Inget liveband för oss, hur gör ni andra då?
Som rubríken lyder. Vi har egen lokal (en gammal lada) och har valt bort levande musik. Tror ni på att använda spotify och göra en lista eller behöver man har nån DJ eller liknande?
Som rubríken lyder. Vi har egen lokal (en gammal lada) och har valt bort levande musik. Tror ni på att använda spotify och göra en lista eller behöver man har nån DJ eller liknande?
Det beror på, en bra ljudanläggning krävs, är man kräsen kan man hyra, ibland har festlokalen en och ibland funkar en bättre cd-spelare. Och spotify väljer många nu, en kul ide är att lägga upp en lista som gästerna kan gå in och göra egna musikval på. Dj är verkligen inte nödvändigt.
Spotify funkar säkert, men tänk på följande tre saker:
1. Spotify kräver internet, har ni tillgång till detta i lokalen?
2. Ett bröllop kräver spotify premium, finns ingen värre partydödare än reklam mitt under festen.
3. Datorn behöver en gömd placering, folk har en tendens att tafsa och försöka välja musik efter egen smak om man ställer den synligt...
Nackdelen med DJ är att man betalar ganska mkt för inspelad musik, plus att de kan vara lite "pretto" och gå mer på vad de själv gillar, många DJ:s tycker de är för fina för 80-tal och schlagers...
Om spotify känns krångligt kanske ni själv eller någon ni känner har ett gediget mp3-bibliotek sparat på datorn? Kräver varken internet eller premium!
Hur ser det ut med högtalare i lokalen förresten? Om det inte finns ljudanläggning behöver ni hyra två bra högtalare och en förstärkare att koppla till datorn. Till min 30-årsfest hyrde jag av den lokala högskolans ljud- och bildförening för löjligt låga 500 spänn!
Vi kommer enbart att köra sportify. Vi kommer att be alla gäster att skriva sina top fem låtar på en lista och sedan ska värden lägga in dem på sportify blandat med "vår" färdiga lista. Detta innebär att alla någon gång under kvällen kommer att vifta de lurviga lite extra.
Just det...internet behövs ju...
Tack för bra tips!
Kanske är bortkastade pengar med DJ. Tyvärr känner vi ingen som vi kan "låna"
Vi ska nog ha både Dj och band, men det beror på att vi har en vän som har haft klubbar och är ganska duktig och att vi känner folk som spelar i band. Annars hade vi nog dragit in på något av det!
om man har spoytify premium (går att köpa för en månad, 100 kr, tror jag), så kan man i förväg göra en spellista som sedan kan spelas offline. Då kan man inte lägga till nya låtar, men sånt kan förberedas i förväg i vanliga spotify.
Vi hade oxå tankarna på spotify, använde det faktiskt en del oxå men hyrde en sk "dj in a box"
Superpraktiskt och bekvämt!!!
Hittade en uthyrare nära vårt hem, kontaktade honom och förhandsbokade, sen var det bara att skapa spellistor som han la in i maskinen så det skapades spellistor....gick in rätt så många låtar....
Dagen innan fick vi hämta den, eller rättare sagt, han levererade ner boxen till lokalen, inklusive mega stora högtalare och dockning till mannens i-phone så vi även knde använda oss av spotify...
Enkelt, bekvämt och superbra ljud!!!
Vi kommer att köra musik via datorn, dock inte Spotify. Datorn kommer att lösenordsskyddas, jag vet sedan alla våra fester hur folk är framme och byter låt stup i sekunden. Inte okej på vanliga fester och absolut inte på vårt bröllop!
Har också tänkt skapa vår lista själva, någon som vet hur man får till det utan mellanrum mellan låtarna???
Kan man fortfarande ha spotify premium bara för en dag? Någon som vet. Har inte hittat info om det på deras hemsida.
Vi ska ha spotify och min blivande står för slapande av spellistan. Han håller redan nu på att leta och slrover lista på potentiella låtar. Eftersom vi kommer ha färdig spellista så behöver vi inte internet. Däremot så har vi ett trådlöst internet att ta med i fall något skulle krångla.
Japp, vi kommer att skaffa oss premium.