• Emblas Mamma

Någon som varit i Spanien i Maj?

Undrar om det är kallt i Spanien i början av maj..
    Vill höra från någon med erfarenhet och inte av internet:)
    Ka man bada eller fryser man ihjäl?
    Det står att vattentemperaturen bara är 17 grader i Maj. Inte så lockande kanske..
    Vad säger ni? ;)

• Svar på tråden Någon som varit i Spanien i Maj?
  • Lumys

Jag och min m2b var i barcelona i slutet av april-början av maj förra året och det var ganska kallt faktiskt :P Det är som vårväder skulle jag säga, kanske lite varmare. Vi hade iof lite otur så att det regnade mycket så skulkle kunna tänka mig att det är behagligt i fullt solsken. Men jag hade en tunn kappa på mig och det var lagom. Inget linne och shorts-väder direkt. Men det var som sagt barcelona, andra delar kan nog vara varmare :)

• Emblas Mamma
    Lumys skrev 2011-02-07 18:08:40 följande:
    Jag och min m2b var i barcelona i slutet av april-början av maj förra året och det var ganska kallt faktiskt :P Det är som vårväder skulle jag säga, kanske lite varmare. Vi hade iof lite otur så att det regnade mycket så skulkle kunna tänka mig att det är behagligt i fullt solsken. Men jag hade en tunn kappa på mig och det var lagom. Inget linne och shorts-väder direkt. Men det var som sagt barcelona, andra delar kan nog vara varmare :)
    Vi hade kanske tänkt mallorca i så fall,
    mest för att komma bort och fira våra födelsedagar och mysa!
    Mannen fyller 30 så det skulle varit roligt att göra något riktigt.
    Men har inte så mycket ekonomi pga bröllop - men det kostade bara 9-10.000 att åka dit till fina hotell med tre familjemedlemmar. Tyckte det var billigt :)
    Men vi får se. Vissa säger det är fint, andra blir besvikna.. Kanske går att bada i poolen - den är ju uppvärmd.
    Skulle nog inte vilja vara i havet direkt, men man vet ju aldrig:)
  • lolinda

Jag jobba på mallorca  från mars till okt 2003 och jag minns att min pappa hälsa på mig första v i maj och det var helt ok väder. Det kom nån skur men vi solade varje dag och vi badade även i havet...var väl inte supervarmt men jag vet att vi bada flera ggr. Pappa brände sig...och det brukade han inte göra =) Åhh härliga minnen (gråter) han gick tyvärr bort nyligen...

Tycker ni absolut ska åka till mallorca...en heeelt underbar ö

• Emblas Mamma
    lolinda skrev 2011-02-07 18:52:27 följande:
    Jag jobba på mallorca  från mars till okt 2003 och jag minns att min pappa hälsa på mig första v i maj och det var helt ok väder. Det kom nån skur men vi solade varje dag och vi badade även i havet...var väl inte supervarmt men jag vet att vi bada flera ggr. Pappa brände sig...och det brukade han inte göra =) Åhh härliga minnen (gråter) han gick tyvärr bort nyligen...

Tycker ni absolut ska åka till mallorca...en heeelt underbar ö
    jag beklagar verkligen din pappa:(
    Man vilken tur att du har så fina minnen av honom på en underbart fin ö :)
    Har varit på mallorca en gång för 11 år sen ungefär, och jag älskade det!
    JAg kräver inget supervarmt väder, utan mest härlig sol så man kan sola, och kanske bada lite i poolen,
    i barnpoolen kanske det är varmare ;)

Jag hade gärna åkt i slutet av Maj men jag har för mycket tentor i skolan då, så omkring den 3-4 blir bättre.
    Det kan ju inte vara värre än i Sverige i alla fall :)
  • Lysdioda

Jag var på Mallorca (Palma Nova) sista veckan i maj för två år sedan och det var inte direkt sådär väldigt skönt. Det var fint i vattnet, lite friskt första dagarna och sen såpass skönt att man orkade stå kvar och spela lite strandtennis. Låg man i skuggan kunde det vara kallt.

Om ni ska åka på mysresa så vill jag varna för Palma Nova och Magaluf (som är billigt) just i maj för då åker alla ynglingar som ska supa och de hörs och syns. Plus att restaurangerna inte är något bra alls i dessa områden.

Min kompis var där över påsken samma år och även med oss tjejer på resan i slutet av maj och hon sa att vädret var likvärdigt då ungefär, fast kallare i vattnet. Om jag minns rätt var påsken i april nångång det året.

• Emblas Mamma
    Lysdioda skrev 2011-02-07 19:03:15 följande:
    Jag var på Mallorca (Palma Nova) sista veckan i maj för två år sedan och det var inte direkt sådär väldigt skönt. Det var fint i vattnet, lite friskt första dagarna och sen såpass skönt att man orkade stå kvar och spela lite strandtennis. Låg man i skuggan kunde det vara kallt.

