• Irish Bride

Festlokal i Stockholmsområdet?

Hej!
    Har inte bestämt oss för var vi ska ha vårt bröllop (inte heller datum). Då vi bor utomlands men jag är från Sverige så skulle jag så gärna vilja ha ett svenskt bröllop, gärna på sommaren i ett vackert Stockholm! (Alternativet är New York och sen enbart fest när vi kommer hem)
    Funderar på att hyra festlokal,  har kikat runt på nätet men det är sååå svårt att veta vad som kan passa och inte!
    Har ingenting emot tex en bygdegård så länge den är fräsch! Vissa av bygdegårdarna runt Stockholm ser jättemysiga ut på utsidan, gammal hederlig svensk stil, men på insidan har dom 70-talsinteriör och det vill jag INTE ha till min bröllopsfest!!
    Någon som har några rekomendationer? Har kollat på Pålsundets festlokal och det ser riktigt mysigt ut!
    Ett måste är att man är tillåten att ta med egen dryck!! Många törstiga irländare Skrattande

• Svar på tråden Festlokal i Stockholmsområdet?
  • Tittij

Hur många blir ni och när ungefär är bröllopet?

• Moster Stina

En kollega till mig var i Årsta folkets hus. Det finns två salar där. eller en som är biograf och en annan sal.
    Hans bröllop hölls i biografdelen, för att det redan var bokat i den andra, men han sa att det var jättetrevligt och bra ställe.
    Kanske kan det vara något. Och han hade föresten runt 100 gäster. Har dock ingen aning om priset.

• ClaraH

Vi ska vara i Anna whithlooks aula. Det är också en bygdegård som ligger mitt i stan. Vi gifter oss i augusti och det var jättesvårt att hitta lokal ett år innan. Du kan se bilder på min blogg www.carinpeter.blogspot.com
    Lokaler finns också på Långholmen, det kan du googla på. Jag letade lokal utifrån att vi ska laga maten själva (det var nog därför det var så sårt), men ska man inte göra det finns det ju en uppsjö av restauranger att välja på, bara att sätta igång att googla och ringa.

• Irish Bride

Blir det Sverige bröllop hoppas vi på sensommaren detta år men är inte säker på att tiden och ekonomin räcker till det! Och sommaren 2012 är det ju jättelångt till...
    Har räknat med mellan 50-70 pax!
    Tackar för förslagen, ska kolla dom nu!!

• Irish Bride
    ClaraH skrev 2011-02-08 12:32:25 följande:
    Vi ska vara i Anna whithlooks aula. Det är också en bygdegård som ligger mitt i stan. Vi gifter oss i augusti och det var jättesvårt att hitta lokal ett år innan. Du kan se bilder på min blogg www.carinpeter.blogspot.com
    Lokaler finns också på Långholmen, det kan du googla på. Jag letade lokal utifrån att vi ska laga maten själva (det var nog därför det var så sårt), men ska man inte göra det finns det ju en uppsjö av restauranger att välja på, bara att sätta igång att googla och ringa.
    Har precis kollat lokalen på din blogg! Ser ju jättefint ut!! Gillar när det är mycket vitt och trägolv så kan man ju dekorera själv!
    Tveksamt om vi kan boka den till sommar, OM nu bröllopet blir i år.
  • MiniMirra

Om ni är ute efter en festlokal där man kan ta med egen dricka och följaktligen ha catering så kan jag rekommendera Ekermanska Malmgården i Tantolunden, på Södermalm i Stockholm. De renoverade i november 2010 och nu ser det fräschare ut även inomhus.

Jag var på 30-årsfest där i somras, och hade själv 25-årsfest där i december. Om ni ska gifta er på sommaren så kan man ha festen utomhus, i den lilla pittoreska trädgården.

Ett litet tips bara. Dessutom billig lokalhyra.   
    www.ekermanska.se/index.html

• Irish Bride
    MiniMirra skrev 2011-02-08 15:18:32 följande:
    Om ni är ute efter en festlokal där man kan ta med egen dricka och följaktligen ha catering så kan jag rekommendera Ekermanska Malmgården i Tantolunden, på Södermalm i Stockholm. De renoverade i november 2010 och nu ser det fräschare ut även inomhus.

Jag var på 30-årsfest där i somras, och hade själv 25-årsfest där i december. Om ni ska gifta er på sommaren så kan man ha festen utomhus, i den lilla pittoreska trädgården.

Ett litet tips bara. Dessutom billig lokalhyra.   
    www.ekermanska.se/index.html
    Tack för förslaget! Vore ju såå mysigt att ha vigseln i en trädgård och festen oxå om vädret tillåter...
  • GnuGS

Kolla in Segelsömmarsalen på Skeppsholmens folkhögskola! Vi tänkte boka den, men av olika skäl blev det Långholmen istället.
    Dit får du ta egen alkohol, men mat och serveringsavgift går till cateringfirman Lioras. Tyvärr har jag aldrig varit på fest där själv.
    I lördags travade jag runt på Skeppsholmen och det är SÅ fint på hela ön, mycket har hänt där på senare år.
    Vi ska också ha ett bröllop med många utländska gäster som vi vill visa det bästa av sommar-Stockholm, och därför tänker vi även ha en brunch dagen efter bröllopsfesten på Skeppsholmen.

