• hysterica75

tårtan

har en kompis som ska göra tårtan till oss:)

tänkte ha vitchoklad mousse och någon citronmousse mellan. men skulle behöva tips på någon mer fyllning.
    sen undrar jag det här med sugarpaste. man ska ju ha smörkräm istället för grädde under locket? har jag fattat rätt?

då kanske man kan blanda hallon och grädde och ha som fyllning i tårtan?
    jag vill ju såklart ha en perfekt tårta, och min hjärna kokar snart över av alla funderingar:)

• Svar på tråden tårtan
  • Sebastiána

Hallon, citron och vit choklad låter jättegott!

• Chicita

Ja du har rätt i att man ska fodra sugerpasten med smörkräm. Annars kommer den att svettas och det kommer att bli pölar med sockervatten runt tårtan om den kommer i kontakt med fyllningen...

Jag använder nästan bara mousser i tårtor, för att bär har en tendens att "blöda igenom" eller att krossas av tårtans tyngd och blöta ner hela tårtbotten så det blir slask.
    Men det behöver inte alls bli så... Vissa tårtor med bär har klarat sig jättebra, så det hänger en hel del på kvalitén av bären också...

Favoritfyllningen förut var vaniljvodkamarinerade hallon och vit chokladmousse.
    Man häller av spriten så det lilla som är kvar i tårtan är inte farligt ens för barn att äta. Och vill man ha en alkoholfri variant så kan man ju använda vailjessens och vatten och marinera i. Eller spä ut vaniljvodkan med vatten och vaniljessens för att ändå få den där lite starka smaken som alkoholen lämnar efter.

Den kombinationen är min och sambons favoritfyllning. Men vi ska ändå inte ha det i vår tårta. Eftersom att nästan alla våra släktingar redan har blivit bjudna på den kombinationen *S*

Rabarber är också gott till vit choklad. Så om du kokar rabarber och blandar med grädde (kanske lite gelantin också för stadga) så kan du använda det som en sorts "mousse-fyllning" också 

• hysterica75

ja rabarber är ju jättegott:)

men sen läste jag att man ska ha en kant mellan bottnarna? hur?

• sacki79
    hysterica75 skrev 2011-02-02 13:20:12 följande:
    ja rabarber är ju jättegott:)

men sen läste jag att man ska ha en kant mellan bottnarna? hur?
    Det de menade var nog att man spritsar smörkräm längs kanten för att förhindra att fyllningen rinner ut, men fyller man tårtan i direkt i formen så bör det inte behövas...
  • hysterica75
    sacki79 skrev 2011-02-02 13:38:15 följande:
    Det de menade var nog att man spritsar smörkräm längs kanten för att förhindra att fyllningen rinner ut, men fyller man tårtan i direkt i formen så bör det inte behövas...
    jag fattar inte:) direkt i formen? jag kanske är trög men hur menar du?
  • sacki79
    hysterica75 skrev 2011-02-02 13:40:32 följande:
    jag fattar inte:) direkt i formen? jag kanske är trög men hur menar du?
    SkrattandeOm du delar din tårtbotten i 3 delar (eller hur många du nu har tänkt) så lägger du en del i formen som du gräddat din botten i och lägger på din mousse eller vad du nu skall ha, sedan lägger du på en botten till och så vidare... Men slå först in formen med en påse eller liknande för att lättare få ut den "färdiga" tårtan. Kapish? =)
  • Chicita

Precis... jag kör inte heller smörkrämsbarriärer. Utan klär in bakformen i gladpack som hänger utanför en del...
    När jag lagt i två bottnar med fyllning mellan så lyfter jag lätt på gladpacken och sätter in en "krage" av tjock papp mellan bottnarna och formen så jag liksom gör kanten på formen högre och så jag kan fortsätta bygga uppåt.
    Mina tårtor är sällan under 12 cm höga så jag måste ha lite extra stöd där.

När all fyllning är ilagd mellan bottnarna så packar jag in allt med gladpack och ställer i kylen, gärna över natten. Så att moussen hinner stelna lite och bli skärfast. Då är det lättare sen att få på smörkrämen fint på tårtan och lägga på SP-locket 

• hysterica75

ahaaaaaaaaaa:)
    ja nu fattar jag:) hehe

• Chicita
    hysterica75 skrev 2011-02-02 15:16:19 följande:
    ahaaaaaaaaaa:)
    ja nu fattar jag:) hehe
    Trillade femkronan ner nu? ;)
    Nejdå... retas bara lite...

Huvudsaken är att den som gör tårtan åt dig klarar av att göra den som du tänkt. Sen spelar det ju ingen roll hur ni får fram resultatet :)  
  • hysterica75
    Chicita skrev 2011-02-02 16:00:58 följande:
    Trillade femkronan ner nu? ;)
    Nejdå... retas bara lite...

Huvudsaken är att den som gör tårtan åt dig klarar av att göra den som du tänkt. Sen spelar det ju ingen roll hur ni får fram resultatet :)  
    a den trilla ner.. haha jag e så trög:)

ja, hon får ju göra en test tårta först såklart:)
  • Chicita
    hysterica75 skrev 2011-02-02 17:02:03 följande:
    a den trilla ner.. haha jag e så trög:)

ja, hon får ju göra en test tårta först såklart:)
    Det är bäst det... så ni får testa smakkombinationerna också...
    Jag gjorde 2 varianter på tårta förut till en kompis bröllop.
    Jag bakade bottnarna som vanligt men sen när jag började bygga tårtan i formen så delade jag bottnarna rakt över också och satte en inplastad pappskiva där så jag kunde göra två olika fyllnader men bara en tårta så att säga :)  
  • hysterica75

a det var smart.. jag kan ju faktiskt göra testtårtan själv oxå. hade velat gjort min bröllopstårta själv, men så läste jag att det var "olycka" så det törs man ju inte:)

• Potter
    Chicita skrev 2011-02-02 12:19:19 följande:
    Ja du har rätt i att man ska fodra sugerpasten med smörkräm. Annars kommer den att svettas och det kommer att bli pölar med sockervatten runt tårtan om den kommer i kontakt med fyllningen...

