• J och J

    vilket namn tycker ni?

    Vi har svårt att välja efternamn

    Hans namn kommer det inte bli då hans mor heter samma som jag i förnamn. vill inte heta samma som svärmor helt enkelt =)

    vi heter johanna och joel

    alternativen är:
    Renling - mitt namn
    Arola - min mormors flicknamn. min mor är finsk. så jag är halvfinsk
    Aalto - min mors flicknamn
    Kristiansdotter - skapat av min fars namn. och ja då tar min man det efter vi gift oss. precis som en tjej tar kristiansson ;) 

    Renling tycker jag är fint men har alltid velat känna och markera att nu börjar livet med min egna familj.
    så är kluven.

    vad tycker ni? 


    jagochminfina.blogg.se fråga mig om anvnamn och lösen
  • Svar på tråden vilket namn tycker ni?
  • Helena Mikael

    Då ska jag vara tvärt om och säga Kristiansdotter. Oerhört vackert namn, dem namnen är på väg att försvinna helt :(

    Så en röst från mig på det :)

  • moonlightgirl
    hernameispekka skrev 2011-02-04 12:59:12 följande:
    Renling passar bäst tycker jag.. eller Kristiansdotter. De andra passar inte med joel tycker jag :P
    Jag håller med här. Renling eller Kristiansdotter jag tycker att båda namnen är jätte fina.  =)
  • Emblas Mamma

    Om det nu är jätteviktigt för dig att byta kan du väl bara lägga till ett namn till!
    Renling Kristiansdotter låter inte alls fel! Eftersom första namnet inte är så långt!

    Fudnerat på det? ;)


  • Zelmah

    Jag tycker att de finska namnen var fina :) Aalto eller Arola... ja fint :)

    När jag hör Renling tänker jag på "renlig" istället... (sorry), läste t o m det först, precis som de gamla riddar/soldatnamnen Rask, Hurtig, Kvick, Trygg, och ....Renlig så jag reagerade lite på att det var en udda lite pikant variant på ett sådant namn ..Skäms Men om man inte läser för snabbt o okoncenterat o  när man säger det högt så tänker man ju inte det. Det är fint det med. Samma med Kristiansdotter, oxå fint... Svårt val detta med namn...

  • Zelmah

    Jag menar alltså inte att det låter som renlig utan att man kan associera till det om man läser slarvigt eller om man har dyslexi o så. Hoppas du inte tog illa upp av min lilla association...

  • förlovadflicka
    Zelmah skrev 2011-02-04 16:11:35 följande:
    Jag tycker att de finska namnen var fina :) Aalto eller Arola... ja fint :)

    När jag hör Renling tänker jag på "renlig" istället... (sorry), läste t o m det först, precis som de gamla riddar/soldatnamnen Rask, Hurtig, Kvick, Trygg, och ....Renlig så jag reagerade lite på att det var en udda lite pikant variant på ett sådant namn ..Skäms Men om man inte läser för snabbt o okoncenterat o  när man säger det högt så tänker man ju inte det. Det är fint det med. Samma med Kristiansdotter, oxå fint... Svårt val detta med namn...
    Om folk brukar läsa fel så vet hon nog om det då hon redan heter det :p
  • J och J

    zelmah: jo jag vet :P har ju som levt med det i 28 år.
    man får oftast stava namnet.  har som vant mig och reagerar inte alls på renlig.
    tar inte alls illa upp =)

    Emblas mamma: har redan tänkt tanken men jag vill inte lägga till ett namn. utan vill heta samma som min man utan mellannamn.  


    jagochminfina.blogg.se fråga mig om anvnamn och lösen
  • förlovadflicka
    J och J skrev 2011-02-04 16:17:43 följande:
    zelmah: jo jag vet :P har ju som levt med det i 28 år.
    man får oftast stava namnet.  har som vant mig och reagerar inte alls på renlig.
    tar inte alls illa upp =)

    Emblas mamma: har redan tänkt tanken men jag vill inte lägga till ett namn. utan vill heta samma som min man utan mellannamn.  
    jagochminfina.blogg.se fråga mig om anvnamn och lösen
    Det är precis som jag, heter Noomi i förnamn (och uttalar det med o). ALLA kallar mig Nåmi och jag får alltid bokstavera det. Men jag trivs med det ändå :)
  • Zelmah
    J och J skrev 2011-02-04 16:17:43 följande:
    zelmah: jo jag vet :P har ju som levt med det i 28 år.
    man får oftast stava namnet.  har som vant mig och reagerar inte alls på renlig.
    tar inte alls illa upp =)
    ja haha det där med att stava namnet känner jag igen det får jag med göra. Har ett norskt namn som har stumma d:n som tillsammans med t blir som ett svenskt dubbel t. "tt" så vokalen före uttalas som en kort vokal om du fattar. Har aldrig mött nån som förstått hur det ska stavas så jag börjar alltid automatiskt att bokstavera namnet när sådana uppgifter ska lämnas ut... Sen uttalar alla namnet fel oxå... de skippar kort vokal o uttalar det med lång vokal istället eller så uttalar de d:en även fast de är stumma. Men man e ju van hehe... mitt namn kan i sin ena del associeras till nöt även fast det inte alls betyder det eller har med nötter att göra överhuvudtaget haha  Men jag kommer att behålla mitt efternamn när vi gifter oss, kan inte tänka mig att byta. :)
Svar på tråden vilket namn tycker ni?