• Emmilie87

Vad ska vi ge till gästerna?

Hej!

På vårt bröllop ska vi göra små presenter till varje gäst. Har beställt organzapåsar i guld med vita snören. Men jag vet itne vad vi ska lägga i dem. Tänkte först lägga i godis, men det känns så vanligt.

Har nån nåt tips?

Och om vi lägger godis i påsarna, vad ska det vara för nåt? Det får inte bli för dyrt. :P

• Svar på tråden Vad ska vi ge till gästerna?
  • Sebastiána

Det bästa tipset är att lägga sådant som folk faktiskt kan ha användning för. Om ni inte vill lägga i godis så varför inte en tvål eller té ellerliknande. Det får inte plats så stora saker antar jag och det är lika bra det. Glas med brudparets namn  och bröllopsdatum ingraverat tex är knappast en hit - det är väl därför så många väljer just godis. Om det får plats hade det kanske varit kul med en lyckokaka i varje påse?

• Emmilie87
    Sebastiána skrev 2011-02-14 08:44:45 följande:
    Det bästa tipset är att lägga sådant som folk faktiskt kan ha användning för. Om ni inte vill lägga i godis så varför inte en tvål eller té ellerliknande. Det får inte plats så stora saker antar jag och det är lika bra det. Glas med brudparets namn  och bröllopsdatum ingraverat tex är knappast en hit - det är väl därför så många väljer just godis. Om det får plats hade det kanske varit kul med en lyckokaka i varje påse?
    Tack för tipset.

Dessvärre blir t.ex även en tvål svår att få plats med.

Fler tips? :D
  • loluna

tia-lotter? :) Nyckelband med ert foto i?
    Vi har ju bara var sitt vittne med oss och de ska få varsitt smycke fårn Björg...

• loluna

Lotter där man kan vinna överbliven tårta ;)

• Emmilie87
    loluna skrev 2011-02-14 10:21:52 följande:
    Hahah, det lät kul! Kan du inte utveckla lite? :P
  • förlovadflicka
    loluna skrev 2011-02-14 10:21:52 följande:
    Haha, fy vilken grym idé :D
  • loluna

:) Jo, man lär ju säkert få en massa tårta över (eller annan mat). Det som är över kan man dumpa på den övelyckliga lotterivinnaren :) (så slipper ni ta hand om det och äta det hela nästkommande vecka).  Man kan ju själv tillverka lotter (kanske t.o.m. i samma färgtema?) genom att vika små papperslappar, där det står vad man får (överbliven tårta, överblivna ljus/sertter, överbliven bestman...?)
    Kan vara en rolig moment om inte annat =)

• loluna

Billigt, miljövänligt och bekymmerfsfritt!

• Chicita

När det gäller godis så kan ni prata med någon affär som säljer lösgodis och fråga om ni kan få köpa en hel låda av en sort.
    Fudge brukar kunna vara rätt bra, den kladdar inte men är lite lagom lyxig och de flesta gillar det.
    Om bitarna är för stora så är dom enkla att dela med en kniv också...

Tycker idén med lotter var jättebra :)
    Vi kommer att köpa in några tillbringare (eller tja amforor heter det väl) i stengods som står på borden med vatten eller alkoholfri dryck. Dessa kommer vi sen att ha som priser i bröllopsbingot och ordflätan.
    Du kan ju annars lägga små "uppgifter" i vissas påsar och i de andras är det bara ett tack för att dom delar er dag.
    Alltså så alla får en vikt lapp i sin påse, men vissa får ett uppdrag...
    Dom hade så på ett bröllop vi var på.
    En skulle agera "värd" vid sitt bord. Alla tyckte att han var en toppenkille, han hämtade vatten och vin till oss, serverade oss. Lät oss gå först i kön till buffén när det var vår tur osv...
    En annan tjej skulle prata engelska, men bara ibland...
    Jag skulle presentera mig med fel namn och sen rätta till det...

Bara småsaker som man inte behöver göra om man inte vågar. Så har man nåt sånt får man ju tänka på vem man ger uppdragen till i och för sig...

