• Moster Stina

hjälp mig! eksempanik!

Nu har jag fått nog!
    Jag blir verkligen gaaaaalen!
    Har eksem sen barnsben, men just nu blir det ju bara värre och värre.
    Jag kommer få ha på mig burka på vigseln i juni, för trevligt ser det verkligen inte ut med eksem över xlar, hals, rygg, ben (nåja, dem kan jag ju dölja under kjolen!). Och nu har jag dessutom fått stora eksemsjok i hårbotten med. Och allt kliar så jag blir galen.
    Jag fattar verkligen inte vad jag gjort för fel! Jag blir verkligen tokig!
    Nåja, jag är gravid så lite förändringar får man väl räkna med, men jag ser ju sååå otäck ut just nu. Och ja, jag använder mjällschampoo (fungoral) som hudläkare rekommenderat mig förut. Men hur mycket jag än smörjer mig med bra produkter, och så, så blir jag inte bra.

Och sist jag besökte en hudläkare (i ett län där jag bodde förut) så blev jag lite sårad då hon påstod att jag inte kunde ha några allergier utan att det BARA kunde vara psykosomatiskt. (ingen annan hudläkare har sagt så)
    NÄe, doktorn lilla, jag VET att jag inte tål en massa saker. (sa jag inte högt!) och OM mitt eksem är psykosomatiskt så är det väl konstigt att jag aldrig är sämre när jag faktiskt MÅR dåligt.
    Varför får jag som mest eksem när jag lever mitt bästa lyckligaste liv någonsin?

Jag är så trött på detta nu. Men jag får väl försöka få en remiss till länets hudläkare ändå, för så här orkar jag liksom inte ha det. Jag har blivit bra av mina krämbehandlingar förr. Fattar inte varför de inte hjälper mig nu!

Men jag kan tillägga att jag som gravid ju vill äta sådant som är bra för barnet. Fisk varje dag, järn och c-vitamin t ex. Det sistnämnda brukar dock bara finnas i sånt som jag inte tål, så jag vet ju att jag utsätter mig för en del dumma saker just nu.

Någon annan som haft eksemproblem men faktiskt lyckats bli bra, eller bättre? Hur, i så fall?

• Svar på tråden hjälp mig! eksempanik!
  • Sofia juli 11

Tycker att det vara oerhört klumpigt att säga att det skulle varapsykosomatiskt! Dock blir befintliga eksem ofta värre av stress.
    Var sa du att dina eksem satt?

Sitter de i böjvecken är det ju mer typiskt för atopiskt eksem som ofta går med allergier. Det kan ju gå lite upp och ner i perioder. Det bästa mot det är en stark kortisonkräm under en begränsad tid (7-10 dagar oftast), varefter den trappas ner och ersätts med en mildare. Ett vanligt fel allmänläkare gör (vad jag förstår) är att de inte "vågar ta i" utan skriver ut för svag salva. Då kan man hålla på och smörja hur länge som helst utan att det blir bättre.

Sitter eksemen i hårbotten och en bit utanför hårbotten, ner i pannan och på kinderna, samt i ögonbryn, näsvingar, armhålor och på bålen så låter det mer som ett seborroiskt eksem. Mot det ska du ha fungoralschampo plus en extra salva, typ daktacort, till huden. Jag vet inte hur du gör med ditt Fungoral (om du har fått bra muntliga instruktioner) men i alla fall ska det schamponeras in i hårbotten och sedan sitta i i 30 min (!). Ta på en duschmössa och titta på tv eller något medan det verkar. Därefter ska det sköljas ur. Man kan göra en sådan behandling i veckan om man vet med sig att man har problem, för att förebygga att det kommer tillbaka.

Sammanfattningsvis tycker jag absolut att du ska försöka få komma till en hudläkare (ibland kan man få komma på egenremiss, dvs att man ringer själv och ber om en tid utan att det skickas en remiss från vårdcentralen), men inte alltid. En hudläkare kan göra en korrekt bedömning av din eksemtyp och ge dig en bra behandling. Självklart ska du undvika det du är allergisk mot!

