• hysterica75

buffé

behöver tips på vad man kan ha på en kall buffé.
    kallskuret och potatissallad och pastasallad.
    men sen då.. vill ju att det ska vara lite lyxigare, det blir ju så himla tråkigt känns det som.
    vi kommer gifta oss i augusti.

• Svar på tråden buffé
  • lemfi

exotiska frukter till och kanske en ostbricka, baugetter.
    Goda kex att ha till osten?

• hysterica75

ja, jag tycker det är jättesvårt..
    sen vill man ju ha mat som alla tycker om..

• jonsar02

Jag har två förslag som gör det lite lyxigare men inte så mkt dyrare.

Jag gör alltid en västerbottensoströra som man kan ha till bröd, kex, tunnbröd m.m. Den är superenkel att göra och går att göra dagen innan. Den är mkt populär och jag brukar få göra den till mina kompisar m.m.
    En liten sats:
    2 dl riven västerbottensost
    2 dl creme fraiche
    1 vitlöksklyfta
    salt, peppar
    Blanda ingredienserna och smaksätt med salt och peppar.

Sedan tycker jag att du kan göra ngn typ av smördegssnurror. Jag brukar göra enkla men superpopulära svampsnurror med trattkantareller i. Det går ju att köpa torkade trattkantareller i affärena. Snurrorna serveras ljummna eller med fördel kalla så det brukar vara perfekt på buffe. Jag har fått göra dessa flera gånger till mina kompisar och nu är de ett måste på varje fest och till varje buffe. Det är en strykande åtgång på dem så gör många
    ca 40 st:
    2 rullar smördeg (brukar ta den billigaste som är fryst och tina innan)
    1 shalottenlök
    10 g torkade trattkantareller
    25 g smör
    1 dl grädde
    1/2 tsk timjan
    1/2 dl riven västerbottensost
    salt, peppar
    1/2 tsk kummin
    1 uppvispat ägg.
    Smula sönder svampen i mindre bitar. fräs svamp, lök och smör i en kastrull. Slå på grädden, hälften av osten och timjan. Låt puttra i ca 5 min.
    Fördela röran på smördegsarken, rulla ihop som en rulltårta och skär i ca 0,5 cm bitar och lägg på plåten. Pensla med ägg, strö över resten av osten och kummin. Grädda i mitten av ugnen, 225 grader i ca 10 min.

Om du vill göra dem i förväg så gör allt fram till du skär dem i bitar. Styckfrys dem och när du ska använda dem använder du de frysta bitarna och så penslar du med ägg m.m. men då tar det ngn minut extra i ugnen.

Lycka till.

• MariaEson

Vi ska ha:
    Vinbladsdolmar,
    tabouleh,
    bulgursallad,
    pastasallad m kyckling o fetaost
    Tacopaj
    Broccoli och ädelostpaj
    Salami
    Brieost
    Kex
    Frukt
    Grönsallad
    Eventuellt gör jag tzatziki och hommus.

• Moster Stina
    jonsar02 skrev 2011-02-01 10:49:53 följande:

Jag gör alltid en västerbottensoströra som man kan ha till bröd, kex, tunnbröd m.m. Den är superenkel att göra och går att göra dagen innan. Den är mkt populär och jag brukar få göra den till mina kompisar m.m.
    En liten sats:
    2 dl creme fraiche
    1 vitlöksklyfta
    salt, peppar

Sedan tycker jag att du kan göra ngn typ av smördegssnurror. Jag brukar göra enkla men superpopulära svampsnurror med trattkantareller i. Det går ju att köpa torkade trattkantareller i affärena. Snurrorna serveras ljummna eller med fördel kalla så det brukar vara perfekt på buffe. Jag har fått göra dessa flera gånger till mina kompisar och nu är de ett måste på varje fest och till varje buffe. Det är en strykande åtgång på dem så gör många
    ca 40 st:
    1 shalottenlök
    25 g smör
    1 dl grädde
    1/2 tsk timjan
    salt, peppar
    1/2 tsk kummin
    1 uppvispat ägg.
    Smula sönder svampen i mindre bitar. fräs svamp, lök och smör i en kastrull. Slå på grädden, hälften av osten och timjan. Låt puttra i ca 5 min.
    Fördela röran på smördegsarken, rulla ihop som en rulltårta och skär i ca 0,5 cm bitar och lägg på plåten. Pensla med ägg, strö över resten av osten och kummin. Grädda i mitten av ugnen, 225 grader i ca 10 min.

Om du vill göra dem i förväg så gör allt fram till du skär dem i bitar. Styckfrys dem och när du ska använda dem använder du de frysta bitarna och så penslar du med ägg m.m. men då tar det ngn minut extra i ugnen.

Lycka till.
    Vilka bra recept och tips. Vi kommer själva ha vanlig sittande middag, MEN ha en mottagning med dryck och tilltugg efter vigseln. och smördegssnurror tänkte jag ändå göra. Och trattisar har jag ju i mängder!

På mina vanliga snurror brukar jag f ö lägga lite mögelost. Blir supergott.
    Men man kan också hacka soltorkade tomater (som blötts upp i vatten först) och skinka och lägga på.
    Dessa recept är också SUPERgoda!
  • Lysdioda

Kall potatissallad med parmesanost, basilka och vinegrett.
    Tjälknöl
    Tzatziki
    Jordgubb- och äppelsallad med rostade pinjenötter
    Coleslaw
    Grekiska färsbiffar med tomatsalsa

För att nämna något.

