• Sofia juli 11

    Bröllopsresa i Italien - tips?

    Vi ska gifta oss i juli och vill jättegärna åka till Italien på bröllopsresa (vi är båda matintresserade).  Dock vet vi inte så mycket om Italien, utan vill jättegärna få lite tips. Vi vill gärna  bo mysigt och ha nära till badmöjligheter, och så vill vi att det ska finnas god mat. Stadsliv och sightseeing kommer helt klart i andra hand, men det är ju ett plus om det också finns tillgängligt.

    Har tittat lite och hittade ganska billiga resor till Terracina, någon som har varit där? Andra tips?

  • Svar på tråden Bröllopsresa i Italien - tips?
  • Silverglitter

    Mitt tips är Taormina på Sicilien. Mysig stad, nära till bad och jättegod mat.

  • Oberon

    Capri och Amalfikusten kanske?

    Eller varför inte Toscana eller Milano och sjöarna?

    Italien är ett så vackert och mångsidigt land så det är mer en fråga om vilka delar som är viktigast för er.

  • GnuGS

    Åk dit i juli (eller september eller vad som helst) bara inte i augusti då ”alla” italienare har semester. Det är för varmt och för mycket folk och för höga priser på de flesta ställen då!

    Jag har varit mycket i alla möjliga delar av Italien, och skulle helst av allt vilja åka till Sardinien – mest för att jag inte varit där – och till Amalfikusten, där jag inte varit så mycket som jag skulle vilja.

    Men de flesta delar av Italien är ju underbara... Jag har många fina minnen från resor i Apulien (klacken), Toscana och Umbrien skulle nog också passa er – eller Sicilien, som flera skrivit!

  • Sofia juli 11

    Wow, vad mycket tips, tusen tack! Blir väldigt sugen på Sicilien, det verkar vara många som gillar Sicilien. Ska kolla runt lite mer.

  • Sofia juli 11

    Har tittat lite mer. Eftersom vi kommer ha fullt upp nu i vår så känner vi att vi vill ha flyg och boende bokat med resebyrå, så att vi slipper oroas oss för att det ska strula (har inte riktigt tid att kolla upp en massa ställen osv). Således är det inte jättemycket att välja på, tyvärr. Antingen blir det Terracina, eller Giardini-Naxos på Sicilien. Tyckte att hotellmöjligheterna verkade trevligare i Terracina, men samtidigt verkar det som att många har föreslagit Sicilien.

    Någon som har erfarenhet av Terracina? Blir det inte en lika genuint italiensk upplevelse? Svårt att bestämma sig...

  • fru AM

    När det gäller Sicilien så har jag varit i Cefalu och gillade det skarpt. Det var verkligen en italiensk upplevelse! Otroligt god mat, goda viner, vacker gammal stadskärna, rolig strand med mycket folkliv. Sedan kan man ju hyra bil och åka runt lite på ön, hitta egna små badvikar, eller hoppa på en sightseeingbuss till Palermo och se fantastiska byggnadsverk osv.

  • Sofia juli 11

    Det blir nog Sardinien eller Sicilien trots allt, det känns lite mer romantiskt (vattnet ska ju vara underbart till exempel). Fastlandet kan man ta en annan gång, kanske under en mindre varm säsong så kan man åka runt lite och uppleva annat än strand.

    Någon som vet något om priserna, skiljer det sig mellan öarna? Framför allt tänker vi på mat- och vinpriser, själva resan verkar inte vara så dyr. Vi tittar framför allt på Giardini-Naxos och Alghero.

    Så sugen! Glad

  • Silverglitter

    Jag har för mig att det ite var någon större skillnad i pris mellan Sardinien och Sicilien.

    Vi bodde i Giardini-Naxos när vi var på Sicilien och Alghero när vi var på Sardinien, så säg till om du vill ha mer tips :)

  • CeciliaA
    fru AM skrev 2011-02-15 11:01:59 följande:
    När det gäller Sicilien så har jag varit i Cefalu och gillade det skarpt. Det var verkligen en italiensk upplevelse! Otroligt god mat, goda viner, vacker gammal stadskärna, rolig strand med mycket folkliv. Sedan kan man ju hyra bil och åka runt lite på ön, hitta egna små badvikar, eller hoppa på en sightseeingbuss till Palermo och se fantastiska byggnadsverk osv.
    Ja det är verkligen superhärligt, verkligen en resa för smaklökarna, maten, vinet och inte minst glassen. MUMS!! Åker tillbaka i maj..
  • Silverglitter

    Här kommer några alghero-tips. Eller egentligen sardinientips:

    Vi hyrde bil en dag och åkte till capo caccia/nettuno-grottorna. Riktigt häftigt. Det går båtturer dit också, men vi gick i trappan (drygt 600 trappsteg), bara det var en upplevelse i sig.
    Vi åkte även till stranden i Stintino på norra delen av ön. Vit sand och väldigt långgrunt. Superhärligt med turkost vatten. Men väldigt mycket folk.
    På hemvägen därfrån stannande vi till på Sella e Mosca vigård. Det ligger en liten bit utanför Alghero. Där hade de gratis guidning och sen fick man provsmaka viner, också helt gratis.

    Var i Alghero ska ni bo? Vi bodde alldeles vid Maria Pia stranden, som var jättefin. Men vi hade ganska så långt att gå till gamla stan där alla mysiga restauranger ligger. Men det gjorde iofs inte så mycket, det var kul att gå och titta på folklivet på vägen. Kommer inte ihåg nu vad restaurangerna vi var på heter, men jag kan se om det syns på våra foton så kan jag återkomma.

    En sak jag gärna hade gjort, som inte blev av är vi var där, var att åka till Porto Cervo och kollat in alla super yachts.

Svar på tråden Bröllopsresa i Italien - tips?