Lycka till!

• Moster Stina
    Sofia juli 11 skrev 2011-02-07 21:34:36 följande:
    Tycker att det vara oerhört klumpigt att säga att det skulle varapsykosomatiskt! Dock blir befintliga eksem ofta värre av stress.
    Var sa du att dina eksem satt?

Sitter de i böjvecken är det ju mer typiskt för atopiskt eksem som ofta går med allergier. Det kan ju gå lite upp och ner i perioder. Det bästa mot det är en stark kortisonkräm under en begränsad tid (7-10 dagar oftast), varefter den trappas ner och ersätts med en mildare. Ett vanligt fel allmänläkare gör (vad jag förstår) är att de inte "vågar ta i" utan skriver ut för svag salva. Då kan man hålla på och smörja hur länge som helst utan att det blir bättre.

Sitter eksemen i hårbotten och en bit utanför hårbotten, ner i pannan och på kinderna, samt i ögonbryn, näsvingar, armhålor och på bålen så låter det mer som ett seborroiskt eksem. Mot det ska du ha fungoralschampo plus en extra salva, typ daktacort, till huden. Jag vet inte hur du gör med ditt Fungoral (om du har fått bra muntliga instruktioner) men i alla fall ska det schamponeras in i hårbotten och sedan sitta i i 30 min (!). Ta på en duschmössa och titta på tv eller något medan det verkar. Därefter ska det sköljas ur. Man kan göra en sådan behandling i veckan om man vet med sig att man har problem, för att förebygga att det kommer tillbaka.

Sammanfattningsvis tycker jag absolut att du ska försöka få komma till en hudläkare (ibland kan man få komma på egenremiss, dvs att man ringer själv och ber om en tid utan att det skickas en remiss från vårdcentralen), men inte alltid. En hudläkare kan göra en korrekt bedömning av din eksemtyp och ge dig en bra behandling. Självklart ska du undvika det du är allergisk mot!

Lycka till!
    Oj du lät verkligen kunnig!
    Men jag känner till det där med allmänläkares utskrivning av svaga krämer, så det tillåter jag inte utan brukar kräva till mig grejer jag fått förr!
    Men 30 minuter med fungoral, nej det har jag ju inte prövat! Max 10 kanske!
    Och hudläkare skall jag söka mig till å det snaraste! ÄVEN om jag tror att alla mirakelmedel också kan funka, men jag vet vis av erfarenhet att det kostar en hel del att pröva runt på alla salvor, tvålar och krämer.
    Jag tänker definitivt inte köpa mig en laxkräm t ex. För 250 kr! Värdelös!
  • Sofia juli 11

Jag vet att det låter länge med 30 min (det står 3 eller något sånt på förpackningen), men det är vad hudläkarna säger. Jag skulle inte köpa någon mirakelsalva, även om det har fungerat för andra. Man kan ju ha olika typer av eksem, och även vara allergisk mot olika saker. Jag litar mest på hudläkare... Glad

• Moster Stina
    Sofia juli 11 skrev 2011-02-08 13:00:29 följande:
    Jag vet att det låter länge med 30 min (det står 3 eller något sånt på förpackningen), men det är vad hudläkarna säger. Jag skulle inte köpa någon mirakelsalva, även om det har fungerat för andra. Man kan ju ha olika typer av eksem, och även vara allergisk mot olika saker. Jag litar mest på hudläkare... Glad
    Tack!
    Jag litar också på hudläkare, men ibland kan ju faktiskt andra tips hjälpa en!
    Du har absolut rätt i att det nog är bl a seborroiskt eksem som jag har i ansiktet, håret, öronen, ögonbrynen m.m..
    Annars kallas min eksemtyp för atopiskt, eftersom jag som barn hade det mest i arm- och knäveck.

