• mazlin

Önskar tips på snittar/tilltugg

Vi tänkte göra små snittar/tilltugg att ha undertiden all buffémat görs i ordning (värms, läggs upp ect..)
    Så kom nu med alla tips på snittar/tilltugg som inte behöver värmas strax innan de ska ätas.  
    Vi tänkte förbereda dom dagen innan så att de helst bara ska vara att ställas fram.  

• Svar på tråden Önskar tips på snittar/tilltugg
  • hysch

Västerbottencheesecake gjorde jag när min sambo fyllde år, skitgott, jättefint och mycket uppskattat! Går att göra i förväg och severas kall. Vi skar upp i snitt-stora bitar :)

• GnuGS

Ja, färska fikon är ju också underbart vackra på ett festbord!

Dadlar + bacon är också en toppenkombination, men exakt hur man gör vet jag inte...

En annan idé som nog går att förbereda är att ta endiveblad och i vart ett av dem stoppa en klick av någon röra, t ex ädelost blandad med lite yoghurt (kanske toppat med en valnöt). Endivebladet blir alltså som en form av sked.

• Thailand2011

På tal om endiveblad så åt jag en spännande sak i Indien en gång.
    Hacka lite blandade nötter halvgrovt (salta jordnötter, valnöt, hasselnöt t.ex) och lägg lite i varje blad.
    Sen blandar du olivolja och färsk hackad chili med lite starka kryddor (kan med fördel göras några dagar innan) och sen häller du några droppar på nötterna i bladet.
    En väldigt annorlunda sak som är rysligt god =)

• Thailand2011

Melon inlindad i parmaskinka på en tandpetare är ju också väldigt enkelt att göra! O alltid en hit!!

Jordgubbar doppade i choklad passar ju utmärkt om ni minglar med lite skumpa innan middagen!

Jag spammar visst lite....tror jag börjar bli hungrig =)

• GnuGS

Ni skulle kunna baka små mini-quicher (med t ex ost+skinka, broccoli, köttfärs, musslor, västerbottenost) i förväg, i små portionsformar, frysa in och sedan ta fram så att de hinner tina till rumstemperatur. Pajer är goda även om de inte är varma tycker jag.

• Thailand2011

Nu e jag här igen...men små matmuffins kanse??  Eller pizzabullar i miniformat!

• GnuGS

Gör små spett med kubformade bitar av stekt kyckling i teriyakisås! Också gott kallt.

• mazlin

Ni är underbara med alla tips som kommit in

• mazlin
    hysch skrev 2011-02-11 16:28:32 följande:
    Västerbottencheesecake gjorde jag när min sambo fyllde år, skitgott, jättefint och mycket uppskattat! Går att göra i förväg och severas kall. Vi skar upp i snitt-stora bitar :)
    Har du recept på det?
  • Farmall

De här snittarna ska vi göra. Receptet hittade vi på tasteline.

Kavringsnittar med parmesancrème

stäng Du har gett receptet en röst!
    ca  45  min.

Ingredienser

1,5 dl  parmesanost, färskriven 150 gram  philadelphiaost 5 skiva(or)  kavring 3 st  fikon, färska

Tillagning

20 snittar

1. Blanda parmesanost och philadelphiaost.

2. Skär varje kavringskiva i 4 bitar och spritsa eller bred på parmesancrèmen. Skölj och skär fikonen i tunna klyftor och lägg på toppen.

Recept: Linnea Swärd
    Foto: Katja Kristoferson
  • Moster Stina

Vi ska göra smördegssnurror.
    Det blir supergott, många och ätes kalla som kakor ungefär.

Tag en smördegsrulle.Bre på ädelost, snurra ihop (som nr du gör kanelbullar). Hacka i smala bitar.
    Grädda i ugn. Bränn dem inte! Supergoda!

Eller lägg på hackad skinka och hackad soltorkad tomat, samt riven ost. Grädda i ugn. Mums!

Enligt någon här på torget kan man också fylla med stekt svamp och lök.

Som sagt. Dessa går att göra i mängder, och blir alltid superpopulära!

• themandys

Vilken bra tråd! Följande förslag har vi på vår lista med vickning för kvällen: grönsaksstänger, dip, chips, grissini, kycklingspett, vitlöksbröd, minipizzor, tunnbrödssnittar, chicken nuggets, mini-vårrullar, falafel, crostini med olika röror,oliver, salami, ostar, kex, fillodegsknyten, tapenade, små korvar.. Exakt vad det blir har vi inte bestämt än ;)

• Jag han
    Farmall skrev 2011-02-11 22:07:55 följande:
    De här snittarna ska vi göra. Receptet hittade vi på tasteline.

stäng Du har gett receptet en röst!
    ca  45  min.

