• MrsÅkerlund

    13/14 augusti 2011

    Några fler som ska gifta sig den här helgen? Vi velar fram och tillbaka om vi ska ta lördagen eller söndagen. Rent praktiskt är ju lördagen bättre eftersom vi har långväga gäster som behöver ta sig hem innan vardagen kommer igen, men vi har den 14 augusti som vårt förlovningsdatum och det är ett fint datum för oss.. förmodligen lär väl det praktiska ta överhanden. ;)

  • Svar på tråden 13/14 augusti 2011
  • lemfi

    Hej.
    Gifter mig den 13 aug.
    Om man vill ha bröllopsfest som varar lite längre, med exempelvis alkohol är ju lördagen bättre så folk är lediga dagen efter.
    Passar också bättre för långväga gäster.

  • MrsÅkerlund

    Åh, vad roligt! Var ska ni gifta er nånstans? Vi ska gifta oss i Norrköpingstrakten.
    Hur långt har ni kommit med planeringen? När ska ni skicka ut inbjudningar osv?

  • Jag han

    13 Augusti smäller det för oss :)

    En tanke slog mig.. Varför inte bjuda alla gäster på mat och fest på lördagen, erbjud dem sovplats för att sedan gifta er på söndagen :)
    Kanske en helgalen idè.. men jag gillar den.

  • Alorna

    Jag gifter mig den 12:e.
    Och om vi hade den 14 som förlovningsdatum hade vi nog haft middag och fest på lördagen och vigsel på söndagen som tidigare skrev.

  • errekrook

    Vi gifter oss den 13 augusti! Jag tycker lördagen är bra för fest. Det där med fest lördag och vigsel söndag var en urbra idé! Ni kanske kan bjuda på en mysig brunch och sedan ha vigseln tidigt på dagen? Det är ju också lättare att hitta en mysig svit för bröllopsnatten en söndag, om man vill ha det vill säga. 
     

  • errekrook

    Vi har bokat lokal, middag, vigselförrättare, fotograf, tårta, har börjar sy upp en klänning och köpt material till inbjudningskort plus lite till. När tycker ni att man ska skicka ut inbjudningskorten? Kan någon gång i maj vara bra?

  • Pinkgrape

    Vi gifter oss den 13 augusti i Skellefteå :)

    Om VI hade haft förlovningsdatum den 14 augusti och det var en söndag, så hade vi nog lagt vigseln och festen på lördagen den 13 ändå faktiskt. Sedan hade vi myst för oss själva hela söndagen efter och firat bara vi två den dagen :) Men det är ju som sagt bara hur VI hade gjort, för sen, när man är gift så är det ju ändå den dagen man firar och inte förlovningsdagen, tycker vi. Jag kan ju tillägga att vi aldrig firat vår förlovningsdag hittills ändå :P

    Hihi det börjar så smått dra ihop sig känner jag. Inte alls speciellt länge kvar. Vi kommer skicka ut våra inbjudningar i början av maj :) Det ska bli skönt.


  • tobbicar

    vi blev ett par 13 juli, förlovade oss 13 mars gifter oss 13 augusti  :)  kul att äntligen hittat någon som ska gifta sig samma dag, ja tänkte att folk trodde att de va otursdagen och inte ville ta den :)

  • Pinkgrape
    tobbicar skrev 2011-05-18 16:35:30 följande:
    vi blev ett par 13 juli, förlovade oss 13 mars gifter oss 13 augusti  :)  kul att äntligen hittat någon som ska gifta sig samma dag, ja tänkte att folk trodde att de va otursdagen och inte ville ta den :)
    13 är ju bara otursdag om det är en fredag ;P hihi
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • BlivandeFru2011

    Vi gifter oss med den 13 augusti.
    Personligen känner jag att en bröllopsfest vill jag ha på lördagen, men å andra sidan så finns det ju ingenting som hindrar en från att ha själva vigseln dagen efter dvs den 14:e.

    Roligt att se att det finns fler som gifter sig samma datum!

  • Mini2011

    Hejsan!

    Vi gifter oss också den 13 augusti, i Gävle.

    Hur går det för er med allt? Är ni klara med alla saker? 

  • tobbicar

    vi är klara med det mesta man jag hittar inte något brudpar som vi vill ha överst på tårtan, finns inget par som fall mig i smaken och om jag hittar något så är det slut :( annars så börjar det falla på plats, hur går det själv?

  • Mini2011

    Jag hade också svårt att hitta en caketopper som jag ville ha, men sen hittade jag två hjärtan i silver som sitter ihop och är smyckade med ett gäng kristaller. Hur fint som helst

    Allt rullar på ganska bra tror jag. Har precis tryckt festhäftet, så nu ska alla papper bara monteras i själva "pärmen". Det är nästa veckas pyssel.

    Har ni tryckt era festhäften ännu? Vigselprogrammen? 

  • Pinkgrape

    VI har bestämt oss för att skippa caketopper. Finns ingen som jag gillar och många är rent svindyra. Jag tänker inte betala 300kr för något som ska stå på toppen av tårtan.

    Nu har vi lyckats boka en fotograf. 500kr för hela dagen inklusive retuschering :) Solisten är också bokad, avbokad och ombokat en ny. 800kr för tre låtar :)

    Nu saknas bil, bordplacering, fest- och vigselhäften. Jag har ingen aning om hur vi ska göra dom.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Mini2011

    "vår" bil är inte heller helt klar ännu. Min sambo har en kompis som har en jättefin Porsche som jag vill åka, men den är bara tvåsitsig och min sambo är inte jättesugen på att köra. Han har några andra bilar på G, men inget bestämt, och det tycker jag är jättejobbigt. Vill ju veta säkert att vi kommer åka i en fin bil. Vad ska ni andra åka?