Nej det låter inte alls länge med 30 min för fungoral! Det låter ju jättevettigt!  Hoppas verkligen det hjälper!
    Nåja, nu ska jag ta reda på alla länets hudkliniker så jag kan höra av mig.
    Man kanske ändå inte MÅSTE ha det så här?!

Och jag skulle verkligen vilja kunna säga att det har med stress att göra, men jag lever ett rätt lugnt och ostressat liv. Har inga besvär av graviditetshormoner och så heller. Men allergisk är jag förstås fortfarande!
    Och bröllopet tycker jag mest är roligt att tänka på, och känner mig verkligen (ännu) inte stressat pga det.
    Men kyla, och vatten undviker jag förstås, eftersom det verkligen triggar kliandet.
  • Killevippen

Hej!
    Jag har atopiskt eksem och har blivit väldigt hjälpt av ljusbehandling under vinterhalvåret, har gått och solat solarium på hudmottagningen på mitt sjukhus. Det i kombination med kortisonsalva har funkat. 
    Hoppas du hittar en bra lösning för dig!
    Kram! 

• Moster Stina
    Killevippen skrev 2011-03-22 11:10:56 följande:
    Hej!
    Jag har atopiskt eksem och har blivit väldigt hjälpt av ljusbehandling under vinterhalvåret, har gått och solat solarium på hudmottagningen på mitt sjukhus. Det i kombination med kortisonsalva har funkat. 
    Hoppas du hittar en bra lösning för dig!
    Kram! 
    Hej!
    Jag ska faktiskt till hudklinik på måndag! Och jag skulle räkna med flera timmars behandlingar redan vid första besöket.
    Känns jätteskönt!

Nu haver jag hopp!
  • prinsessanogrodan

TS: jag vet tyvärr precis hur du har det! För min del fungerar en salva som heter X-ori bra mot klådan och det gör att huden läker bra (eftersom jag inte kliar sönder mig hela tiden). Det finns en annan bra salva som heter Skillingarydsalva eller tjärsalva, den är också bra men den luktar verkligen tjära....
    Ljusbehandlinar har också fungerat bra för mig och jag kan även tycka att vanliga solarier ger resultat även om det inte är lika bra för huden i långa loppet såklart. Sen måste jag tipsa om Body Shops aloe vera serie för ansiktet - ingen parfym, inga konserveringsmedel och fungerar jättebra för mitt ansikte (får lätt eksem och finnar och blir lätt torr och röd i ansiktet).
    Det finns även aloe vera juice och olika lösningar med aloe vera i hälskostaffärerna, det är bra att badda huden med och juicen kan man dricka också, det är bra för magen och gav även resultat på min hud.
    Sen äter jag Öljästtabletter från hälsokostaffären, de kostar ca 60-70 kr för en burk som räcker i ca en månad och det betalar jag gärna för att ha den huden jag har nu.

• Vålbacken

Jag har psoriasis, så jag vet också vad det innebär med eksem och kli... Jag skulle undvika kortison, eller i alla fall kolla med en läkare som kan detta. Stora doser kan i vissa fall ge fosterskador har jag hört. Och så kan jag tipsa om kosttillskottet Eskimo som finns på Apoteket. Det bästa jag ätit! Jag brukar ha utslag på hela händerna och fötterna på vintern, men sedan jag börjat äta dessa behöver jag knappt smörja in mig. Och smörj smörj smörj med bra krämer. Lycka till!

• JoR

Har inte läst hel tråden, men i alla fall... :)

Har psoriasis. Mest i hårbotten och fläckar på kroppen som sitter mest på ryggen. Behandlar dessa med elocon-lösning i hårbotten och Daivobet (elocon + D-vitamin) salva till kroppen. Fick för lite mer än ett år sedan utslag i ansiktet. Gick ner mig rätt så ordentligt för detta och tyckte att det var allmänt jobbigt. Man vill ju inte se ut som "hej kom å hjälp mig" med idiotiska kommentarer som man har fått ibland genom åren...