• Irish Bride
    GnuGS skrev 2011-02-09 00:05:40 följande:
    Kolla in Segelsömmarsalen på Skeppsholmens folkhögskola! Vi tänkte boka den, men av olika skäl blev det Långholmen istället.
    Dit får du ta egen alkohol, men mat och serveringsavgift går till cateringfirman Lioras. Tyvärr har jag aldrig varit på fest där själv.
    I lördags travade jag runt på Skeppsholmen och det är SÅ fint på hela ön, mycket har hänt där på senare år.
    Vi ska också ha ett bröllop med många utländska gäster som vi vill visa det bästa av sommar-Stockholm, och därför tänker vi även ha en brunch dagen efter bröllopsfesten på Skeppsholmen.
    Tack! Ser riktigt fint ut, högt i tak, parkettgolv och vita fönsterkarmar!
    En sak jag undrar bara, de flesta lokaler jag har kollat på (på nätet) har så fula stolar?? Det är så mycket som ska stämma!!
  • GnuGS

Mitt råd: strunta i fula stolar. Dem ser man ändå inte när gästerna sitter ner, talen sätter igång och maträtterna kommer in. (Om de är obekväma är det inte så kul, förstås.) Vi skulle i alla fall aldrig lägga tid/pengar på att fixa stolsöverdrag, då lägger vi hellre resurserna på annat.

För övrigt var det tämligen fula stolar även på regeringens middag inför kronprinsessbröllopet, se sidan 10 här:
    www.netmagazines.se/NETMAG/galadinner2010/pageflip.html

Jag tror att Skeppsholmen vore en bra lokal för er, det är alltid bra att ha en centralt belägen fest när man får utländska gäster. Dessutom finns det ju både vandrarhem och fina hotell på gångavstånd.

Hur många gäster tror du att ni blir? Vi ska ha många gäster, cirka 140, och det var därför Skeppholmsgården var aktuell eftersom den kan ta 150 personer. Men dels finns det inte porslin och bord för så många, dels läste jag någonstans om någon som varit där på en fest med cirka 85 gäster, och han skrev i sin blogg att det hade känts trångt med fler.

• Irish Bride

Haha, ja det var ju inte så snygga stolar där inte! Kanske regeringen försökte spara lite pengar :)
    Vi kommer inte ha så många gäster, någonstans mellan 50-70 blir det förmodligen.
    Jag tycker ju det är bra om lokalen är tillräckligt stor för att vara dukad och samtidigt ha plats för ett dansgolv och det verkar ju den här på Skeppsholmen ha!
    Får se vad det blir, jag funderar på att vi ska ha en sen lunch på en bra restaurang (med fin utsikt!) och sedan ha själva festen i ngn lokal, med en lättare buffee på kvällskvisten.

• Aniara4

Googla Kristinehovs malmgård!
    Hartwickska huset har en fin festlokal med tegelvalv och tillhörande kök, men det är ju inte superfräscht direkt.

Eller här: www.nybohovsrestaurang.se/lokal/

• Irish Bride
    Aniara4 skrev 2011-02-09 14:50:09 följande:
    Googla Kristinehovs malmgård!
    Hartwickska huset har en fin festlokal med tegelvalv och tillhörande kök, men det är ju inte superfräscht direkt.

Eller här: www.nybohovsrestaurang.se/lokal/
    Kollade in Harwickska huset, kanske har blandat ihop det med ngnannstans men tror att det är där man inte får ha ngn musik efter kl 22! Inte mkt till bröllopsPARTY då inte ;)
    Ja, Kristinehovs Malmgård, gillar trädgården där!
    Nu ska jag kolla in nybobhsrestaurangen du länkade, tack!
  • Aniara4

Jag har varit på fest i Hartwickska flera gånger och tror inte det har varit några som helst problem att spela musik, men jag vågar inte svära på att de inte har infört någon sådan regel sen dess.

Nybohov har jag också varit på fest i, och det är fräsch och fint i lokalen där även om husen runtomkring inte är de mysigaste. Man kommer lätt dit med bergbanan från Liljeholmen!

• GnuGS
    Irish Bride skrev 2011-02-09 14:46:40 följande:
    Haha, ja det var ju inte så snygga stolar där inte! Kanske regeringen försökte spara lite pengar :)
    Vi kommer inte ha så många gäster, någonstans mellan 50-70 blir det förmodligen.
    Jag tycker ju det är bra om lokalen är tillräckligt stor för att vara dukad och samtidigt ha plats för ett dansgolv och det verkar ju den här på Skeppsholmen ha!
    Får se vad det blir, jag funderar på att vi ska ha en sen lunch på en bra restaurang (med fin utsikt!) och sedan ha själva festen i ngn lokal, med en lättare buffee på kvällskvisten.
    Jag såg exakt de stolarna hos en uthyrningsfirma som gjorde reklam för dem, så kanske det är någon grej med dem -- typ att de är lätta att stapla när man har 500 gäster eller så...

