• Mariiaa81

När skicka ut inbjudan?

Om man ska gifta sig i augusti; när tycker ni att man ska skicka ut inbjudningarna? :)

• Svar på tråden När skicka ut inbjudan?
  • Emblas Mamma
    GnuGS skrev 2011-02-07 20:16:22 följande:
    Är det inte märkligt att inte ett svenskt ord satt sig för detta vid det här laget? Mina förslag:

”håll datumet”-kort
    ”boka datumet”-kort
    ”reservera datumet”-kort
    eller kortformen ”datumkort”

Jag ville skicka ut julkort med motiv av vår kyrka i snö, och passa på att be mottagarna hålla datumet. Detta skulle då gå fr a till de som utomlands och behöver mer tid för planering, och till dem som man verkligen inte vill ska missa bröllopet.
    Men det blev inte så, för M2B tyckte att det blev konstigt om inte alla utlandsgäster fick ett sådant kort, och vi vet ännu inte exakt vilka vi kommer att kunna bjuda. Så det blev så att jag gjorde ett informellt ”vykort” som jag skickade per mail (en bild på kyrkan och orden “Be there or be square!” på en pil till kyrkan) till dem vi visste att vi kommer att bjuda.

Bröllopet ståndar i juni, och vi skickar ut de formella inbjudningskorten i mars (med OSA-datum i sltet av april)!
    vi använde benämningen Spara-Datum-Kort!
    Det funkade fint:)
    Tycker inte om de amerikanska och engelska språken - gamlingarna i släkten fattar inte riktigt vad det är! :P
  • Potter

Vi gifter oss oxå i slutet av augusti. O.S.A har vi satt 1 juli pga semestrar, därmed kommer vi att skicka ut i mitten av mars. Detta lite för att många (av våra gäster) sätter sina slutliga semesterplaner gentemot deras arbetsplatser i april. Vi kanske tänker fel, men å andra sidan kan man vara FÖR tidigt ute med en sådan härlig inbjudan som till ett bröllop?!?!?!  =)

• Skumboll
    GnuGS skrev 2011-02-07 20:16:22 följande:
    Är det inte märkligt att inte ett svenskt ord satt sig för detta vid det här laget? Mina förslag:

”håll datumet”-kort
    ”boka datumet”-kort
    ”reservera datumet”-kort
    eller kortformen ”datumkort”

Jag ville skicka ut julkort med motiv av vår kyrka i snö, och passa på att be mottagarna hålla datumet. Detta skulle då gå fr a till de som utomlands och behöver mer tid för planering, och till dem som man verkligen inte vill ska missa bröllopet.
    Men det blev inte så, för M2B tyckte att det blev konstigt om inte alla utlandsgäster fick ett sådant kort, och vi vet ännu inte exakt vilka vi kommer att kunna bjuda. Så det blev så att jag gjorde ett informellt ”vykort” som jag skickade per mail (en bild på kyrkan och orden “Be there or be square!” på en pil till kyrkan) till dem vi visste att vi kommer att bjuda.