Jag använder nästan bara mousser i tårtor, för att bär har en tendens att "blöda igenom" eller att krossas av tårtans tyngd och blöta ner hela tårtbotten så det blir slask.
    Men det behöver inte alls bli så... Vissa tårtor med bär har klarat sig jättebra, så det hänger en hel del på kvalitén av bären också...

Favoritfyllningen förut var vaniljvodkamarinerade hallon och vit chokladmousse.
    Man häller av spriten så det lilla som är kvar i tårtan är inte farligt ens för barn att äta. Och vill man ha en alkoholfri variant så kan man ju använda vailjessens och vatten och marinera i. Eller spä ut vaniljvodkan med vatten och vaniljessens för att ändå få den där lite starka smaken som alkoholen lämnar efter.

Den kombinationen är min och sambons favoritfyllning. Men vi ska ändå inte ha det i vår tårta. Eftersom att nästan alla våra släktingar redan har blivit bjudna på den kombinationen *S*

Rabarber är också gott till vit choklad. Så om du kokar rabarber och blandar med grädde (kanske lite gelantin också för stadga) så kan du använda det som en sorts "mousse-fyllning" också 
    Tycker det är kul att baka men är helt novis - särskilt på tårtor och uppskattar därför denna tråd jättemycket!  =)
    Men en fråga, du menar att du använder superpaste ISTÄLLET för marsipan? Har jag förstått dig rätt då? För inte kan man väl ha både och?
  • Chicita
    hysterica75 skrev 2011-02-02 19:38:52 följande:
    a det var smart.. jag kan ju faktiskt göra testtårtan själv oxå. hade velat gjort min bröllopstårta själv, men så läste jag att det var "olycka" så det törs man ju inte:)
    Jag syr min klänning själv och jag bakar min tårta.
    Om jag trodde på skrocket angående detta så skulle jag få ett väldigt olyckligt äktenskap ;)
    Men jag är lycklig nog att ha hittat en kille som står ut med alla mina fel och brister och älskar mig för den jag är. Så jag tror inte att risken är så stor. Speciellt inte när vi nu varit tillsammans i 8 år och byggt hus tillsammans också ;)

Men jag förstår att du tvekar.
    Det är ju inte bara skrocket som gör att man kanske inte vill baka själv. Utan att det tar ju en del tid.
    Det här kommer bli min fjärde bröllopstårta så jag vet hur lång tid dom tar att göra.
    Jag vet också att jag kan göra nästan allt kvällen innan och ställa tårtan i kylen i festlokalen och bara göra lite touch-ups på förmiddagen innan bröllopet sen. Så då är jag sysselsatt och kan ha nerverna under kontroll *S*
    Potter skrev 2011-02-02 21:07:42 följande:
    Tycker det är kul att baka men är helt novis - särskilt på tårtor och uppskattar därför denna tråd jättemycket!  =)
    Men en fråga, du menar att du använder superpaste ISTÄLLET för marsipan? Har jag förstått dig rätt då? För inte kan man väl ha både och?
     Ja jag använder Sugerpaste istället för marsipan. Vi har många nötallergiker i släkten så det är anledningen för mig.
    Annars kan du blanda marsipan och sugerpaste 50% av varje och få marsipansmaken men betydligt mer lättarbetad *tips tips* 
  • hysterica75

nja, jag är väl inte så rädd för skrocket egentligen på riktigt:) vi har ju oxå varit ihop ett tag å har två barn tillsammans:)
    men det där med att det tar tid spelar nog oxå in.. man har ju miljoner saker göra ändå innan bröllopet..

jag ska förretsen göra min systers tårta:) hon gifter sej nu den nittonde:)

• Chicita
    hysterica75 skrev 2011-02-02 23:26:51 följande:
    nja, jag är väl inte så rädd för skrocket egentligen på riktigt:) vi har ju oxå varit ihop ett tag å har två barn tillsammans:)
    men det där med att det tar tid spelar nog oxå in.. man har ju miljoner saker göra ändå innan bröllopet..

jag ska förretsen göra min systers tårta:) hon gifter sej nu den nittonde:)
    Nej det är nog många som inte vill göra sin egen tårta pga tidsaspekten helt enkelt...
    Jag har pratat med en tjej här i stan som jag vet är duktig också. Så om jag inte hinner dekorera så har hon lovat att göra det åt mig.
    Så jag kan baka bottnarna och fylla dom och om det skiter sig helt sen med tid så ringer jag henne och får hjälp (eller så tar hon över helt därifrån) Glad 

Vad roligt Glad 
    Bröllopstårtor är ju alltid speciella. Vem man än gör dom åt. Men är det till en närstående så är det ju extra speciellt.
    Lycka till Glad 
  • hysterica75

ok, gjorde en testtårta igår...
    bottnen smulade sönder och sockerpastan var hård:( hur gör man?
    tänkte göra egen sockerpasta.. har någon ett BRA recept på det och bottnar?

Svar på tråden tårtan