• JustMeAndMyLove

Piano? Nån som vet?

Nu mitt i natten slås jag av en tanke.
    M drömmer om att det ska spelas piano under vår vigsel. Men eftersom vi gifter oss utomhus och vi inte känner någon med ett piano så har vi slopat den iden.

Sen slogs jag av att man kanske skulle uppfylla det ändå! Tänker att vi sagt att vi inte har råd med morgongåva, så då kanske jag kan göra det här istället och att hon får pianot som gåva. 

Min ide är att köpa ett biligt piano (såg att många bortskänkes) och se till att någon forslar det till vigselplatsen innan vigseln. Sen kan min mamma ha det i sin stuga tills vi flyttat tillbaka till Sverige.

Galen ide?? Går det att genomföra? Hur mycket väger ett vanligt piano och vad kostar det att få det stämt?

Jag vet nämligen att hon skulle bli överlycklig över att få ett piano så hon hade en väldigt fin keyboard som de som hyrde vår lägenhet i andra hand stal :/ Hon vart himla ledsen över det..

• Svar på tråden Piano? Nån som vet?
  • Moster Stina

Vilken kul idé!

Man kan nog göra så, men kolla upp underlaget på utomhusplatsen, så att man lätt tar sig fram med ett piano. Sen är det kanske lite synd om det skulle regna den dagen...

Gamla pianon kan vara bra, men oftast är de helt ostämda, så kolla det först, eller be en pianostämmare komma till vigselplatsen samma dag.

Ibland håller stämningen sig genom en transport men det är lite olika med det.
    Gamla vackra svarta höga pianon är generellt sett svårstämda, och måste ofta renoveras pga sprucket trä.

Skaffa ett piano där du hör att alla tangenter fungerar.  Annars måste ni i alla fall renovera.

Man KAN transportera ett piano med några starka typer, men det kan kanske vara bra att ta hjälp av proffs. Alla flyttfirmor är vana vid detta och kan säkert uppge ett pris.

Sen när det gäller regn och pianon, så är det betydligt värre med elinstrument. De skall absolut inte utsättas för vatten!
    Lycka till!

• Sebastiána

Pianon och flyglar är väldigt billiga nu eftersom folk inte har plats till dem hemma. det knepiga blir väl transporten, men annars tror jag faktiskt att det är en bra idé... och vilken överaskning

• förlovadflicka

Gamla pianon (och då tänker jag på kolosserna jag älskar) väger sjukt mycket och att flytta dem om man inte är flyttgubbe gör man inte i en handvändning...

• 23juli2011

Jag tycker att du ska inte köpa en billig piano eftersom det brukar låta inte så bra och de piano i behov av renovering.

Men.. om du har mkt tid över kan du åka och provspela på de flesta piano som bortskänkes el säljs billigt på blocket. Ibland gör man ett fynd för att folk har inte oftast koll hur mycket är deras piano värt.

Satsa på de tyska markerna.

Sedan när dret gäller spela piano utomhus då skulle jag rekomendera att spela på en akustisk piano för att de kan ha lite starkare klang.

Själv jag har spelat piano på olika bröllop under mina studieår på Musikhögskolan och det var nästan alltid en akustisk piano. Alla tyckte att det lät jätte bra och på vissa bröllop det var en riktig succé!

Så jag tycker att idén är bra men det är viktigt att satsa på en bra instrument för att det ska bli lyckat!!

lycka til

• Aniara4

Som sagt, stämningen kan bli ett problem. Den som ska spela på det är förmodligen mer musikalisk än er och gästerna, och även om ni inte tycker att det låter illa kan en person med bra gehör lida svårt av att spela på något som inte låter bra. Själva pianot får man som sagt billigt i regel, transport kan bli lite knökigare, men pianostämmare kommer att bli den stora kostnaden!

• JustMeAndMyLove

Tack för alla tipps och all info!
    Jag har skissat på en vagn som jag kan bygga billigt här hemma, den kommer klara 350 kg och ha hjul. Då kan pianot stå på den ute, måste bara se till att den blir låg nog, men det ska nog inte bli något problem.

Jag läste att man ska sattsa på ett piano med stålstomme hellre än trä, då de håller längre och att det är mindre risk att de är trasiga.

1200 kr ungefär skrev en att det kostar att stämma ett piano. Så då blir det tyvärr att jag får ta nått som bortskänkes eller för max 500 kr så jag har råd med att få det stämt på plats.

Inatt har jag drömt mardrömmar om pianon! Drömde om strängar som gick av när jag försökte stämma det själv och det blev dessutom stulet av vampyrer strax före vigseln.... ja..... märks att man ältar kring bröllopet :P 

• Sörön10
    JustMeAndMyLove skrev 2011-02-02 14:47:45 följande:
    Tack för alla tipps och all info!
    Jag har skissat på en vagn som jag kan bygga billigt här hemma, den kommer klara 350 kg och ha hjul. Då kan pianot stå på den ute, måste bara se till att den blir låg nog, men det ska nog inte bli något problem.

Jag läste att man ska sattsa på ett piano med stålstomme hellre än trä, då de håller längre och att det är mindre risk att de är trasiga.

1200 kr ungefär skrev en att det kostar att stämma ett piano. Så då blir det tyvärr att jag får ta nått som bortskänkes eller för max 500 kr så jag har råd med att få det stämt på plats.

Inatt har jag drömt mardrömmar om pianon! Drömde om strängar som gick av när jag försökte stämma det själv och det blev dessutom stulet av vampyrer strax före vigseln.... ja..... märks att man ältar kring bröllopet :P 
    Om jag förstått det rätt vill du köpa ett piano som ska spelas på på vigseln som kommer vara utomhus?

