Hemgjord tårta
Är det någon här som har gjort egna marängbottnar och/eller marsipanlock och kan berätta hur svårt det är att ge sig på det projektet och hur resultatet blev?
Är det någon här som har gjort egna marängbottnar och/eller marsipanlock och kan berätta hur svårt det är att ge sig på det projektet och hur resultatet blev?
Att skapa själva marängen är väldigt svårt, och det gäller att ha tålamod, får man inte till det kan man alltid prova hälla i bara lite maizena, det fäster men ändrar inte smaken. Sedan, för att få de runda, använd form och ram som sitter kvar under hela tiden i ugnen och gärna lite efteråt. Men det kostar knappt att prova och är inte svårt alls om man bara har tålamod. Men ang marängbotten så tjänar man på att köpa färdiga i affären och skära ut.
Marsipanen är klurigare, gjorde nyss en tårta och toppade den med marsipan, otroligt svårt att få den lika tjock på alla ställen, blir en massa veck hur lätt som helst och gärna några hål om den bara får chansen.
Men med tålamod och övning kan resultatet av en tårta gjord från grunden bli oslagbar!
jag har inte gjort marsipanlock men sugarpaste lock och det är nog samma svårighetsgrad skulle jag tänka mig Jag tyckte det var hyffsat enkelt men man ska tänka på att, om man ska ha det till tårta, kavla ut betydligt mer än vad som behövs för att täcka tårtan. Då får man inga veck
Sen, när man håller på med marsipan ska man inte köpa den som finns på tub i affären, utan man ska köpa kavlingsmarsipan. Finns i vissa välsorterade Ica Maxi t. ex. Annars kan man beställa från t. ex kakburken.se
Det finns marsipan lock att köpa i butiken, annars brukar jag köra marsipanen genom en gammal dags mangel. Jag brukar platta ut den så gott jag kan, sedan lägger den imellan två ark av lite styvare plast och sedan i mangeln.
Jag har lyckas en då eftersom jag drar den kanska tight över och sedan skär jag av överflödet, jag har hittat dem i två storlekar. Nu har inte kartongen kvar dock.
Tack så mycket för era svar!
Det är min pojkvän som är inne på att det kan vara kul att vi göra tårtan själva och i och med att vi vill ha en helt ekologisk tårta (plus att det förstås inte blir samma sak förövrigt heller att köpa färdiga grejer i butik) så blir det i så fall till att göra den helt från grunden - men om jag får bestämma så blir det nog till att köpa en konditoritårta istället (om jag inte gissar helt fel så kommer vi nog att ha en del att göra utan att ge oss på det också...) :)
Men skippar ni marsipanen, kan ni göra den helt ekologisk och väldigt god, då blir det mycke lättare.