• JustMeAndMyLove

Piano? Nån som vet?

Nu mitt i natten slås jag av en tanke.
    M drömmer om att det ska spelas piano under vår vigsel. Men eftersom vi gifter oss utomhus och vi inte känner någon med ett piano så har vi slopat den iden.

Sen slogs jag av att man kanske skulle uppfylla det ändå! Tänker att vi sagt att vi inte har råd med morgongåva, så då kanske jag kan göra det här istället och att hon får pianot som gåva. 

Min ide är att köpa ett biligt piano (såg att många bortskänkes) och se till att någon forslar det till vigselplatsen innan vigseln. Sen kan min mamma ha det i sin stuga tills vi flyttat tillbaka till Sverige.

Galen ide?? Går det att genomföra? Hur mycket väger ett vanligt piano och vad kostar det att få det stämt?

Jag vet nämligen att hon skulle bli överlycklig över att få ett piano så hon hade en väldigt fin keyboard som de som hyrde vår lägenhet i andra hand stal :/ Hon vart himla ledsen över det..

• Svar på tråden Piano? Nån som vet?
  • JustMeAndMyLove
    Sörön10 skrev 2011-02-02 17:05:19 följande:
    Vet inte hur det reagerar på minusgrader faktiskt. Iofs sker väl den förändringen gradvis och inte tvärt. Det är ju väl just det tvära som det reageras på. Tvära temperaturskillnader alltså. 

Om jag tolkar det du skriver rätt så tycker jag du ska satsa på ett piano som är hyfsat stämt och köra på det! Ta det till stället och köra på! Om det är rätt ok så märks det inte så mycket. Om ljudet inte är förstärkt (mick etc) så dämpas det ändå lite när det är utomhus, det är inte så bra akustik, så det är lite förlåtande om man säger så! ;) Det märks inte lika mycket!

Regnar det är det nog bäst att "klä in" det i något! Kanske ett plastskynke i samma färg? 

Ett annat tips är att försöka behålla det på vagnen, om den är liten och nätt. Inte hålla på och lyfta av och på. Rejäla hjul under en träplatta har jag flyttat pianon med! Men det beror förstås också på hur terrängen ser ut.. 

Tycker INTE du ska satsa på en keyboard! Det är ju inte alls samma symbolik etc. Hellre då köra på pianot och chansa! Regnar det och blir förstört, så fine! Då blev det en fin tanke!
    Ja, det låter som en bra plan!
    Jag tänkte köra på en träplatta och många mindre hjul, har gjort liknande vagnar på jobbet när vi flyttat större kylrum så det funkar bra även på gräs/grus om man bara har tillräckligt med hjul!
    Jag kör nog på det! Gud va kul!
    Madde kommer nog bli rätt så överaskad ;) Gäller bara att få med hennes pappa och farfar på ett hörn så jag har bärkraft, hehe. Man ska ju få upp det på plattan med :P 

• JustMeAndMyLove

">

Den här ska vi ha när vi går fram till vigselförättaren :)
    Blir nog super på piano tror jag!
    Men det är en man som kommer sjunga den, han är en känd hårdrockare med en perfekt ballad röst.
    Nu längtar jag till September :) 
  • Aniara4

Jag tycker det låter väldigt romantiskt, och om du hittar en billigt piano och den som ska spela på det står ut med att det blir ostämt tycker jag du ska köra! Minusgraderna kan bli en påfrestning sen, så räkna med att det blir flera stämningar (de brukar alltid rekommendera att man stämmer två gånger med viss tids mellanrum oavsett för att stämningen ska hålla bättre) om du vill få det funktionsdugligt efteråt. Fast den dagen, den sorgen kan man ju också tänka!

• JustMeAndMyLove
    Aniara4 skrev 2011-02-02 17:46:08 följande:
    Jag tycker det låter väldigt romantiskt, och om du hittar en billigt piano och den som ska spela på det står ut med att det blir ostämt tycker jag du ska köra! Minusgraderna kan bli en påfrestning sen, så räkna med att det blir flera stämningar (de brukar alltid rekommendera att man stämmer två gånger med viss tids mellanrum oavsett för att stämningen ska hålla bättre) om du vill få det funktionsdugligt efteråt. Fast den dagen, den sorgen kan man ju också tänka!
    Hehe, ja. Har sett att dte är många som skänker bort pianon. Finns riktigt fina för ca 500 kr, så det böär ju gå att ordna ett :)
    Håller på och språkar med en nu, kan vara så att jag kan fixa att vi får dit en som är bra på gitarr med, blir nog ännu finare med bägge piano och gitarr på den låten!

• Aniara4

Den är jättefin, fast jag tror jag föredrar originalet med Cyndi Lauper. Funderade faktiskt också på den, men sen tyckte jag den kändes lite deppig. "Can't remember when I last saw you laughing" liksom - min man har naturligtvis roligt hela tiden när han är med mig! Skrattande

• JustMeAndMyLove
    Aniara4 skrev 2011-02-02 18:08:54 följande:
    Den är jättefin, fast jag tror jag föredrar originalet med Cyndi Lauper. Funderade faktiskt också på den, men sen tyckte jag den kändes lite deppig. "Can't remember when I last saw you laughing" liksom - min man har naturligtvis roligt hela tiden när han är med mig! Skrattande
    Hehe, ja vi hade också lite tvivel på texten, men den är så jäkla bra. Bara älskar den :)
  • förlovadflicka

Alltså, minusgrader är inte bra för träinstrument, inte heller fukt. Jag tycker helt ärligt att det låter som en dålig idé med pianot. Om det är väldigt ostämt så kan det behövas stämmas flera gånger också... Förlåt :S

• Sörön10
    förlovadflicka skrev 2011-02-03 11:22:00 följande:
    Alltså, minusgrader är inte bra för träinstrument, inte heller fukt. Jag tycker helt ärligt att det låter som en dålig idé med pianot. Om det är väldigt ostämt så kan det behövas stämmas flera gånger också... Förlåt :S
    men allt beror ju på vilka krav man har! Ska det låta perfekt och hålla länge, eller är det mer som en kärleksförklaring till den blivande? 