     


    Bordplaceringen gjorde jag i Excel, gick hur lätt som helst. Först gjorde jag par av alla gäster, sen placerade jag ut dem. Tog visserligen lite tid, men med Excel blev allt så överskådligt. Sen har jag inte gjort själva kartorna som ska finnas i lokalen, men har allt material hemma, så det är bara att börja klippa och klistra.


    Fest- och vigselhäften har vi gjort i Microsoft Publisher. Om du har det så finns det en inställning man kan göra där så att man får det som ett häfte. Hur bra som helst! Om du, Pinkgrape, har publisher kan jag mail över våra mallar. Vi har precis tryckt alla festhäften, blev jättebra, tycker jag!


    Jag som kom inte lite sent i tråden. Var ska ni andra gifta er och vilken tid? Hur många gäster har nì? Har ni gjort något tidsschema för dagen? Det tycker jag är lite svårt.

  • Pinkgrape
    Mini2011 skrev 2011-07-14 11:44:08 följande:

    "vår" bil är inte heller helt klar ännu. Min sambo har en kompis som har en jättefin Porsche som jag vill åka, men den är bara tvåsitsig och min sambo är inte jättesugen på att köra. Han har några andra bilar på G, men inget bestämt, och det tycker jag är jättejobbigt. Vill ju veta säkert att vi kommer åka i en fin bil. Vad ska ni andra åka?


     


    Bordplaceringen gjorde jag i Excel, gick hur lätt som helst. Först gjorde jag par av alla gäster, sen placerade jag ut dem. Tog visserligen lite tid, men med Excel blev allt så överskådligt. Sen har jag inte gjort själva kartorna som ska finnas i lokalen, men har allt material hemma, så det är bara att börja klippa och klistra.


    Fest- och vigselhäften har vi gjort i Microsoft Publisher. Om du har det så finns det en inställning man kan göra där så att man får det som ett häfte. Hur bra som helst! Om du, Pinkgrape, har publisher kan jag mail över våra mallar. Vi har precis tryckt alla festhäften, blev jättebra, tycker jag!


    Jag som kom inte lite sent i tråden. Var ska ni andra gifta er och vilken tid? Hur många gäster har nì? Har ni gjort något tidsschema för dagen? Det tycker jag är lite svårt.


    Vad skönt att ni har några bilar på G iaf, vi har inte ens det. Min blivande fick ett ansvarsomårde, bil, men det verkar inte gå någe vidare för honom tyvärr :/

    Vi vet inte ens hur vi ska ha borden ännu. Långbord, runda bord eller kanske fyrkantiga. Måste prata med hotellet om det innan vi kan påbörja bordsplaceringen :P Vad har ni för placeringskort? Tycker det är svårt att hitta fina såna tyvärr.

    Ja, jag har publisher, du får mer än gärna skicka ett mail :D augustibruden@gmail.com

    Vi gifter oss i Skellefteå, Stadskyrkan 13 augusti kl.13.00. Vi bjöd in ca 82 gäster och 53 kommer. Jag är mer än besviken på min släkt, då det är till största delen dom som inte kommer. Lång historia, hua.

    Jag har inte gjort något exakt tidsschema, men det lutar åt något sånt här.

    13.00 - Vigsel
    13.45 - Vigsel slut
    14.15 - Fotografering (vi och brudföljet), övriga gäster åker hem
    17.00 - Gäster anländer till festvåningen, tipsrunda för de som vill
    17.30 - Vi anländer till festvåningen
    17.40 - Bruskål
    18.00 - Middag (3-rätters)
    20.30  - Bensträckare & lekar
    22.00 - 22.30 - Tårta
    23.00 - 23.30 - Dansen drar igång

    Nu är det ju inga tider som är skrivna i sten och jag vet inte riktigt om det kommer hålla, men det är tanken iaf. Vi fick tyvärr en väldigt tidig vigseltid och därför kommer vi fotas efteråt och gästerna få åka hem, eller göra vad de vill, en sväng efter kyrkan. Vi vet dock att det passar många bra, då de ska ha barnen med sig i kyrkan men inte under kvällen. Dessutom är det bara två gäster som inte bor här i stan och de är med i brudföljet och fotas med oss. Vi har hört några andra som ska samlas och ta en liten fördrink innan de kommer, så det gör nog inte så mycket med "pausen" mellan vigseln och festen. Det kommer även flera till vigseln, som inte är inbjudna på festen och då kanske de känns lite bättre för dom också om inte alla gästerna skeppas iväg till festen direkt.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Mini2011

    Pinkgrape, nu har jag mailat dig. Hoppas att mallen kommer till användning

    Vad tråkigt att det var så många som tackade nej, men de som verkligen vill fira mer er är ju där!

    Namnen står på pärmen på festhäftet, så slog två flugor i en smäll. Fick idén från ett av mina kompisars bröllop. En annan kompis hade stenar med namnen på, en annan hade små organzapåsar med godis i på varje plats och på den var det en namnlapp fastknuten.

    VI gifter oss kl 15:00, så vi fotas innan vigseln. Vi har många långväga gäster så det var skönt att det gick att ordna så. 

Svar på tråden 13/14 augusti 2011