• plankton

Inget liveband för oss, hur gör ni andra då?

Som rubríken lyder. Vi har egen lokal (en gammal lada) och har valt bort levande musik. Tror ni på att använda spotify och göra en lista eller behöver man har nån DJ eller liknande?

• Svar på tråden Inget liveband för oss, hur gör ni andra då?
  • snartfru

Det beror på, en bra ljudanläggning krävs, är man kräsen kan man hyra, ibland har festlokalen en och ibland funkar en bättre cd-spelare. Och spotify väljer många nu, en kul ide är att lägga upp en lista som gästerna kan gå in och göra egna musikval på. Dj är verkligen inte nödvändigt.

• MrsT2011

Spotify funkar säkert, men tänk på följande tre saker:
    1. Spotify kräver internet, har ni tillgång till detta i lokalen?
    2. Ett bröllop kräver spotify premium, finns ingen värre partydödare än reklam mitt under festen.
    3. Datorn behöver en gömd placering, folk har en tendens att tafsa och försöka välja musik efter egen smak om man ställer den synligt...

Nackdelen med DJ är att man betalar ganska mkt för inspelad musik, plus att de kan vara lite "pretto" och gå mer på vad de själv gillar, många DJ:s tycker de är för fina för 80-tal och schlagers...

Om spotify känns krångligt kanske ni själv eller någon ni känner har ett gediget mp3-bibliotek sparat på datorn? Kräver varken internet eller premium!

Hur ser det ut med högtalare i lokalen förresten? Om det inte finns ljudanläggning behöver ni hyra två bra högtalare och en förstärkare att koppla till datorn. Till min 30-årsfest hyrde jag av den lokala högskolans ljud- och bildförening för löjligt låga 500 spänn!

• Elsas mamma

Vi kommer enbart att köra sportify. Vi kommer att be alla gäster att skriva sina top fem låtar på en lista och sedan ska värden lägga in dem på sportify blandat med "vår" färdiga lista. Detta innebär att alla någon gång under kvällen kommer att vifta de lurviga lite extra.

• plankton

Just det...internet behövs ju...
    Tack för bra tips!
    Kanske är bortkastade pengar med DJ. Tyvärr känner vi ingen som vi kan "låna" 

• gbg2012

Vi ska nog ha både Dj och band, men det beror på att vi har en vän som har haft klubbar och är ganska duktig och att vi känner folk som spelar i band. Annars hade vi nog dragit in på något av det!

• Rebecka och Jens

om man har spoytify premium (går att köpa för en månad, 100 kr, tror jag), så kan man i förväg göra en spellista som sedan kan spelas offline. Då kan man inte lägga till nya låtar, men sånt kan förberedas i förväg i vanliga spotify.

• Zelmah
    Rebecka och Jens skrev 2011-02-09 22:56:14 följande:
    om man har spoytify premium (går att köpa för en månad, 100 kr, tror jag), så kan man i förväg göra en spellista som sedan kan spelas offline. Då kan man inte lägga till nya låtar, men sånt kan förberedas i förväg i vanliga spotify.
    tänkte precis skriva samma när jag läste ovan inlägg, inget internet behövs alltså när man har premium-konto på Spotify så det behöver man inte bekymmra sig över. Färdiga spellistor kan spelas offline och ska man ha ett bröllop med spotify har man förmodligen planerat en gedigen spellista att tillgå.

Vi kommer köra Spotify varvat med att våra musikaliska vänner och familjemedlemmar förmodligen kommer att bidra med lite levande musik oxå.

Kommer att göra flera olika listor för att ha koll på vad som ska spelas när o så. En mingellista en bakgrundmusikslista till pauser, en valslista och en lista med party/dansmusik. Tror det kommer funka smidigt, ber brorsan att ta lite ansvar för musiken, att den sätts på o av o rätt lista osv.
  • Lindahl

Vi hade oxå tankarna på spotify, använde det faktiskt en del oxå men hyrde en sk "dj in a box"
    Superpraktiskt och bekvämt!!!
    Hittade en uthyrare nära vårt hem, kontaktade honom och förhandsbokade, sen var det bara att skapa spellistor som han la in i maskinen så det skapades spellistor....gick in rätt så många låtar....
    Dagen innan fick vi hämta den, eller rättare sagt, han levererade ner boxen till lokalen, inklusive mega stora högtalare och dockning till mannens i-phone så vi även knde använda oss av spotify...

Enkelt, bekvämt och superbra ljud!!!

• 20110820

Vi kommer att köra musik via datorn, dock inte Spotify. Datorn kommer att lösenordsskyddas, jag vet sedan alla våra fester hur folk är framme och byter låt stup i sekunden. Inte okej på vanliga fester och absolut inte på vårt bröllop!

• MrsT2011
    20110820 skrev 2011-02-10 08:49:29 följande:
    Vi kommer att köra musik via datorn, dock inte Spotify. Datorn kommer att lösenordsskyddas, jag vet sedan alla våra fester hur folk är framme och byter låt stup i sekunden. Inte okej på vanliga fester och absolut inte på vårt bröllop!
    Precis, varför tror alla att detta är OK?? För det första dissar man festfixarnas musiksmak och för det andra är det en sån fruktansvärd partydödare när en låt blir avbruten mitt i! Oförskämt så det smäller om det. 
  • LOMARE

Har också tänkt skapa vår lista själva, någon som vet hur man får till det utan mellanrum mellan låtarna???

• Lebendig

Kan man fortfarande ha spotify premium bara för en dag? Någon som vet. Har inte hittat info om det på deras hemsida.

• turbovampyria

Vi ska ha spotify och min blivande står för slapande av spellistan. Han håller redan nu på att leta och slrover lista på potentiella låtar. Eftersom vi kommer ha färdig spellista så behöver vi inte internet. Däremot så har vi ett trådlöst internet att ta med i fall något skulle krångla.

• Lebendig
    turbovampyria skrev 2011-02-10 09:36:25 följande:
    Vi ska ha spotify och min blivande står för slapande av spellistan. Han håller redan nu på att leta och slrover lista på potentiella låtar. Eftersom vi kommer ha färdig spellista så behöver vi inte internet. Däremot så har vi ett trådlöst internet att ta med i fall något skulle krångla.
    Men då har ni premium va?
  • turbovampyria

Japp, vi kommer att skaffa oss premium.

• 20110820
    LOMARE skrev 2011-02-10 09:31:35 följande:
    Har också tänkt skapa vår lista själva, någon som vet hur man får till det utan mellanrum mellan låtarna???
    Menar du i Spotify så kan jag inte hjälpa dig men i Winamp och säkert flera andra musikspelare kan man välja crossfade, att låtarna går in i varandra med det antalet sekunder du väljer.
  • LOMARE
    20110820 skrev 2011-02-10 13:38:18 följande:
    Menar du i Spotify så kan jag inte hjälpa dig men i Winamp och säkert flera andra musikspelare kan man välja crossfade, att låtarna går in i varandra med det antalet sekunder du väljer.
    Ok, aldrig provat, ska testa och se om jag får till det. Tack!!!
Svar på tråden Inget liveband för oss, hur gör ni andra då?