Var iaf till hudläkaren och fick en salva till ansiktet. Finacea gel. Läkaren informerade om att "det kommer att bli värre när du börjar behandla, men det vänder efter ungefär 4 veckor. Ibland längre.".  Behöver jag säga att jag sket i den ganska så rejält? provade i en vecka, sen gav jag upp då utslagen var dubbelt så stor och dubbelt så röda. 

Var ett tag efter detta på ansiktsbehandling och fick tips om en serie som heter Excuviance. Världens bästa produktserie för personer med känslig hud!!! Finns i tre varianter, och jag köpte den för känslig hy. Efter en vecka med tvättmjölken och dagkrämen var utslagen borta! Poriasisen i hårfästet blir också mindre rött när jag använder den där. Fick också veta att den kan lindra och även hindra att man får rosacea!

• Moster Stina

Tack så jättemycket för alla tips.
    Tråkigt att höra att det finns andra med liknande problem.

Och f ö så hjälper inte FUNGORALEN mig ett dugg trots att jag haft den i 30 minuter två ggr i veckan i flera månader nu.

Men men...jag haver hopp...

Hoppas att det är en vettig och bra hudläkare jag får träffa på måndag!

Kram till er alla snälla!

• Vålbacken

Ja, Excuviance är helt fantastisk! Jag har precis börjat med den, men på några dagar var huden helt annorlunda. Det bästa jag testat!

• Moster Stina

Hej alla snälla medmänniskor!
    Nu har jag alltså levt ett VÄLDIGT stressat liv de sista veckorna, då jag försökt pressa in tre besök på hudklinik varje vecka. Det har INTE varit det lättaste att få till då jag behövt fixa mig ledig tid på ungefär 2 h mellan 11 och 15 varje dag. (långa resor)
    Men tack vare ljusbehandlingar så verkar jag bli otroligt fort mycket bättre!
    Märkte resultat efter bara två besök, och det var nog ej placeboeffekt utan på riktigt, då jag verkligen inte trodde jag skulle få några resultat så snabbt.

Så tack och lov ser jag LJUST på framtiden!
    Jag kommer t o m att våga har axel- och armbart på mitt bröllop! Utan att skämmas, eller att vara rädd för att jag skall sitta och klia mig precis hela tiden!

Är SÅ lycklig just nu! Min hud känns och ser ut som NORMAL hud gör! Har inte hänt på många år, men nu när jag varit gravid har det liksom blivit ännu värre än vanligt.

När jag blir rik så småningom (ha ha) och bröllopet är över kanske jag satsar lite pengar på att köpa sån där exuviancekräm och provar...
    Har t o m hört släktingar som lovordat den, och som blivit helt fria från eksem tack vare den...

Men själv har jag provat så mycket dyra mirakelmedel , som ej funkat att jag liksom inte vill lägga några fler pengar i onödan... 

Men just nu är jag bara SÅ glad!!!!  

• Aniara4

Ljusbehandling är vad som har hjälpt mina hemska handeksem också! Jag är glad att jag fick remiss till en hudklinik efter alla år av duttande med svaga kortisonsalvor! De gjorde för det första en noggrann utredning med lapptest, och det visade sig bl.a. att utöver allt jag vet att jag är allergisk mot så är jag även allergisk mot vissa typer av kortison, så jag ska inte använda kortisonsalvor i klass 1 och 2! Men jag fick en starkare salva som är ok.

Det var förra vintern jag var där, och gick på ljusbehandling - visst vad det drygt att sitta och åka dit 2-3 gånger i veckan, men det hjälpte verkligen!

Den här vintern orkade jag aldrig ta tag i att ordna remiss och behandling, fast jag tänkte mycket på det när eksemen kom tillbaka (inte lika jävliga som förra året dock). Den starka salvan hjälpte visserligen, till skillnad från de svaga, men eksemet kom ju tillbaka så fort jag började nedtrappningen!

Nu har jag kunnat vara ute i solen ett tag, och vips så är eksemen som bortblåsta!

