i så fall... men man känner ju sina gäster bäst själv :)
  • hysch
    Zelmah skrev 2011-02-15 19:04:19 följande:
    det lät lite väl lite tycker jag... 2 glas vin (24glas per box) och knappt 1 1/2 öl per person... är det 1l eller 0,7l sprit i vodkaflaskorna?
    Men ni kanske inte ska ha festen så länge, då går det ju kanske inte åt så mkt om gästerna går hem tidigt. Alla e ju olika men för oss hade nog drycken varit slut redan vid 9-tiden i så fall... men man känner ju sina gäster bäst själv :)
    Jag har räknat med att ungefär hälften av våra gäster är sådana som bara dricker till maten, och hälften är sådana som festar lite mer. Det är räknat på 20 öldrickare och 25 vindrickare har jag för mig, och sen då 4-5 st alkoholfria :)
  • Zelmah

ok! Glad

ja det är ju så olika i olika sällskap.. Jag vet att de flesta av våra gäster kommer att dricka mer än 4 enheter var. Vissa häller kanske i sig 8-10 öl men sen kanske nån annan iofs "bara" dricker 4 glas/burkar (typ farmor o farfar) annars är de flesta av våra gäster ganska törstiga hehe :) ... det är en som kommer att vara gravid eller nyförlöst (hoppas att det inte krockar!)  annars kommer resterande 73 gäster att dricka o lämna bilen hemma.
    Vi har inte beräknat mängden och hur mkt av vad vi ska köpa ännu men vi kommer nog att räkna ca 8 enheter per person i snitt. Det kommer bli en lååång fest så då hinner man ju dricka en del utspritt på kanske 8-10 timmar... Men vi vill ju också att det ska vara ett rejält partaj och vill inte riskera att folk går hem tidigt pga av att drickan är slut... hellre att vi får mycket över istället känner vi.

• hysch

ja, vi planerar också att köpa mer än vad vi tror oss behöva, om inte annat lär det gå i vid ett annat tillfälle :) Det är nog en bra tumregel också, att räkna på vad man behöver och sedan köpa mer än så :)

• Zelmah
    hysch skrev 2011-02-15 20:32:46 följande:
    ja, vi planerar också att köpa mer än vad vi tror oss behöva, om inte annat lär det gå i vid ett annat tillfälle :) Det är nog en bra tumregel också, att räkna på vad man behöver och sedan köpa mer än så :)
    precis, blir det över har man ju en bra anledning att ha lite fest igen :D
  • hysch
    Zelmah skrev 2011-02-15 20:44:51 följande:
    Haha! Precis, alltid bra att ha en ursäkt i gömmorna ;)
  • MinnieA

Tack för alla svar! Ska sätta mig och räkna på lite olika alternativ :)

• MinnieA
    Zelmah skrev 2011-02-15 20:44:51 följande:
    Du har så rätt så! Min syster fyller år 2 dgr efter och jag i Juli så drickat kommer nog gå åt ändå
  • Sebastiána

Det är så svårt det där. Vi räknar med:

1 glas mousserande till välkomst/brudskål 1 glas vin till förrätten (räknar på 6 glas/flaska vitt) 2 glas vin till huvudrätten (räknar på 5 glas/flaska rött)
    - plus lite extra vin om någon vill ha ett glas till eller vill ha vitt till huvudrätten 4 cl avec/person till kaffet 3 st öl/person 2 st cider/person 2 st drinkar/person Vi bjuder 60 personer men har räknat på 40 personer när det gäller öl, cider och drinkar eftersom några bara vill ha öl, andra bara cider och drinkar och ett gäng inte dricker alkohol alls.

Utöver ovanstående tänker vi köpa in stora mängder mineralvatten och läsk, samt ha vatten utan kolsyra i bringare på borden.
  • Sebastiána
    hysch skrev 2011-02-15 18:35:10 följande:
    Jaa, jag har utgått från ungefär samma siffror, och räknat typ 5:or på drinkarna, glömde skriva det :)
    5:or blir ju praktiskt. Då kan man använda ett halvdecilitersmått när man mäter upp. Hur mycket läsk/tonic eller liknande har ni i? 2 dl, 3 dl? Jag tycker det är svårt att veta vilken mängd som blir bra. Det ska ju inte bli för starkt, men inte heller bli utspätt.
  • hysch
    Sebastiána skrev 2011-02-17 14:45:22 följande:
    5:or blir ju praktiskt. Då kan man använda ett halvdecilitersmått när man mäter upp. Hur mycket läsk/tonic eller liknande har ni i? 2 dl, 3 dl? Jag tycker det är svårt att veta vilken mängd som blir bra. Det ska ju inte bli för starkt, men inte heller bli utspätt.
    Bra fråga. spontant skulle jag säga att typ 2,5 dl skulle vara lagom på en femma, men jag vet inte riktigt.  Kör en provkväll? Blanda några olika drinkar i olika styrkor så ni får smaka? :)
Svar på tråden Hur mycket ska vi köpa?