Har ni några egna favoriter eller tema? Svenskt, medelhavet, gärna vegetariskt eller vad som så är det lättare att spåna vidare.

Vi har valt medelhavstema, dvs grekiskt och italiensk, vad gäller maten och sen vårt favoritvin till det och öl för de som önskar.

• hysterica75
    Lysdioda skrev 2011-02-01 11:57:34 följande:
    Kall potatissallad med parmesanost, basilka och vinegrett.
    Tjälknöl
    Tzatziki
    Jordgubb- och äppelsallad med rostade pinjenötter
    Coleslaw
    Grekiska färsbiffar med tomatsalsa

För att nämna något.

Har ni några egna favoriter eller tema? Svenskt, medelhavet, gärna vegetariskt eller vad som så är det lättare att spåna vidare.

Vi har valt medelhavstema, dvs grekiskt och italiensk, vad gäller maten och sen vårt favoritvin till det och öl för de som önskar.
    nej vi har inget tema alls. tänkte först italienskt.. men jag kom på att jag inte gillar det själv, så då e det ju inte så passande:)
  • hysterica75
    jonsar02 skrev 2011-02-01 10:49:53 följande:

En liten sats:
    2 dl creme fraiche
    1 vitlöksklyfta
    salt, peppar

ca 40 st:
    1 shalottenlök
    25 g smör
    1 dl grädde
    1/2 tsk timjan
    salt, peppar
    1/2 tsk kummin
    1 uppvispat ägg.

Lycka till.
    hepp!!  dom var bra:) ska göra såna snurror men hade bara kommit på en fyllning. nu har jag två:) fast dom ska vi ha som mingel grejs när alla kommer till festlokalen. å bål till det.
  • Jag han

Vet inte exakt hur vår buffè kommer se ut. Gifter oss i augusti vi med.

Detta har kommit upp i våra samtal om maten:

bulgursallad med smak av pesto
    potatissallad i vinegrätt
    kycklingspett
    köttfärsspett
    västerbottenpaj
    pizzabullar
    såser/dressingar
    ostar
    bröd/ kex
    sallad
    kallskuret
    ädelostpaj
    frukter
    oliver
    melon o fetaost "pinne"
    kryddiga små korvar

Har inte bestämt oss alls, men kul att börja spåna iaf :)

• Kattpoet

gravad lax
    Marinerade  kycklingfiler
    Rostbiff
    En bra skinka.

coleslaw
    vanlig grönsaks sallad
    fransk potatis sallad
    eller denna den går att göra kall.  http://www.nigella.com/recipes/view/hannas-warm-potato-salad-3574

3 ostar

3 mini pajer.
    ost paj
    svamppaj,  baka klart små pajskal blint och sedan ha i svampstuvning och gratinera
    purjolökspaj

Hembakt bröd

3 rör som ni gillar.

Det brukar bli en bra buffé.

• ClaraH

Tipsar om inkokt lax med en god sås till. Minivästerbottenpaj med räkröra på och garnerad fint. Ja, du har ju fått en massa tips ovan ser jag.

• Kattpoet

Ja just, det jag brukar göra en sås till  köttet, det bara turkisk youghurt med massor med hackade örter som persilja, dill, gräslök, rosmarin, oregano och  timjan.  Se till att ha mer av persilja och dill än de mer aromatiska örterna och sedan salta och peppera efter smak.

• plankton

Kokboken Buffé har jag hemma och den är sååå bra. Jag har gjort ca 10 rätter därifrån och ALLA har varit grymma. Inget svårt men mycket känns lyxigt. Köp den!

• Ciccci

Vi kommer ha buffé.. Ett skärgårdsbord..
    Sillar, mycket kallskuret, sallader, pajer m.m..
    Sen har vi som varmrätt hjortstek o vad det nu va till...

• TheD

Vi kommer ha Medelhavsbuffé:

Grissini
    Ciabatta
    Olivolja & gourmetsalt

Tomat & mozarellasallad
    Cous cous-sallad
    Pastasallad
    Balsamicomarinerade champinjoner

Melon
    Oliver
    Salami

Inkokt lax i ingefära (men detta är inte spikat. Lax ska det vara men sen...)
    Tzatziki
    Yoghurtdressing med lime och citron
    Blandsallad med roman, ruccola, isberg och rosésallad

• Rebeccan

Vi kommer ha:

- Tjälknöl
    - Marinerad fläskfilé
    - Laxsida
    - Västerbottenostpaj
    - Strömstadrulle
    - Pastasallad
    - Potatissallad
    - Grönsallad
    - Sås till laxen
    - Grönsallad
    - Foccacia m. rosmarin

och lite annat som jag inte minns just nu :

Hoppas du hittar lite idéer och att din buffé blir toppen :) 

• hysterica75

nu har vi bestämt oss:) det blir potatissallad, pastasallad, grönsallad. kallskuret, kyckling och lax.. massa röror och lite bröd och ost. senare blir det ostbricka:)  typ.. enkelt och gott:)

Svar på tråden buffé