• MrsT2011

    Det här med tärna

    Håller också med! Har reagerat starkt på att så mycket ska delegeras hela tiden, inte bara till tärnan utan till alla nära och kära. Bröllopstidningarnas vanligaste fråga till folk som gift sig är "vilket är ert bästa tips till blivande brudpar?"
    Så gott som ALLA svarar "ta hjälp av bekantskapskretsen!" Ska ingen få vara enbart gäst utan att även pyssla trycksaker, fixa hår, ta bilder, laga mat, baka eller spela musik?

    Det enda jag gör själv är trycksakerna och lite dekorationer till dukningen, bara för att blommor och scrapping är mina intressen. I övrigt förlitar jag mig på proffsen. Det går att anlita folk som jobbar med sånt här även med en begränsad budget, vi har ca 40 gäster och en budget på 60.000 kr exkl resa. Visst, det är jättemkt pengar och jag kan förstå att man hellre vill bjuda många, men tänk efter en extra gång och ta inte för givet att folk vill släppa allt för att greja med ert bröllop.

    Min tärna blev erbjuden att låna en av mina festklänningar och ha som tärnklänning, vilket hon glatt tackade ja till.
    Jag vet att hon gärna vill ordna en lika strukturerad hippa för mig som vi gjorde för henne, men jag har faktiskt försökt dämpa hennes prestationskrav. Jag bad henne att ta det lugnt och inte sätta någon prestige i det hela, det blir vad gänget har tid och råd med helt enkelt! Jag betalar hennes hår och smink så att vi kan sitta och fnissa ihop hos frissan, hon gjorde samma sak för mig när hon gifte sig. Det kommer bli kanon! =)

  • MrsT2011
    Chicita skrev 2011-02-08 10:11:28 följande:
    Jepp...
    Ni förstår min frustration kanske?  
    Ja i det här fallet tycker jag absolut att du kan ställa det grundläggande kravet att få besked på om hon kommer! Vill hon hålla det öppet in i det sista får ni sätta er ner och ha ett långt samtal för att försöka rädda vänskapen, hjälper inte det hade jag faktiskt bytt ut henne... 
  • MrsT2011
    LisaEleonor skrev 2011-02-08 09:19:45 följande:
    Jag håller med. Min tärna kommer vara nitton år när vi gifter oss och har bal, student och en massa andra saker som händer fram till bröllopet. Så jag har inte så höga krav på att hon ska vara med på allt.

    Men samtidigt har jag en familj som säger att vi ska delegera till dem också. Att både mamma och syster (tärnan) kan hjälpa till med inbjudningar och kolla på klänning. Och vi har lite krav på tärnans klänning, men inte så mycket att vi kommer köpa något till henne som hon inte tycker om. Känns lite som att kasta pengarna i sjön då.

    Sedan tror jag att alla som har ett hyfsat stort bröllop måste be om hjälp. Men inte kräva det.
    Precis, och det är ju många som erbjuder sig och är väldigt ivriga att få känna sig delaktiga. Men jag är lite rädd att de tar på sig för mycket också. Jag tyckte jag gjorde det mesta själv när jag fyllde 30, mina föräldrar skulle "bara" baka några pajer och hjälpa till med städningen. Det slutade med att de blev toknervösa att de skulle glömma att ta med något, och hyperstressade över att allt skulle klaffa. Båda två var helt slutkörda efteråt, det är då man börjar inse att de inte är purunga längre OCH att de gör allt för sina barn... Jag lovade mig själv på stående fot att betala folk för att fixa mat, städning etc vid bröllopet, så kan föräldrarna fokusera på roliga småsaker som att hålla tal till exempel.

    Alla är vi olika och det är inget fel med att be om hjälp. Jag är bara glad att vi i denna tråd kan höja ett varningens finger för att äventyra våra nära relationer och allas vår stresstålighet i samband med något så viktigt som vårt bröllop.
Svar på tråden Det här med tärna