Zelmah skrev 2011-02-11 13:36:33 följande:
Min m2b föreslog att vi skulle ha sushi som snittar för att vi båda gillar det så mkt (jag missbrukar typ sushi haha) men dels blir det dyrt att fixa där vi ska ha festen (typ 10 bitar ca 100;- inte som i Gbg precis...) och dels är det ju inte alla som gillar sushi... sa det till min m2b men han tyckte inte att vi skulle tänka på om gästerna gillar det eller ej utan att det ska spegla oss... men jag vet inte.. jag vill att så många som möjligt ska uppskatta maten.. o sushi är ju faktiskt inget som alla uppskattar.. eller? Kanske bara är de äldre generationerna som är skeptiska? O vissa bitar är ju "snällare" om man säger så.. Men då får vi definitivt catera, vem har tid att stå o rulla makis o krama nigiris samma dag man ska gifta sig haha!
men puff puff för tråden iaf.
Jag tror att sushi numera är så pass etablerat och mainstream att ni gott kan bjuda på det! Det är trots allt ris + rå fisk (skaldjur) och alla svenskar som gillar sill borde klara av sushi utmärkt väl.
Fast det är klart att det är olika. Bor man i Stockholms innerstad tror man lätt att alla älskar sushi, på andra håll finns säkert många som aldrig hört talas om det. (Enligt en undersökning i Norge häromåret var det visst bara 5 procent av norrmännen som någonsin hade provat.)
Jag tycker att ni ska köra på sushi om ni har råd, särskilt om det nu speglar era personligheter – det är ju trots allt inte superkonstigt, och lite sjögräs kan väl folk stå ut med.

Dessutom annorlunda och kul på ett bröllop. Jag skule bli jätteglad om det dök upp sushi på ett mingel, trots att jag inte är något stort sushi-freak.
MEN det är inte oproblematiskt med sushi. Jag ordnade en gång själv ett cocktailparty med sushi som plockmat (ja, det blev dyrt...men uppskattat).
Min erfarenhet är att bitarna var på tok för stora för att fungera väl! På en cocktail, eller en bröllops-fördrink, sitter man ju inte ner och äter med pinnar, utan ska helst kunna stoppa en munsbit i sig på en gång. Det fungerade inte så väl. Så mitt råd till er är att säga till sushi-leverantören att göra MINI-sushi, som man lätt kan äta upp i ett svep.