Sörön10 skrev 2011-02-02 15:28:40 följande:
Om jag förstått det rätt vill du köpa ett piano som ska spelas på på vigseln som kommer vara utomhus?
Vad du isf ska tänka på är att pianot ofta(st) stämmer om sig när man flyttar och bökar våldsamt med det, samt vid temperaturväxlingar, så om du har otur får du stämma det två gånger.
Om jag var du skulle jag satsa på ett hyfsat piano som redan är iaf ok stämt. Om det ska spelas till vigseln kommer det ändå inte användas helt utan mest de centrerade tangenterna, det kvittar då om det är rent i de högsta/lägsta oktaverna. Stäm istället när ni kommit hem med det! Om ni nu inte ska hyra in en konsertpianist som ska spela en pianokonsert förstås, då ställer man nog lite andra krav.
Det som spelar roll metall vs. trä som du också skriver är vilken slags material själva strängarna är uppspända på. En träram är mindre motståndskraftig som en i gjutjärn. Det har inget att göra med hur själva pianot "ser ut", det är trä iaf! =)
Lycka till! Det låter som en underbar grej att göra!
Okej, ja just skillnaderna i temo har jag tänkt på.
Det är nämligen så att det efter vigseln kommer stå till i December/Januari i en stuga där det blir minusgrader.. Kan det gå sönder då?
Funderar på om man kanske kunde lyckas låta bli att stämma det och sen ta dit nån som stämmer det när vi flyttar hem igen.
Kommer inte vara en konsertpianist som spelar utan en bekant :)
Låtarna som kommer spelas blir "True colors" och en till liknande. Inbge mozart direkt, så det kanske funkar om man är jäkligt försiktig när man flyttar det,
MEN om det regnar känns det ganska kört... Eller kan man lita på att en med stålram inte sväller så det blir helt ostämt om det är fuktigt? Tänker mig att trä borde vara helt hopplöst utomhus?
Pratade med en bekant på nätet igår, hon tyckte jag skulle köpa en keyboard istället.
Men jag tyckte det lät alldeles för oromantiskt :P
Vill att M ska kunna skryta med att henne blivande faktiskt släpade ut ett 200 kg piano på landet för att hon drömmer om att ha ett riktigt piano under vigseln ;) Hehe