• mazlin

Önskar tips på snittar/tilltugg

Vi tänkte göra små snittar/tilltugg att ha undertiden all buffémat görs i ordning (värms, läggs upp ect..)
    Så kom nu med alla tips på snittar/tilltugg som inte behöver värmas strax innan de ska ätas.  
    Vi tänkte förbereda dom dagen innan så att de helst bara ska vara att ställas fram.  

• Svar på tråden Önskar tips på snittar/tilltugg
  • Thailand2011

En enkel grej är att blanda finhackade kokta ägg med räkost eller kräftost, mjukost alltså och lite dill och sen bre på tunnbröd. Sedan rullar man det som rulltårta och skär i "rulltårtebitar". Mumsigt!! Kan med förlde göras dagen innan o förvaras i kylskåp.

En annan sak som är god är små krustader med olika sorters fyllning. T.ex. ädelost, creme fraiche med löjrom, räksallad... you name it! Skall dock göras ganska kort tid innan så krustadrna inte blir geggiga.

En tredje sak som är busenkel är att kavla ut smördeg och fylla ytan med baconskivor. Rulla ihop som rulltårta och skära i 1 cm skivor. Lägg på plåt och in i ugnen ca. 200 grader i ca. 5 minuter till de blir gyllenbruna! Sjukt gott!!

Ett fjärde tips är att ta tortillabröd och fylla med parmaskinka, guacamole och röd lök och rulla som rulltorta och skiva.

Ett femte tips är att ta tortillabröd och lägga på parmaskinka och någon smakrik ost. Sen lägger du ett nytt tortillabröd ovanpå och lägger i en torr stekpanna tills det fått lite färg på båda sidor och osten smält. Sen slicar du upp det till "pizza-slizer".

Ett sjätte tips är att ta tortillabröd och bre på vitlökssmör och strö på parmesanost och skära som pizza-slizer o sen in i ugnen några minuter tills de blivit gyllene!!

Nu när jag skrivit allt såg jag att du inte ville ha några tips som behövde värmas, men men... Det kanske kan vara fredagssnacks =)

• mazlin

Tack för tipsen. 
    Smördegsvarianten, ska den ätas varm eller funkar tex ljummet? Går de att göra klara dagen innan eller bör de göras samma dag? Cermonin är 16:30 och vi har ju möjlighet att göra lite innan men ugnen går ju främst till buffematen.. 

• Zelmah

behöver oxå tips på snittar/drinktilltugg som kan förberedas dagen innan. Alltså inget ugngrejs eller eller stekmoment. Vi hinner inte förbereda dem samma dag. Alternativt får vi catera snittar för att slippa tänka på det.. får se hur vi gör.
    Kan tänka mig nåt på tunnbröd men inte räkost o mjukost det smakar skit tycker jag urk.. i så fall nån creamcheese/philadelphiaröra eller liknande..
    Nåt som även vegetarianer kan äta vore bra.. man kanske kan göra lite olika fyllnigar.

Min m2b föreslog att vi skulle ha sushi som snittar för att vi båda gillar det så mkt (jag missbrukar typ sushi haha) men dels blir det dyrt att fixa där vi ska ha festen (typ 10 bitar ca 100;- inte som i Gbg precis...) och dels är det ju inte alla som gillar sushi... sa det till min m2b  men han tyckte inte att vi skulle tänka på om gästerna gillar det eller ej utan att det ska spegla oss... men jag vet inte.. jag vill att så många som möjligt ska uppskatta maten.. o sushi är ju faktiskt  inget som alla uppskattar.. eller? Kanske bara är de äldre generationerna som är skeptiska? O vissa bitar är ju "snällare" om man säger så.. Men då får vi definitivt catera, vem har tid att stå o rulla makis o krama nigiris samma dag man ska gifta sig haha!

men puff puff för tråden iaf.

• GnuGS

Här är ett superbra cocktailtilltugg som jag snott från en delikatesstallrik på Moderna Museets f d restaurang (när museet låg i City, kanske var det Malin Söderström som drev den även då) och utvecklat lite själv: fylllda aprikoser.

Jag brukar göra dem några timmar innan de serveras, men det går säkert att förbereda den dagen innan (förvara på en bricka med plast över)!

Köp torkade, men mjuka aprikoser (brukar komma från Turkiet, finns t ex i saluhallar). Ta en vass kniv, skåra dem på längden så att de håller ihop i ”ryggen” men bildar en djup ficka. I denna ficka pular man in en bit smakrik fetaost, gärna getfeta. I den fyllda aprikosen pular man även in en halv eller kvarts valnötskärna som alltså ligger inkilad i/utanpå osten. Om man vill kan även lägga i ett basilikablad.
    Nyp ihop aprikosen så att den håller samman, jämna till kanten. Lägg upp alla aprikoser snyggt på en bricka, så att de gapar åt samma håll. Om man vill kan kila in en tandpetare i var och en.

Otroligt gott och ser fint ut!

