• hanna1102

Medlem Svenska Kyrkan?

Hej!

Som de flesta som ska gifta sig, är jag helt ny kring det mesta. (Alltså jag har noll koll :)

Jag ringde kyrkan vi vill viga oss i, och jag trodde att det gick även om man inte var medlem i Svenska Kyrkan, men att det kanske tillkom en kostnad? Men för att vi ska kunna viga oss i kyrkan måste en av oss vara medlem. Är det någon som är expert på detta område? Behöver jag alltså gå med i Svenska Kyrkan och sen i fortsättningen betala kyrkoavgiften för att kunna vigas i den kyrkan?

Är det någon som har lite information kring detta, vore det väldigt välkommet .

Tusen tack!

Hanna 

• Svar på tråden Medlem Svenska Kyrkan?
  • Duchess

Ja, för att ni ska kunna vigas i Svenska Kyrkan måste minst en av er vara medlem. Det tycker jag är en ganska logisk regel.

Om du vill gå in i Svenska Kyrkan så kan du kontakta pastorsexpeditionen där du bor, så får du hjälp med inträdet. Sen finns det ett clearingsystem som gör att du kan gifta dig i vilken kyrka som helst runtom i landet - det blir alltså inga extra kostnader för att ni väljer en annan kyrka än den i din hemförsamling.

• Sebastiána

Nu är jag visserligen medlem i SvK så vi har inte det problemet, men jag har faktiskt hört samma som du TS, att man kan gifta sig i Svenska kyrkan trots att man inte är medlem om man betalar en avgift och om präst och kyrka är ledig när man önskar viga sig...

...fast varför vill man gifta sig i kyrkan när man inte är medlem? Det är ju ändå ett ställningstagande mot kyrkan.

• TheD

Sen finns det de personer som inte är med för att spara pengar......Jag är med verkar det som haha Inte för att jag har haft någon större koll på det men annars skulle det vara svårt för oss att boka kyrka då min karl ej är med. Men jag har funderat på det och tycker att det är viktigt att vi bevarar den kultur som finns. Kyrkor är fina! Nej, jag är inte troende men någonstans inom mig finns det ett hjärta och samvete.

• Kattpoet

Jag måste fråga dig Hanna, när gick du ur svenska kyrkan?
    Är man döpt är man medlem men ett tag räckte det med att vara  medborgare i Sverige så var man med i kyrkan?

• hanna1102

Hej och tack för era svar.

För att klargöra lite. Det handlar inte om att vi inte "vill" gå med i Svenska Kyrkan.
    Båda jag, och min blivande man, är troende, men vi är medlem i en frikyrka,
    så därför känns det inte helt självklart att även bli medlem i Svenska Kyrkan.
    Men då jag står bakom det arbete de gör, så skulle jag nog kunna göra det, för att få gifta mig där.

• hanna1102

Kattpoet - jag är faktiskt inte helt hundra på att jag INTE är med.
    Jag har aldrig valt att gå ur, men har av nån anledning fått för mig att jag inte är med.
    Jag får väl ta och ringa skattekontoret och fråga om jag betalar kyrkoskatt! :) 

• Sebastiána
    hanna1102 skrev 2011-02-07 15:26:53 följande:
    Jag har aldrig valt att gå ur, men har av nån anledning fått för mig att jag inte är med.
    Innan staten och kyrkan gick skilda vägar blev alla nyfödda medlemmar i Svenska kyrkan automatiskt. Om man är född innan dess är man alltså medlem såvida man inte aktivt valt att gå ur. Min blivande har aktivt valt att gå ur. Han skickade ett brev till församligen och meddelade att han önskade gå ur.
  • Sebastiána
    hanna1102 skrev 2011-02-07 15:26:53 följande:
    Du kan kolla på din deklaration om du betalar kyrkoskatt antar jag.
  • hanna1102

Nu ringde jag skatteverket och känner mig lite dum att jag startade en disskusion här utan att kolla först.
    Jag är visst med i Svenska Kyrkan! Bra - då kan jag börja planera bröllopet med min livs kärlek :)
    Tack för alla svar.

• TheD
    hanna1102 skrev 2011-02-07 16:06:50 följande:
    Nu ringde jag skatteverket och känner mig lite dum att jag startade en disskusion här utan att kolla först.
    Jag är visst med i Svenska Kyrkan! Bra - då kan jag börja planera bröllopet med min livs kärlek :)
    Tack för alla svar.

Hahah! Lycka till och njut av det!
  • Aniara4

Känn dig inte dum, det är en viktig fråga att ta upp även om det visade sig inte vara något problem för just din del!

• Burre Präst
    Sebastiána skrev 2011-02-07 15:32:33 följande:
    Innan staten och kyrkan gick skilda vägar blev alla nyfödda medlemmar i Svenska kyrkan automatiskt. Om man är född innan dess är man alltså medlem såvida man inte aktivt valt att gå ur. Min blivande har aktivt valt att gå ur. Han skickade ett brev till församligen och meddelade att han önskade gå ur.
    Liten petig korrigering: Om en av ens föräldrar var medlem i Svenska Kyrkan blev man det själv också.

Sedan 1990 (ungefär) krävs det en aktiv handling av föräldraran eller personen själv för att bli medlem.
    För övrigt tycker jag färgerna är både opraktiska och fula!
  • TheD
    Burre Präst skrev 2011-02-07 16:17:41 följande:
    Sedan 1990 (ungefär) krävs det en aktiv handling av föräldraran eller personen själv för att bli medlem.
    För övrigt tycker jag färgerna är både opraktiska och fula!
    Aha! Det visste jag inte. Går det att fixa det vid barnets födsel eller finns det en viss ålder?
  • BlackWIngedAngel
    TheD skrev 2011-02-07 16:28:36 följande:
    Aha! Det visste jag inte. Går det att fixa det vid barnets födsel eller finns det en viss ålder?
    Det görs väl rimligen vid dopet?
  • BlackWIngedAngel
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-07 22:05:10 följande:
    Det görs väl rimligen vid dopet?
    Eller ja, i och med dopet menade jag.
  • TheD
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-07 22:07:37 följande:
    Eller ja, i och med dopet menade jag.
    Hm...kanske det. Inte för är det är det största problemet i världen ;)
  • BlackWIngedAngel
    TheD skrev 2011-02-07 22:14:19 följande:
    Hm...kanske det. Inte för är det är det största problemet i världen ;)
    Varför bara kanske?
    "Dopet är grunden till medlemskap i Svenska kyrkan." 
  • TheD
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-07 22:42:43 följande:
    Varför bara kanske?
    "Dopet är grunden till medlemskap i Svenska kyrkan." 
    Jag skrev som jag kände dvs jag ryckte på axlarna...
Svar på tråden Medlem Svenska Kyrkan?