• Sagogården

Kombinera vigsel & fest?

Hej!

Jag och min sambo planerar att gifta oss i september 2012 och vi är båda ruggigt okunniga på hela bröllopsgrejen.

Vi vill inte gifta oss kyrkligt och inte heller i rådhus utan skulle hellre vilja ha vigseln i samma lokal som festen. Är detta helkonstigt?

Som vi har tänkt hittills ber vi en vigselförättare närvara, genomföra vigseln för att sedan starta festen.

Finns det någon som gjort något liknande eller ens hört talas om detta?

Är vi helt enkelt ufon? :)

Några andra förslag?

• Svar på tråden Kombinera vigsel & fest?
  • Invincible

Tror inte alls att det är ovanligt. Vi kommer ha vigsel på Fåfängan i Stockholm och fortsätta med mingel och fest på samma plats. Det är så vackert där så varför inte utnyttja det, liksom? :)

And tonight we can truly say - Together we are invincible
  • Algot 30 juli

Det låter väl som en jättebra idé!
    Vi ska ha vigsel i trädgården utanför lokalen där vi ska ha festen. Dom har haft många vigslar där säger dom.

• Vire

Vi ska gifta oss hemma i trädgården och även ha festen där, allt i ett.  Det blir partytält, trädgårdsmingel, buffébord så gästerna får själva gå och hämta mat. Vi kommer att ha en toastmaster som sköter ruljansen så vi kan slappna av och ha roligt. Ett par ungdomar ska se till att grejer finns framme hela tiden, ta disk, koka kaffe osv. Den här varianten passar oss, vi vill hålla det enkelt och avslappnat o håller inte värst hårt på etiketter ;)
    Man ska göra så som känns bäst för en själv, det är inte alls helkonstigt :)

• salsa775

Vi ska gifta oss i en "stor stuga" ( som en hembygdsgård) o ha festen i samma lokal.
    Inte alls konstigt! 

• Oniq

Instämmer med tidigare talare; Det är inget konstigt alls. Flera av bröllopen jag har varit på har gjort precis så.

• plin

Vi ska göra så. vigas borgerligt utanför festlokalen. en mycket kort ceremoni och gästerna får stå runt oss och kolla på. om det regnar gifter vi oss inne i festlokalen

• Liina86

Vi ska också gifta oss i trädgården utanför herrgården där vi ska ha festen. Om det regnar ska vi vigas i samma sal som dansen sen kommer att vara. Min syster hade samma koncept på sitt bröllop. Vi ska ha en borgerlig vigsel med mycket musik.

• ClaraH
    Sagogården skrev 2011-02-05 00:11:59 följande:
    Hej!

Jag och min sambo planerar att gifta oss i september 2012 och vi är båda ruggigt okunniga på hela bröllopsgrejen.

Vi vill inte gifta oss kyrkligt och inte heller i rådhus utan skulle hellre vilja ha vigseln i samma lokal som festen. Är detta helkonstigt?

Som vi har tänkt hittills ber vi en vigselförättare närvara, genomföra vigseln för att sedan starta festen.

Finns det någon som gjort något liknande eller ens hört talas om detta?

Är vi helt enkelt ufon? :)

Några andra förslag?
    Vi kommer att göra så. Om vädret är OK kommer vi att gifta oss på en innergård och sedan gå in i lokalen efter vigseln för middag. Om det regnar får vi ha vigseln inne i lokalen.

Varför tycker du att det skulle vara konstigt?
  • himeko81

Var noga med att kontakta vigselförättaren i god tid och kolla vad det kostar, för ofta kostar det extra om man vill gänga sig på annan plats än just rådhus/kyrka.

• skruttisOmuffis

Så vitt jag vet så får inte vigselförättare ta betalt. De får sin "lön" från länsstyrelsen... Däremot får man vara beredd att betala resekostnaderna för vigselförättaren. Det är den informationen jag har fått i alla fall. Tillbaka till ämnet. Det är inget konstigt alls...vi ska precis som många andra viga oss utanför festlokalen i trädgården vid fint väder och sedan direkt ha mingel och fest på det!

Svar på tråden Kombinera vigsel & fest?