• förlovadflicka
    loluna skrev 2011-02-14 10:32:53 följande:
    :) Jo, man lär ju säkert få en massa tårta över (eller annan mat). Det som är över kan man dumpa på den övelyckliga lotterivinnaren :) (så slipper ni ta hand om det och äta det hela nästkommande vecka).  Man kan ju själv tillverka lotter (kanske t.o.m. i samma färgtema?) genom att vika små papperslappar, där det står vad man får (överbliven tårta, överblivna ljus/sertter, överbliven bestman...?)
    Kan vara en rolig moment om inte annat =)
    Det är verkligen en jättekul idé... Fast undrar hur mycket grejer vi kommer få över eftersom vi ska vara på restaurang... Tål att tänkas på :)
  • Moster Stina
    Chicita skrev 2011-02-14 10:45:04 följande:
    När det gäller godis så kan ni prata med någon affär som säljer lösgodis och fråga om ni kan få köpa en hel låda av en sort.
    Fudge brukar kunna vara rätt bra, den kladdar inte men är lite lagom lyxig och de flesta gillar det.
    Om bitarna är för stora så är dom enkla att dela med en kniv också...

Tycker idén med lotter var jättebra :)
    Vi kommer att köpa in några tillbringare (eller tja amforor heter det väl) i stengods som står på borden med vatten eller alkoholfri dryck. Dessa kommer vi sen att ha som priser i bröllopsbingot och ordflätan.
    Du kan ju annars lägga små "uppgifter" i vissas påsar och i de andras är det bara ett tack för att dom delar er dag.
    Alltså så alla får en vikt lapp i sin påse, men vissa får ett uppdrag...
    Dom hade så på ett bröllop vi var på.
    En skulle agera "värd" vid sitt bord. Alla tyckte att han var en toppenkille, han hämtade vatten och vin till oss, serverade oss. Lät oss gå först i kön till buffén när det var vår tur osv...
    En annan tjej skulle prata engelska, men bara ibland...
    Jag skulle presentera mig med fel namn och sen rätta till det...

Bara småsaker som man inte behöver göra om man inte vågar. Så har man nåt sånt får man ju tänka på vem man ger uppdragen till i och för sig...

Vilkna jätteroliga idéer! Har klippt in dem i min bröllopstipssida!
    Tack!
  • Chicita
    Moster Stina skrev 2011-02-14 12:15:02 följande:
    Vilkna jätteroliga idéer! Har klippt in dem i min bröllopstipssida!
    Tack!
    Varsegod...Glad
    Jag försöker se alla idéer som bra, även de som är dåliga kan man ju få egna idéer av... 
    Jag har en vän som är livrädd för att lämna idéer, för hon är rädd att man ska såga dom.

Nu är hon en sån som kan säga att man borde kasta vattenballonger på brudparet, eller att det skulle kunna vara kul att duka och "glömma besticken" och låta serveringspersonalen komma ut med sånt när dom serverar...
    mm mm...

Hennes idéer är alltså generellt rätt kassa ;)
    Men hon förstår inte att jag kan få spin-off-idéer av det. Så istället för att komma med idéer som jag inte kan genomföra, så surar hon för att jag inte genomför dom... Istället för att se att tanken med att glömma besticken eller att kasta vattenballonger, så fick jag idén att gömma en hink vid vårt honnörsbord. Och när en av  servitriserna kommer för att fylla på rödvin så "råkar hon hälla det i mitt knä" (alltså i hinken som inte syns)...
    Vi ska bara se hur mycket det skvätter och om det går att göra så det ser realistiskt ut *S*

Men men... Det var ju inte så hon menade, alltså har jag bara sågat hennes idé och eftersom jag sågar hennes idéer så tycker jag att hon är dum i huvudet *suck* Tungan ute 
  • plankton

Vi var på ett bröllop där många sov kvar så vi fick små "överlevnadspåsar" med ipren, minttabletter, tandborste, vätskeersättning  (sen kommer jag inte ihåg mer men det var lite såna grejer). Jag tyckte det var kul men kanske inte nåt man har i fina organzapåsar på borden - eller så är man lite galen och har det Glad

Svar på tråden Vad ska vi ge till gästerna?