Tycker jag iaf och därför är mitt råd att köpa ett hyfsat stämt piano, köra på det och sedan se vad som hänt när ni ska flytta tillbaka. Köp ett nytt om det har blivit helt kaputt! Försök att inte behöva anlita en stämmare förrän det är på plats i värmen i bostaden. Annat är bara pengar i sjön. 
  • förlovadflicka
    Sörön10 skrev 2011-02-03 11:35:05 följande:
    men allt beror ju på vilka krav man har! Ska det låta perfekt och hålla länge, eller är det mer som en kärleksförklaring till den blivande? 

Tycker jag iaf och därför är mitt råd att köpa ett hyfsat stämt piano, köra på det och sedan se vad som hänt när ni ska flytta tillbaka. Köp ett nytt om det har blivit helt kaputt! Försök att inte behöva anlita en stämmare förrän det är på plats i värmen i bostaden. Annat är bara pengar i sjön. 
    Ja, jag håller med dig om hon ändå vill ha det. Det är ju trots allt en fin idé :)
  • Aniara4
    Sörön10 skrev 2011-02-03 11:35:05 följande:

Ja, är det billigt kan man ju krasst ta med i beräkningarna att det kanske inte klarar vintern och då får bli kaffeved! Har man vedspis eller brasa i stugan är det ju ändå inte helt bortkastat. Skrattande
    Huvudsaken är att man kan få det att låta tillräckligt bra vid ceremonin, vilket iofs kan bli den kniviga (och dyra) punkten.
  • JustMeAndMyLove
    Aniara4 skrev 2011-02-03 17:23:53 följande:
    Ja, är det billigt kan man ju krasst ta med i beräkningarna att det kanske inte klarar vintern och då får bli kaffeved! Har man vedspis eller brasa i stugan är det ju ändå inte helt bortkastat. Skrattande
    Huvudsaken är att man kan få det att låta tillräckligt bra vid ceremonin, vilket iofs kan bli den kniviga (och dyra) punkten.
    Det ska vara mer en kärleksförklaring till M ;)
    Och som du säger, vi kan alltid elda med det om det blir helt kört, hehe

Jag fixat bärhjälp i alla fall så då äre bara vänta tills det närmar sig innan man börjar leta på blocket! 
  • Vi2alltid
    JustMeAndMyLove skrev 2011-02-03 17:44:33 följande:
    Det ska vara mer en kärleksförklaring till M ;)
    Och som du säger, vi kan alltid elda med det om det blir helt kört, hehe

Jag fixat bärhjälp i alla fall så då äre bara vänta tills det närmar sig innan man börjar leta på blocket! 
    Tycker också att idén förstås är romantiskt, men du hittar nog inte ett nystämt piano för en billig peng. De som är billiga brukar ofta vara ostämda och då behöver du stämma den en gång kanske två gånger. Och det är inte billigt!
    Och det känns inte lovande att tro att bra den som spelar på det ska "stå ut". Det KAN låta riktigt illa... Även om vissa står ut med ostämda pianon så skulle jag må jättedåligt över att höra på det, och då förstör det ju liksom stämningen... (oj, en ordvits hihi)

Om du har en totalt tondöv skara gäster på ditt bröllop så kanske....
  • JustMeAndMyLove
    Vi2alltid skrev 2011-02-03 21:42:13 följande:
    Tycker också att idén förstås är romantiskt, men du hittar nog inte ett nystämt piano för en billig peng. De som är billiga brukar ofta vara ostämda och då behöver du stämma den en gång kanske två gånger. Och det är inte billigt!
    Och det känns inte lovande att tro att bra den som spelar på det ska "stå ut". Det KAN låta riktigt illa... Även om vissa står ut med ostämda pianon så skulle jag må jättedåligt över att höra på det, och då förstör det ju liksom stämningen... (oj, en ordvits hihi)

Om du har en totalt tondöv skara gäster på ditt bröllop så kanske....
    Haha,bra ordvits där ;)
    Jo jag får helt enkelt ringa runt när det närmar sig och höra om någon av annonserna gäller ett hyffsat stämt piano!
    Finns det inte så är det bara så :/ 
  • Sörön10
    JustMeAndMyLove skrev 2011-02-03 23:29:59 följande:
    Haha,bra ordvits där ;)
    Jo jag får helt enkelt ringa runt när det närmar sig och höra om någon av annonserna gäller ett hyffsat stämt piano!
    Finns det inte så är det bara så :/ 
    kom ihåg att det viktigaste är att det låter bra i mitten av pianot sas! Att det är knas i diskanten är basen är oftast inget som påverkar eftersom man vanligtvis inte ligger så långt upp/ner när man spelar en popsång. Generellt. 

Och mina erfarenheter säger att det är där det oftast stämmer ur sig först.  
Svar på tråden Piano? Nån som vet?