Ingredienser

1,5 dl  parmesanost, färskriven 150 gram  philadelphiaost 5 skiva(or)  kavring 3 st  fikon, färska

Tillagning

20 snittar

1. Blanda parmesanost och philadelphiaost.

2. Skär varje kavringskiva i 4 bitar och spritsa eller bred på parmesancrèmen. Skölj och skär fikonen i tunna klyftor och lägg på toppen.

Recept: Linnea Swärd
    Foto: Katja Kristoferson
    Den gjorde jag på nyår! :)
    Men fikonen var slut, så jag köpte fikon marmelad. Supergott!!
  • Farmall
    Jag han skrev 2011-02-13 10:44:40 följande:
    Den gjorde jag på nyår! :)
    Men fikonen var slut, så jag köpte fikon marmelad. Supergott!!
    Bra att veta, då kör vi på dem, kanske skulle prova marmeladen då.
  • Melóra
    Laxrulle med pepparrotsfärskost och dill, pestosnittar, smördegsinbakade oliver , filodegsknyten med fetaost och spenat, ädelostfyllda dadlar.... Möjligheterna är i det närmaste obegränsade Flört Är matnörd rätt igenom; säg till om du vill ha recepten på något av ovanstående Glad
  • mojikanan
    Zelmah skrev 2011-02-11 13:36:33 följande:
    behöver oxå tips på snittar/drinktilltugg som kan förberedas dagen innan. Alltså inget ugngrejs eller eller stekmoment. Vi hinner inte förbereda dem samma dag. Alternativt får vi catera snittar för att slippa tänka på det.. får se hur vi gör.
    Kan tänka mig nåt på tunnbröd men inte räkost o mjukost det smakar skit tycker jag urk.. i så fall nån creamcheese/philadelphiaröra eller liknande..
    Nåt som även vegetarianer kan äta vore bra.. man kanske kan göra lite olika fyllnigar.

Min m2b föreslog att vi skulle ha sushi som snittar för att vi båda gillar det så mkt (jag missbrukar typ sushi haha) men dels blir det dyrt att fixa där vi ska ha festen (typ 10 bitar ca 100;- inte som i Gbg precis...) och dels är det ju inte alla som gillar sushi... sa det till min m2b  men han tyckte inte att vi skulle tänka på om gästerna gillar det eller ej utan att det ska spegla oss... men jag vet inte.. jag vill att så många som möjligt ska uppskatta maten.. o sushi är ju faktiskt  inget som alla uppskattar.. eller? Kanske bara är de äldre generationerna som är skeptiska? O vissa bitar är ju "snällare" om man säger så.. Men då får vi definitivt catera, vem har tid att stå o rulla makis o krama nigiris samma dag man ska gifta sig haha!

men puff puff för tråden iaf.
    Jag har gjort min egen sushi ett par gånger, det finns  såna där "kit"  i vissa butiker!!
    det är lättare en vad man tror!! 
    Tycker det var en kul ide med sushie
  • Zelmah
    mojikanan skrev 2011-03-03 16:24:46 följande:
    Jag har gjort min egen sushi ett par gånger, det finns  såna där "kit"  i vissa butiker!!
    det är lättare en vad man tror!! 
    Tycker det var en kul ide med sushie
    Jo de är käcka, har ett hemma. Men vi ska laga all annan mat så jag tror inte vi orkar rulla makis och krama nigiris til 75 pers oxå utöver buffén. Plus att de ska vara dagsfärskt så det hinns tyvärr inte samma dag, men annars är det en kul grej Glad. Ska bjuda lite färre folk på den nån gång tänkte jag. Men kör vi på sushi som mingeltilltugg får det blir catering på det.

Ett annat tips som är väldigt enkelt och väldigt gott det är tunnbrödsrullar med rostbiff o pepparrot. Man smörar bara tunnbröd lägger på rostbiff, brer på pepparrotsvisp och hackad gräslök. Rullar ihop o skär snittar. Som sagt enkelt, inte direkt nyskapande men mumsigt. Man kan ha rökt lax i istället om man vill oxå och man kan om man inte gillar pepperrot smaksätta philadelphiaost med valfria örter o bre ut.

Parmaskinka lindade om honungsmelonbitar på tandpetare är med mumma, o enkelt o fräscht :)
    (man kan även köpa den svenska kallrökta skinkan i påläggsdisken som är lite billigare men smakar mycket likt Serrano o Parmaskinkan.)
  • ribeccas

canapeer är väl bra o bjuda på , slippa kladd o går o få in i mun direkt :) 

Svar på tråden Önskar tips på snittar/tilltugg