• FelizLane
    Moster Stina skrev 2011-04-18 18:37:38 följande:
    Hej alla snälla medmänniskor!
    Nu har jag alltså levt ett VÄLDIGT stressat liv de sista veckorna, då jag försökt pressa in tre besök på hudklinik varje vecka. Det har INTE varit det lättaste att få till då jag behövt fixa mig ledig tid på ungefär 2 h mellan 11 och 15 varje dag. (långa resor)
    Men tack vare ljusbehandlingar så verkar jag bli otroligt fort mycket bättre!
    Märkte resultat efter bara två besök, och det var nog ej placeboeffekt utan på riktigt, då jag verkligen inte trodde jag skulle få några resultat så snabbt.

Så tack och lov ser jag LJUST på framtiden!
    Jag kommer t o m att våga har axel- och armbart på mitt bröllop! Utan att skämmas, eller att vara rädd för att jag skall sitta och klia mig precis hela tiden!

Är SÅ lycklig just nu! Min hud känns och ser ut som NORMAL hud gör! Har inte hänt på många år, men nu när jag varit gravid har det liksom blivit ännu värre än vanligt.

När jag blir rik så småningom (ha ha) och bröllopet är över kanske jag satsar lite pengar på att köpa sån där exuviancekräm och provar...
    Har t o m hört släktingar som lovordat den, och som blivit helt fria från eksem tack vare den...

Men själv har jag provat så mycket dyra mirakelmedel , som ej funkat att jag liksom inte vill lägga några fler pengar i onödan... 

Men just nu är jag bara SÅ glad!!!!  
    Jag tycker också att exuviance är super! Jag jobbar på en salong som säljer detta, om du hade kommit till mig och berättat denna historia hade jag gladligen skickat med dig ett gäng prover med hem så du hade kunnat testat ordentligt innan du köper det. 
    Försök att besöka en salong, så ska dom nog kunna ge dig lite prover :)
    Man ska alltid ta hand om sin hud, specielt i ansiktet vare sig man har eksem eller inte! Lycka till!
  • Mirjami

Jag har själv en hudsjukdom som hete Lichen Ruber Planus som kommer och går. Har börjat få klåda på benen igen ovh prickar vilket är första stadiet på att det är på väg. Stark kortison är det enda som hjälper, men dock hjälper det inte mot den eksem jag alltid får samtidigt (är tydligen inte detsamma) i ansiktet, mest kring munnen, och över hela dekollaget, axlarna och skuldrorna. Benen kan jag lösa med kortison, likaså ansiktet med en salva från apoteket, men dekollage, skuldror och axlar får jag aldrig bukt med. Bröllopet är 3.5 månader bort och paniken börjar infinna sig. Fast lyckas jag inte få bukt med det får jag överväga bolero, även om jag inte vill. Slöja och/eller sjal täcker inte tillräckligt bra och smink döljer dåligt.

• Moster Stina
    Mirjami skrev 2011-04-19 10:57:20 följande:
    Jag har själv en hudsjukdom som hete Lichen Ruber Planus som kommer och går. Har börjat få klåda på benen igen ovh prickar vilket är första stadiet på att det är på väg. Stark kortison är det enda som hjälper, men dock hjälper det inte mot den eksem jag alltid får samtidigt (är tydligen inte detsamma) i ansiktet, mest kring munnen, och över hela dekollaget, axlarna och skuldrorna. Benen kan jag lösa med kortison, likaså ansiktet med en salva från apoteket, men dekollage, skuldror och axlar får jag aldrig bukt med. Bröllopet är 3.5 månader bort och paniken börjar infinna sig. Fast lyckas jag inte få bukt med det får jag överväga bolero, även om jag inte vill. Slöja och/eller sjal täcker inte tillräckligt bra och smink döljer dåligt.
    Å men det är ju precis så jag har haft det med! Axlar och armar fick jag liksom aldrig bukt med, medans benen glatt blev bra med stark korticonkräm.

Men som sagt, så är jag jätteglad att ljusbehandlingarna hjälper!
    Har du testat sådana på din hud?
Svar på tråden hjälp mig! eksempanik!