• nyckelhål

Vad passar vitt guld bäst?

Vi funderar på att beställa ringar och jag har redan hittat ett pr i vitguld som jag älskar. Mannen har inte hittat någon i vitguld som passar budgeten men däremot en massa andra i silver, volfram, rostfritt stål, titan osv. Men vi vill ändå att de ska passa ihop färgmässigt så därför undrar jag om ni har någar erfarenheter av vilka andra material som liknar vitguld och gärna om ni har bilder.

• Svar på tråden Vad passar vitt guld bäst?
  • nyckelhål

puff                     ...

• Etheleglin

Silver - blir väldigt repigt.
    Volfram - tåligt, men se upp med om det innehåller nickel.
    Rostfritt stål - blankpolerat är ganska likt.
    Titan - något mörkare, men blankpolerat kan nästan gå som vitguld. Syns dock tydligt om man sätter vitguld bredvid, som vitt och ivory. (Beror också på vilken typ av titan det är, finns ljusare och mörkare.)

Är dina ringar rodierade eller inte? För om de är rodierade blir de väldigt mycket vitare men de slits lite fulare.  Om palladiumhalten är 16 % eller högre så är det färgbeständigt, dvs kommer inte gulna eller bli gråare med tiden, däremot så har det lite gråare ton från början (jag tycker att det är snyggt med orodierat dock).

Kan han inte välja en palladiumring annars? Eller köp en i stål som ni byter ut på ettårsdagen? 

• nyckelhål

hur ser volfram ut tillsammans med vitt guld? liknar det varandra?

vet ej om de är rodierade men får ta reda på det. Okej, tack för all information, du verkar väldigt duktig på det här måste jag säga! Vad är palladium?

• 2011bröllop

silver går bra ihop iallafall jag har en vitgulds ring på mig tillsammans med en silverring Glad

• Etheleglin
    nyckelhål skrev 2011-02-01 20:47:34 följande:
    hur ser volfram ut tillsammans med vitt guld? liknar det varandra? vet ej om de är rodierade men får ta reda på det. Okej, tack för all information, du verkar väldigt duktig på det här måste jag säga! Vad är palladium?

Är kemist, så jag har något att skylla på. Flört 

Volfram (kallas ibland för tungsten) ser väl ut ungefär som rodierat vitguld. Vitt och blankt. Men som sagt, volfram används inte till smycken utan troligtvis är det volfram karbid du syftar på, och om ni ska köpa det så MÅSTE ni kolla att det inte innehåller nickel. MÅSTE!!!! Det är det viktigaste jag någonsin kan säga; aldrig nickel! Samma sak om man köper vitguld från USA - inget nickel!!

(Okej, nu ska jag sluta tjata om det - jag tror meddelandet har gått fram. Nickel = dåligt.)

Palladium är en vit, lätt metall som används för att ge vitguld sin "vita" färg, men man kan även ha rena palladiumringar. 
  • nyckelhål

tack för era svar! Menar du att de är dålig kvalité om de innehåller nickel?

• 2011

Nickel kan ge dig nickelallergi (kliar och är obehagligt).

• Etheleglin
    nyckelhål skrev 2011-02-02 15:25:11 följande:
    tack för era svar! Menar du att de är dålig kvalité om de innehåller nickel?
    Precis som 2011 skrev så kan man bli allergisk mot nickel om man utsätts för det ofta. Hur ofta är individuellt, men en vigselring är det tänkt att man ska bära länge och då ska den absolut vara nickelfri.

Har man en gång blivit allergisk mot nickel så försvinner det inte, men det kan förvärras.

Jag är själv känslig mot nickel och får utslag direkt om jag använder smycken med nickel. (Jag hade ett halsband när jag var liten som gav mig en röd kopia av bandet+hänget på halsen.) Som tur är har jag inte problem när jag tar i mynt, men man kan bli så känslig att man måste använda vantar för att kunna nudda mynt. Inte något jag önskar någon att behöva leva med. Så därför råder jag alla - kolla supernoga om du köper saker från utomeuropeiska länder - nickelfritt ska det vara. 
  • nyckelhål

okej, jag förstår. borde ha fattat det men är man trög så är man ;)

det är inget nickel i de ringar vi har tittat på så det känns skönt!!!

Nu är mannen inne på en ring i ren tungsten, utan vare sig nickel eller karbon. blir nog den skulle jag tro :)

tack alla för eran hjälp och kloka råd!

Svar på tråden Vad passar vitt guld bäst?