• GnuGS
    Zelmah skrev 2011-02-11 13:36:33 följande:
    Min m2b föreslog att vi skulle ha sushi som snittar för att vi båda gillar det så mkt (jag missbrukar typ sushi haha) men dels blir det dyrt att fixa där vi ska ha festen (typ 10 bitar ca 100;- inte som i Gbg precis...) och dels är det ju inte alla som gillar sushi... sa det till min m2b  men han tyckte inte att vi skulle tänka på om gästerna gillar det eller ej utan att det ska spegla oss... men jag vet inte.. jag vill att så många som möjligt ska uppskatta maten.. o sushi är ju faktiskt  inget som alla uppskattar.. eller? Kanske bara är de äldre generationerna som är skeptiska? O vissa bitar är ju "snällare" om man säger så.. Men då får vi definitivt catera, vem har tid att stå o rulla makis o krama nigiris samma dag man ska gifta sig haha!

men puff puff för tråden iaf.
    Jag tror att sushi numera är så pass etablerat och mainstream att ni gott kan bjuda på det! Det är trots allt ris + rå fisk (skaldjur) och alla svenskar som gillar sill borde klara av sushi utmärkt väl.
    Fast det är klart att det är olika. Bor man i Stockholms innerstad tror man lätt att alla älskar sushi, på andra håll finns säkert många som aldrig hört talas om det. (Enligt en undersökning i Norge häromåret var det visst bara 5 procent av norrmännen som någonsin hade provat.)

Jag tycker att ni ska köra på sushi om ni har råd, särskilt om det nu speglar era personligheter – det är ju trots allt inte superkonstigt, och lite sjögräs kan väl folk stå ut med. Dessutom annorlunda och kul på ett bröllop. Jag skule bli jätteglad om det dök upp sushi på ett mingel, trots att jag inte är något stort sushi-freak.

MEN det är inte oproblematiskt med sushi. Jag ordnade en gång själv ett cocktailparty med sushi som plockmat (ja, det blev dyrt...men uppskattat).
    Min erfarenhet är att bitarna var på tok för stora för att fungera väl! På en cocktail, eller en bröllops-fördrink, sitter man ju inte ner och äter med pinnar, utan ska helst kunna stoppa en munsbit i sig på en gång. Det fungerade inte så väl. Så mitt råd till er är att säga till sushi-leverantören att göra MINI-sushi, som man lätt kan äta upp i ett svep.
  • loluna

Tunnbröd med smaksatt filadelfiaost och skinktärningar, parmaskinka runt grissini :)

• stjärna18

Här är några tips på tilltugg

Crostinis med tapenade på (finns en mängd olika att välja på)

Olika oliver på tandpetare

Kryddiga korvar på tandpetare

Tortillachips med salsa och smält ost

Småkex med ost på

• Zelmah
    GnuGS skrev 2011-02-11 13:50:07 följande:
    Jag tror att sushi numera är så pass etablerat och mainstream att ni gott kan bjuda på det! Det är trots allt ris + rå fisk (skaldjur) och alla svenskar som gillar sill borde klara av sushi utmärkt väl.
    Fast det är klart att det är olika. Bor man i Stockholms innerstad tror man lätt att alla älskar sushi, på andra håll finns säkert många som aldrig hört talas om det. (Enligt en undersökning i Norge häromåret var det visst bara 5 procent av norrmännen som någonsin hade provat.)

Jag tycker att ni ska köra på sushi om ni har råd, särskilt om det nu speglar era personligheter – det är ju trots allt inte superkonstigt, och lite sjögräs kan väl folk stå ut med. Dessutom annorlunda och kul på ett bröllop. Jag skule bli jätteglad om det dök upp sushi på ett mingel, trots att jag inte är något stort sushi-freak.

MEN det är inte oproblematiskt med sushi. Jag ordnade en gång själv ett cocktailparty med sushi som plockmat (ja, det blev dyrt...men uppskattat).
    Min erfarenhet är att bitarna var på tok för stora för att fungera väl! På en cocktail, eller en bröllops-fördrink, sitter man ju inte ner och äter med pinnar, utan ska helst kunna stoppa en munsbit i sig på en gång. Det fungerade inte så väl. Så mitt råd till er är att säga till sushi-leverantören att göra MINI-sushi, som man lätt kan äta upp i ett svep.
    ja det kanske inte är en så dum idé ändå.. :) vet att flera av vännerna gillar men min pappas sambo får kräksreflex haha! (mest riset hon inte fixar) många av vännerna är Göteborgare o vana med sushi men sen har vi ju endel nordbohuslänningar (men alla inte helt äkta, bara svärisarna) bland gästerna oxå men tror nog att de flesta av dem är öppna o inte urtypiska bohuslänningar (för att vara äkta bohuslänning är det 3 generationer som gäller o de är lite kända för att vara skeptiska till nymodigheter hehe) men precis som du säger så är det nog småbitar som gäller o inga stora som man behöver bita av. De ska ju eg vara så små att de går att ta i en tugga, tror att de blivit större än de ska vara eg här i västvärlden.. Det enda jag tänker kan bli lite meck med är soyan, wasbin o ingefäran. Tillbehören e väldigt viktigaför helheten  tycker jag. Måste ha gari! Men man kanske kan fixa det med soyan nåt smidigt sätt...

Det med aprikoserna lät skitgott! mmm.. ska prova det nån gån så får vi så, det kan man ju ha i buffén om inte annat :)
  • Thailand2011

Baconrullarna i smördeg kan absolut ätas ljumma, men jag tror inte det blir bra om man gör dom dagen innan.... Så dom får nog gå bort!!

Det här tipset med aprikoser är vansinnigt gott!! Går utmärkt att variera det med att göra hälften med dadlar också =)

Färska fikon är ju också grymt gott. Bara öppna dom som en blomma, lägg en bit getost och ringla på lite balsamvinäger!! =)

Svar på tråden Önskar tips på snittar/tilltugg