hur mycket kontrollerar ni på det som händer på Dagen och hur mycket lämnar ni över till andra?
ja- berätta gärna.. jag är en kontrollfreak samt även en person som inte vill besvära andra :(
ja- berätta gärna.. jag är en kontrollfreak samt även en person som inte vill besvära andra :(
Jag har en förhoppning om att inte behöva ha kontroll alls på själva bröllopsdagen. Dagen innan ska vi dock duka och fixa festlokalen och köra dit dryck och efterrätt och sånt. Men själva bröllopsdagen ska svärmor vara barnvakt (inklusive natten). Min svägerska ska ha kontakt med toastmastern inför att vi anläder till festlokalen och alla gäster och toastmastern kommer se till att middagen rullar. Och ha kontakt med cateringen och se till att bubblet serveras. Vi ska inte ha något värdpar, men förväntar oss att toastmastern och vår toastmadame liksom ska se till att dryck och mat flyter på.
Om de tappar ett fat med kött eller bränner kokkorvarna så vill jag inte veta om det, jag vill bara sitta och vara lycklig.
Det enda vi själva liksom ska ha koll på är att beställa en taxi till hotellet när det börjar bli dags. Och att slappna av och njuta, själv dagen kommer nog svischa förbi. Jag vet inte hur det kommer kännas med vår då ett år gamla kille, men jag räknar med att det kommer kännas hur bra som helst eftersom svärmor och han är som ler och långhalm.
Men, vi har såpass lång tid kvar att planera och ordna på så det känns rätt så långt. Jag menar, man kan inte göra så mycket om nån plötsligt får magsjuka eller inte kan komma så då kommer jag inte göra om nån bordsplacering eller så utan räknar med att toastmastern ser till att folk fyller upp de tomma platserna. Skulle maten strula så räknar jag med att de ringer Ica Maxi och fixar lite kallskuret eller åt sånt.
Visst har man en tanke om hur det ska bli och vi vill planera, men när det kommer till kritan så vill jag att folk ska vara mätta av god mat, ha det bra under middagen och sedan dansa, skratta och prata under festen och minnas att det var ett skoj bröllop. Då kvittar liksom det där lull-lulliga om du förstår vad jag menar. Det kommer det i alla fall inte vara nån som saknar.
Jag är fröken Kontrollmed stort "K" ;) Mina föräldrar kommer vara basen för hela dagen sen har vi toast madame som kommer ha sina sysslor och hennes jobb oroar jag mig inte för. Vi har valt ut rätt folk för att ordna dagen men som min syster sa:"Omn¨got inte är som du vill ha det den dagen kommer du döda folk!" Något sånt ja....
Vi kommer vara med dagen innan och klä stolarna och kanske börja med dekorationen men sen får vi nog gå eftersom vi inte ska se för mycket. Mamma och pappa ska dekorera Limousinen då jag sa att det var ok att vi inte vet hur den kommer se ut. Lite överraskningar ska det vara men inte för mycket. Jag är inte en person som älskar överraskningar precis :p Det gick bra på min student så...! Mina föräldrar har koll på vad vi gillar <3
Vi ska bara hänga med den dagen. Bli skjutsade, uppvaktade....Jag kommer vara balens Drottning :D haha
Mina svärföräldrar sa "ni ska inte behöva fixa någonting". Är så glad att jag arbetat bort mer och mer av mitt kontrollbehov under de senaste 6 åren. Idag klarar jag nog av att låta alla andra ordna saker och ting och själv bara njuta. Det hade aldrig gått för 7 år sedan. Men som svar på frågan så, det allra mesta lämnas bort. Tror bara vi kommer fixa det som direkt berör oss själva. Frisör, smink, kläder, blommor...
Jag är också sån som vill ha koll på allt jämt, men jag har mer och mer kunnat släppa att ha koll på allt på bröllopsdagen. Man kan oroa sig för massa saker, men vi har förberett oss så gott vi kan så att vi inte ska behöva göra det. Vi har en jätte bra toastmaster och lokalen vi hyrt har bröllop i princip varje helg och har hittills varit jätte proffsiga! Och andra grejer som hår/smink, fotograf och sådant har jag folk jag litar på som fixar också, så jag ska verkligen försöka släppa allt!
Så planera bra innan och gå igenom med folk och så, och försök ställa in dig på att det faktiskt kommer gå precis lika bra utan att du också ska fixa med allt där det redan finns andra som fixar.
På själva bröllopsdagen lämnar vi allt till några vänner. Men innan så försöker vi nog styra så mycket vi kan. Sedan är det dags att släppa det och bara njuta.
Innan bröllopsdagen, all planering m.m, där är vi stenhårda - vi styr, bestämmer och kontollerar varje detalj. På själva dagen lämnar vi över den stora delen till serveringspersonalen och några uppdrag (som toastmaster och husvärdar som håller koll på övernattande gästers ve och väl) överlämnar vi till jämnåriga syskon och kompisar, inte föräldrar eller äldre släktingar. Jag tror att vi allihop på så sett får en njutningsbar dag. Och det som går åt pepparn får gladeligen göra det, sånt roligt ska man ju oxå ha att minnas...
Jag lagar all mat dagarna innan, men på själva bröllopsdagen har vi lämnat över allt till min syste, våra barn och personalen, eftersom vi själva ska fotograferas. Håller dock på och skriver tydliga anvisningar om uppläggning av mat, dukning och andra dekorationer.... Är också ett kontrollfreak.
Kommer som så många andra säger att försöka lämna över i stort sett allt till andra under dagen.
Vi kommer vara i lokalen under dagen, innan bröllopet.
Både vi, våra föräldrar och brudtärnor / bestmän...
Så vi hinner gå igenom en hel del då.
Samma med cateringfirman. Det är ändå inte första gången dom gör nåt sånt här. Däremot är det första gången dom är i Borlänge. Så om något går fel för dom så är det inte så lätt att fixa, då dom inte har något supportsystem här.
Så någon i vårt sällskap får fungera som kontaktperson för dom. Troligtvis toastmastern eller en av mina vänner som ska hjälpa dom med servering...
Vi har inget jätte-hypat bröllop. Vi har planerat in lite skratt och om det då blir några missar nånstans så gör det inget.
Jag har sagt till de som ska servera att dom får gärna rollspela lite. OM dom ramlar eller nåt så kan dom spela över lite, och "gråta" och säga till dom som satt närmast att "nu kommer dom få stryk av kocken" eller nåt annat som känns naturligt och bra för dom ;)