Om ni ska åka på mysresa så vill jag varna för Palma Nova och Magaluf (som är billigt) just i maj för då åker alla ynglingar som ska supa och de hörs och syns. Plus att restaurangerna inte är något bra alls i dessa områden.

Min kompis var där över påsken samma år och även med oss tjejer på resan i slutet av maj och hon sa att vädret var likvärdigt då ungefär, fast kallare i vattnet. Om jag minns rätt var påsken i april nångång det året.
    Vi funderade på Alcudia i så fall..

så du mmenar att det är varmare vid påsk än vid ca 4maj? tror du det? Det kanske är därför det är lite dyrare i april..
  • lolinda

Tack och jag har jättemånga fina minnen från mallorca med honom, vi var och hälsade på året efter i slutet av maj och då är det lite varmare, men det är helt klar bra i början också. Kan tänka mig att det är lite dyrare i april för det är golfsäsong då...golfarna vill inte ha för varmt ute på banan.

Alcudia är superfint...själv jobba jag på sunwing cala bona...också jättefint men lite mindre, det finns mer att göra och se i alcudia.

• Lysdioda

Det var jag som skrev slarvigt. Min kompis tyckte vädret var likadant i april och maj, men att havet var värmare i maj. Så ska det läsas. De åt godare mat när de bodde inne i Palma också.

Man får skilja på Palma och Palma Nova.

Nu blev det kanske lite rörigare ändå :)

• lolinda

Palma är kanon...jättebra shopping och fin mat, dit måste man bara ta en tur om man ska till mallorca.

• Emblas Mamma

Då kanske vi kör på maj! :)
    Jag antar att vi inte får vänta för länge med att boka, men jag vill vara säkra på att vi har pengar att åka för med,
    vi ska till thailand i Januari 2012 på bröllopsresa och det är ju lite dyrare..
    Men jag älskar medelhavet oc hvill gärna dit!

Frågan är lite hur mycket man gör av med är nere,
    jag vet att det är dyrt, men man kan ju laga maten själva på dagen och äta ute på kvällen.
    På dagen är man ju ändå inte jättehungrig, man kan koka lite ägg och makaroner typ :P

• lolinda

Måste även tipsa om min favoritstrand Es trenc som ligger på södra mallorca och ligger i ett naturreservat så det finns inte massa hotell och turism runtomkring.
    Åh vad man längtar till värmen nu....snart så
  • lolinda

Är det ett lgh hotell så tycker jag absolut att ni kan laga mat på hotellet. Hör er för var det finns en lite större matbutik så hittar ni billigare mat. Det var ju några år sen jag var där men då var det dyrt...nu är väl iofs euron lite billigare.

Så det blir thailand på bröllopsresa! Vart i thailand ska ni? Vi åker dit 13 mars, åhh vad jag längtar nu i det här skitvädret

• Emblas Mamma

ÅÅÅH vilken UNDERBAR bild!
    Precis som jag minns, mallorca hade UNDERBARA stränder!!! :D

Jag tittar på sista minuten resor och hittar hur mycket som helst till mallorca - m njag fattar inte varför det inte finns så man kan ha ett enda barn med sig!? Det finns ju nästan bara paket gällande 2 vuxna! Tänk om man vill åka själv!?
    Eller ha med en liten? Det verkade finnas hur många platser kvar som helst så jag blir lite sur.
    Varför kan man inte boka fler?
    Någon som vet? :)

Åh jag blir så avis! Jag vill till thailand NU!
    Blir galen på detta vädret :)
    Vi ska åka den 12 Januari nästa år till Phuket - Tri trang beach:) Hittade ett barnvänligt och superfint hotell!
    Hade gärna åkt till fler ställen i Thailand, men nu är det första gången jag ska utanför Europa! Ska bli spännande :)
    Vart åker ni?? :)

• lolinda

Ja det är lite konstigt, jag tycker alltid att det är 2 vuxna och 2 barn som de billigaste priserna avser. Vi är ju det men minstingen är bara 9 mån så han är ju gratis.

Vi ska till Phuket också men till Kamala beach..sunwing såklart. =) Det är första gången jag också är utanför europa och med barn så jag ville åka med sunwing då jag vet hur det fungerar där. Det finns bra barnklubb för lilltjejen med. Kamala beach ska också vara väldigt lugnt och barnvänligt.

Vi gifter oss där nere 20:e mars....pirr pirr....det är snart =) Det ska bli helt fantastiskt!!!
    Ska ni stanna i 2 veckor eller längre?

Svar på tråden Någon som varit i Spanien i Maj?