Det låter ju riktigt trevligt med både fin bröllopslunch och separat dansarrangemang! Om ni har råd kan ni kanske kosta på er Grands veranda för lunchen, eller kolla med nya snajdiga Hotel Skeppsholmen. Moderna museet vore också ett alternativ, de har ett s k chambre separée i sin restaurang. Kolla även med vackra Atrium på Nationalmuseum, fast därifrån ser ni ju inte ut.

Segelsömmarsalen
    har mycket riktigt ett bra dansgolv! Det används ofta av folkdansare.
    Däremot kan det kanske bli lite dyrt sammantaget -- om ni ska ha bröllopet på en fredag eller lördag misstänker jag att ni ändå måste betala för lokalen som om ni skulle ha den för fullt så att säga. Men det är nog förhandlingsbart, beroende på när ni på året ni gifter er också.
  • Irish Bride
    GnuGS skrev 2011-02-09 15:55:46 följande:
    Jag såg exakt de stolarna hos en uthyrningsfirma som gjorde reklam för dem, så kanske det är någon grej med dem -- typ att de är lätta att stapla när man har 500 gäster eller så...

Det låter ju riktigt trevligt med både fin bröllopslunch och separat dansarrangemang! Om ni har råd kan ni kanske kosta på er Grands veranda för lunchen, eller kolla med nya snajdiga Hotel Skeppsholmen. Moderna museet vore också ett alternativ, de har ett s k chambre separée i sin restaurang. Kolla även med vackra Atrium på Nationalmuseum, fast därifrån ser ni ju inte ut.

Segelsömmarsalen har mycket riktigt ett bra dansgolv! Det används ofta av folkdansare.
    Däremot kan det kanske bli lite dyrt sammantaget -- om ni ska ha bröllopet på en fredag eller lördag misstänker jag att ni ändå måste betala för lokalen som om ni skulle ha den för fullt så att säga. Men det är nog förhandlingsbart, beroende på när ni på året ni gifter er också.
    Vad många bra förslag du har! :)
    Grand blir nog lite för dyrt men det finns ju gott om bra restauranger i Sthlm och många ligger ju fint så det är ju bara att jag letar.
    Hotel Skeppsholmen verkar ju jättefint!!
  • Irish Bride
    Aniara4 skrev 2011-02-09 15:07:54 följande:
    Jag har varit på fest i Hartwickska flera gånger och tror inte det har varit några som helst problem att spela musik, men jag vågar inte svära på att de inte har infört någon sådan regel sen dess.

Nybohov har jag också varit på fest i, och det är fräsch och fint i lokalen där även om husen runtomkring inte är de mysigaste. Man kommer lätt dit med bergbanan från Liljeholmen!
    Kanske inte var där, har googlat och tittat på så många lokaler så börjar blanda ihop dom!
    Nybov såg fräscht ut (men inte så mkt "karaktär") och till bra pris, men som du sa så ser omgivningen inte så mysig ut.
    Jag kanske är för kinkig, det får inte var för dyrt, det ska vara "fint" både inne och ute osv osv...
    Att planera bröllop verkar ju ta längre tid än vad jag trodde....!!!
  • GnuGS
    Irish Bride skrev 2011-02-09 17:14:22 följande:
    Kanske inte var där, har googlat och tittat på så många lokaler så börjar blanda ihop dom!
    Nybov såg fräscht ut (men inte så mkt "karaktär") och till bra pris, men som du sa så ser omgivningen inte så mysig ut.
    Jag kanske är för kinkig, det får inte var för dyrt, det ska vara "fint" både inne och ute osv osv...
    Att planera bröllop verkar ju ta längre tid än vad jag trodde....!!!
    Det tar myyyyyyycket längre tid än vad _jag_ trodde!

Kul att du gillar mina tips. Du verkar vara ute efter ungefär samma som jag -- vi ville ha en lokal med historisk karaktär dit vi fick ta med egen alkohol, i en miljö som våra utländska gäster skulle vara glada att de rest till.
    I vårt fall skulle det finnas plats för 150 personer. Ni har det kanske lite lättare eftersom ni inte ska vara lika många...
    Testa Kolskjulet på Kastellholmen: www.briggentrekronor.se/content/view/404
    Långholmens folkhögskola: www.langholmens.fhsk.se/Lusthuset.aspx
    Aquaria: www.festbolaget.se/forslag/alla/aquaria.html
    Fotografiska museet: fotografiska.eu/Konferens-event (kanske lite dyrt, de vänder sig säkert främst till företag)
  • Irish Bride

Jag kommer aldrig kunna bestämma mig för "rätt" lokal!! :) Fast jag har hittat en jättemysig lokal i Gamla Stan, mailade häromdagen men har inte fått svar än... Får se vad dom säger!

• GnuGS

Spännande! Vi hade också gärna varit i Gamla stan, där jag bor, men hittade ingen lokal som var tillräckligt stor för oss.

Svar på tråden Festlokal i Stockholmsområdet?