• grönvit2011

Vad tror ni om denna som bröllopstårta??

På en mörk, mjukseg botten vilar ett snövitt täcke av vit chokladmousse som toppas med passionsfrukt. Kan det bli godare?

Vit chokladmoussetårta med passionsfrukt

Ingredienser

8 bitar

300 g mandelmassa
    2 ägg
    2 msk kakao

Fyllning:
    3 dl Arla Ko vispgrädde
    200 g vit choklad
    2 äggulor
    2 msk citruslikör, t ex cointreau

Garnering
    2-3 passionsfrukter

Gör så här

Sätt ugnen på 175°. Riv mandelmassan och rör ner ägg och kakao. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 23 cm i diameter. Grädda kakan i nedre delen av ugnen ca 20 min. Låt kakan kallna och skär loss den från formen. Diska och torka formen och lägg ner kakan igen. Vispa grädden. Smält chokladen på svag värme i vattenbad så att den precis bara smälter. Vispa upp äggulorna i en stor bunke. Tillsätt chokladen under kraftig omrörning. Rör ner likören och sist grädden. Bred ut moussen över kakan i formen. Täck med plastfilm och frys i minst 3 tim. Dela passionsfrukten och skrapa ur fruktköttet. Häll det över moussen. Låt tårtan stå framme ca 30 min före serveringen.
  • Svar på tråden Vad tror ni om denna som bröllopstårta??
  • moonlightgirl

Oj oj oj, vad gott det ser ut. Den måste jag provbaka.  =)
    Ja den kan du ha som bröllopstårta.

• majaochputteforeverandever

Gott!! Fungerar absolut som bröllopstårta!

• Liina86

Oj, vad sugen jag blev nu. Passar absolut som bröllopstårta. Ska du baka själv eller få hjälp av släkt/vänner?

• grönvit2011

Jag tänkte baka dem själv, receptet kommer från Arla och det fanns massor med kommentarer att detta var en underbar tårta som var perfekt att göra i förväg eftersom den ska vara i frysen. Måste såklart testa innan,

• mikita

Den är supergod!!! Stående nyårstårta hos oss sedan minst 5 år tillbaka. I år gjorde jag inte den, och det blev sura miner vill jag lova! Har haft den på 60-års kalas och inflyttningsfest också, alltid succé. Och inte så svår att göra. Passa bara den vita chokladen när du smälter den, det blir lätt grynigt om chokladen blir för varm. Jag brukar smälta den försiktigt i micron, men bara så att den börjar smälta. Sedan rör jag runt de icke smälta bitarna i det lilla som smält, tills allt är trögflytnade (hoppas du fattade förklaringen). Jag väntar alltså inte tills allt har smält i micron. Och det funkar lika bra utan spriten, har provat både och.

Lycka till :)

• Oonah

Åå, det där är min absoluta favviskaka!

Jag har, precis som mikita, gjort den flera gånger. Men jag har bytt ut botten mot en vanlig kladdkaka eftersom jag inte är så förtjust i mandelmassa. Funkar dunderbra! Sedan har jag dubbelt så mycket passionsfrukt. Annars blir det inte lika mycket som bilden visar.

Jag kan lätt äta upp en hel sådan tårta själv. Och tro mig. Det. har. hänt. Förvånad 

- May everything beautiful and best be condensed into this Email. I sincerely wish you happiness, cheerfulness and success.
  • mikita
    Oonah skrev 2011-01-31 21:48:20 följande:
    Jag kan lätt äta upp en hel sådan tårta själv. Och tro mig. Det. har. hänt. Förvånad 

- May everything beautiful and best be condensed into this Email. I sincerely wish you happiness, cheerfulness and success.
    Hahaha, då är jag inte den enda....helt sjukt god
  • grönvit2011

Kul att jag hittade någon som redan testat den!

Har ni provat att göra den någon dag innan och förvarat den i frysen?

Browniebotten, har du recept?? Låter gott :)

• Oonah
    grönvit2011 skrev 2011-02-02 10:00:50 följande:
    Kul att jag hittade någon som redan testat den!

Har ni provat att göra den någon dag innan och förvarat den i frysen?

Browniebotten, har du recept?? Låter gott :)
    Jadå, de gånger som jag faktiskt inte ätit upp hela, så har den stått i frysen flera dagar och vi har tagit en liten bit då och då. Men frys den inte med passionsfrukten på! Det smakar precis samma, men den färgar av sig på moussen och ser inte bröllopstårte-fint ut.

Med browniebotten antar jag att du menar kladdkakan? Glad Det är ett väldigt mycket standardrecept, säkert går det att hitta mer spännande kladdkakerecept på nätet.

100g smör 2½ dl socker 2 ägg 1½ dl vetemjöl 4 msk kakao 1 tsk vaniljsocker
     Smält smöret i kastrull. Rör ned socker och ägg. Rör ner övrigt. Häll allt i smord och bröad springform, ca 24cm i diameter. Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter.

Svar på tråden Vad tror ni om denna som bröllopstårta??