Bröllopet ståndar i juni, och vi skickar ut de formella inbjudningskorten i mars (med OSA-datum i sltet av april)!
    Tja, jag gillar save the date egentligen. Men i kortet skrev jag "reservera" för att alla skulle fatta - även farmor 90 år. 
  • Mariiaa81
    Potter skrev 2011-02-07 20:31:37 följande:
    Vi gifter oss oxå i slutet av augusti. O.S.A har vi satt 1 juli pga semestrar, därmed kommer vi att skicka ut i mitten av mars. Detta lite för att många (av våra gäster) sätter sina slutliga semesterplaner gentemot deras arbetsplatser i april. Vi kanske tänker fel, men å andra sidan kan man vara FÖR tidigt ute med en sådan härlig inbjudan som till ett bröllop?!?!?!  =)
    Så tänker jag med; kan man vara för tidigt ute med att skicka inbjudningar till ett bröllop? :) Jag tänkte mest om det finns någon allmän "regel" för när man bör skicka ut inbjudningarna.
  • GnuGS
    Emblas Mamma skrev 2011-02-07 20:20:05 följande:
    vi använde benämningen Spara-Datum-Kort!
    Det funkade fint:)
    Tycker inte om de amerikanska och engelska språken - gamlingarna i släkten fattar inte riktigt vad det är! :P
    Men det är ju en ganska direkt översättning eller möjligen en anglicism av ”save the date”. Man vill ju inte att gästerna ska ”spara” datumet, utan reservera/hålla/boka/skriva upp det. Att reservera eller hålla en viss dag ledig säger man ju i andra sammanhang, men så fort det handlar om bröllop blir det ”save the date” av det!
  • GnuGS
    Potter skrev 2011-02-07 20:31:37 följande:
    Hm, man kan nog vara för tidigt ute... Saker händer, som att par separerar. Min gästlista ser delvis helt annorlunda ut nu än den gjorde i höstas, till exempel.
    Men, visst kan det vara bra att vara ute i god tid! Ribbing och andra etikettexperter brukar mena att det är alltför pretentiöst att bjuda mer än två månader i förväg. Det kanske funkade förr i tiden, då man på sin höjd bjöd folk i den egna bygden – men med tanke på hur spridda ens vänner är och hur uppbokade de flesta är kan man gott bjuda uppemot tre månader i förväg (och komplettera med datumförvarningar ännu tidigare).
  • Mariiaa81
    GnuGS skrev 2011-02-07 21:24:53 följande:
    Hm, man kan nog vara för tidigt ute... Saker händer, som att par separerar. Min gästlista ser delvis helt annorlunda ut nu än den gjorde i höstas, till exempel.
    Men, visst kan det vara bra att vara ute i god tid! Ribbing och andra etikettexperter brukar mena att det är alltför pretentiöst att bjuda mer än två månader i förväg. Det kanske funkade förr i tiden, då man på sin höjd bjöd folk i den egna bygden – men med tanke på hur spridda ens vänner är och hur uppbokade de flesta är kan man gott bjuda uppemot tre månader i förväg (och komplettera med datumförvarningar ännu tidigare).
    Två månader innan tycker jag är lite för sent att skicka ut inbjudningar, håller inte med Ribbing ;) Tre månader är på gränsen..... Eftersom vi ska hyra ett ställe under en hel helg måste vi veta hur många som ska bo där så vi kan boka det i god tid innan..knepigt.
  • water lily

Vi kommer skicka ut "reservera datumet"-kort ganska långt innan, vi hoppas kunna gifta oss i juli nästa år och då skickar vi kanske ut dessa kort precis efter årsskiftet och sedan själva inbjudningarna tre månader innan. Jag tycker att två-tre månader innan är alldeles för lite för då kan folk definitivt ha bokat annat, man vill ju ändå inte missa en massa gäster pga att de fått inbjudan för sent.

• MrsGranath

Jag och mannen har precis suttit och vikt och skrivit adresser på alla inbjudningarna! Vilket jobb! =)

Vi ska posta dem på fredag så att de flesta förhoppningsvis får dem på Alla Hjärtans Dag! Lite kul tyckte vi,,,,

Gifter oss dock inte förrän 23 Juli, men resonerade så att det snart är dax att ansöka om semester för de flesta och då kan de ju planera in vårt bröllop i den oxå...

• Jessica1979
    Moemoe skrev 2011-02-07 19:47:25 följande:
    Jag skickade mina igår och vi har osa 25 april och gifter oss 4:e juni. Sen kanske det är tidigt, men det är ju långhelg, så vill tjinga den innan folk hittar på annat. :) Om det är i bröjan av augusti kanske man kan skicka i mars, eftersom en del planerar in semester och sånt tidigt på året.
    Vi gifter oss också 4 juni och vår skickade vi ut för ca 1 månad sedan. Man vill ju att så många som möjligt kan vara med!
Svar på tråden När skicka ut inbjudan?