Vad du isf ska tänka på är att pianot ofta(st) stämmer om sig när man flyttar och bökar våldsamt med det, samt vid temperaturväxlingar, så om du har otur får du stämma det två gånger.

Om jag var du skulle jag satsa på ett hyfsat piano som redan är iaf ok stämt. Om det ska spelas till vigseln kommer det ändå inte användas helt utan mest de centrerade tangenterna, det kvittar då om det är rent i de högsta/lägsta oktaverna. Stäm istället när ni kommit hem med det! Om ni nu inte ska hyra in en konsertpianist som ska spela en pianokonsert förstås, då ställer man nog lite andra krav. 

Det som spelar roll metall vs. trä som du också skriver är vilken slags material själva strängarna är uppspända på. En träram är mindre motståndskraftig som en i gjutjärn. Det har inget att göra med hur själva pianot "ser ut", det är trä iaf! =)

Lycka till! Det låter som en underbar grej att göra! 
  • JustMeAndMyLove
    Sörön10 skrev 2011-02-02 15:28:40 följande:
    Om jag förstått det rätt vill du köpa ett piano som ska spelas på på vigseln som kommer vara utomhus?

Vad du isf ska tänka på är att pianot ofta(st) stämmer om sig när man flyttar och bökar våldsamt med det, samt vid temperaturväxlingar, så om du har otur får du stämma det två gånger.

Om jag var du skulle jag satsa på ett hyfsat piano som redan är iaf ok stämt. Om det ska spelas till vigseln kommer det ändå inte användas helt utan mest de centrerade tangenterna, det kvittar då om det är rent i de högsta/lägsta oktaverna. Stäm istället när ni kommit hem med det! Om ni nu inte ska hyra in en konsertpianist som ska spela en pianokonsert förstås, då ställer man nog lite andra krav. 

Det som spelar roll metall vs. trä som du också skriver är vilken slags material själva strängarna är uppspända på. En träram är mindre motståndskraftig som en i gjutjärn. Det har inget att göra med hur själva pianot "ser ut", det är trä iaf! =)

Lycka till! Det låter som en underbar grej att göra! 
    Okej, ja just skillnaderna i temo har jag tänkt på.
    Det är nämligen så att det efter vigseln kommer stå till i December/Januari i en stuga där det blir minusgrader.. Kan det gå sönder då?
    Funderar på om man kanske kunde lyckas låta bli att stämma det och sen ta dit nån som stämmer det när vi flyttar hem igen.
    Kommer inte vara en konsertpianist som spelar utan en bekant :)
    Låtarna som kommer spelas blir "True colors" och en till liknande.  Inbge mozart direkt, så det kanske funkar om man är jäkligt försiktig när man flyttar det,
    MEN om det regnar känns det ganska kört... Eller kan man lita på att en med stålram inte sväller så det blir helt ostämt om det är fuktigt? Tänker mig att trä borde vara helt hopplöst utomhus? 

Pratade med en bekant på nätet igår, hon tyckte jag skulle köpa en keyboard istället.
    Men jag tyckte det lät alldeles för oromantiskt :P
    Vill att M ska kunna skryta med att henne blivande faktiskt släpade ut ett 200 kg piano på landet för att hon drömmer om att ha ett riktigt piano under vigseln ;) Hehe
  • Sörön10
    JustMeAndMyLove skrev 2011-02-02 16:51:27 följande:
    Okej, ja just skillnaderna i temo har jag tänkt på.
    Det är nämligen så att det efter vigseln kommer stå till i December/Januari i en stuga där det blir minusgrader.. Kan det gå sönder då?
    Funderar på om man kanske kunde lyckas låta bli att stämma det och sen ta dit nån som stämmer det när vi flyttar hem igen.
    Kommer inte vara en konsertpianist som spelar utan en bekant :)
    Låtarna som kommer spelas blir "True colors" och en till liknande.  Inbge mozart direkt, så det kanske funkar om man är jäkligt försiktig när man flyttar det,
    MEN om det regnar känns det ganska kört... Eller kan man lita på att en med stålram inte sväller så det blir helt ostämt om det är fuktigt? Tänker mig att trä borde vara helt hopplöst utomhus? 

Pratade med en bekant på nätet igår, hon tyckte jag skulle köpa en keyboard istället.
    Men jag tyckte det lät alldeles för oromantiskt :P
    Vill att M ska kunna skryta med att henne blivande faktiskt släpade ut ett 200 kg piano på landet för att hon drömmer om att ha ett riktigt piano under vigseln ;) Hehe
    Vet inte hur det reagerar på minusgrader faktiskt. Iofs sker väl den förändringen gradvis och inte tvärt. Det är ju väl just det tvära som det reageras på. Tvära temperaturskillnader alltså. 

Om jag tolkar det du skriver rätt så tycker jag du ska satsa på ett piano som är hyfsat stämt och köra på det! Ta det till stället och köra på! Om det är rätt ok så märks det inte så mycket. Om ljudet inte är förstärkt (mick etc) så dämpas det ändå lite när det är utomhus, det är inte så bra akustik, så det är lite förlåtande om man säger så! ;) Det märks inte lika mycket!

Regnar det är det nog bäst att "klä in" det i något! Kanske ett plastskynke i samma färg? 

Ett annat tips är att försöka behålla det på vagnen, om den är liten och nätt. Inte hålla på och lyfta av och på. Rejäla hjul under en träplatta har jag flyttat pianon med! Men det beror förstås också på hur terrängen ser ut.. 

Tycker INTE du ska satsa på en keyboard! Det är ju inte alls samma symbolik etc. Hellre då köra på pianot och chansa! Regnar det och blir förstört, så fine! Då blev det en fin tanke!
Svar på tråden Piano? Nån som vet?